Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trögstartad ?


mrcreosote

Rekommendera Poster

mrcreosote

Hallå! När jag slår på datorn och loggar in så går det fort att komma till skrivbordet, men väl där blir det stopp! Där tar det säkert en minut eller två innan allt är klart och jag kan börja surfa eller göra något annat.

 

Det är först när ikonerna nere till höger i meddelandefältet har laddats som jag kan börja surfa.

 

Är detta normalt? Jag har försökt kolla upp en massa tips om hur man snabbar upp datorns start, men förgäves. Jag har inte en massa program, filmer och spel på datorn!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Nä, det är verkligen inte normalt att det ska ta så lång tid innan man kan börja använda datorn.

 

Har du kollat så du inte har någon hårdvarukonflikt typ hårddisken som hamnat i P10-läge eller liknande?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Hårdvarukonflikt? P10-läge? Du får nog förklara mer ingående och vägleda mig i dessa ämnen, är jag rädd!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
mrcreosote skrev:

Hårdvarukonflikt? P10-läge? Du får nog förklara mer ingående och vägleda mig i dessa ämnen, är jag rädd!

 

Hårdvarukonflikt kan lätt inträffa om du installerar hårdvara som inte leker så bra tillsammans.

 

Du kan se detta i Enhetshanteraren som du hittar under Prestanda & Underhåll och System. Där hittar du Enhetshanteraren under fliken Maskinvara.

 

Gå in i Enhetshanteraren och kontrollera så du inte har några röda cirklar med vita kors i eller trianglar med gul bakgrund och svart utropstecken i.

 

Resultatet kan bli att datorn segar mer än vanligt om denne måste slåss med hårdvara som inte kan samsas.

 

Du kan lösa det med fräscha drivrutiner som du kan hitta på respektive tillverkares hemsida, eller kanske så enkelt som att du installerar om hårdvaran. Plocka bort den från Enhetshanteraren och starta om datorn. Låt datorn hitta den på nytt och se om inte det hjälper.

 

Angående läget på hårddisken så ska det vara PIO-läge.

 

http://thef-nym.sci.kun.nl/cgi-pieterh/atazip/atafq-10.html

 

Det var jag som skrev fel i farten. :-) Läget gör att hårddisken jobbar långsammare än normalt. Man ska sträva efter att ha den i UDMA-läge som den är tillverkad för. Då får du bäst prestanda.

 

Lösningen kan vara chipsetdrivrutiner till moderkortet som du hämtar hem från moderkortstillverkarens hemsida. Kanske har du för gamla?!

 

Chipsetdrivrutinerna brukar lösa UDMA-läget direkt under installation.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Såvitt jag kan se är det inga röda cirklar eller trianglar, osv, i enhetshanterarens meny. Inte heller om jag klickar på varje ikon där och kollar dess " underavdelningar".

 

det här med p10 verkar svårare...

 

datorn är inte gammal. Den var splitterny när jag köpte den på elgiganten i höstas.

 

[inlägget ändrat 2004-05-02 14:12:33 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Stefan menade var att du kanske kör på pio mode på din hårddisk, det kan du kolla om du går in i enhetshanteraren och klickar på ide ata/atapi styrenheter, klicka på primär ide-kanal då du antagligen har C: på denna och avancerade inställningar, där står detta.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Tack för svar.

På "allmänt" står det "den här enheten fungerar korrekt"!

 

Något om C: hittar jag inte?

 

Överföringsläget står inte i PIO-mode utan "DMA om tillgängligt"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då har du inga problem där.

Det jag menade med c är att där brukar man ha sitt system installerat och då ligger det på primär ide kanal, inget att fästa sig vid.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är först när ikonerna nere till höger i meddelandefältet har laddats som jag kan börja surfa.

Har du kikat i autostart i msconfig, om där ligger några onödiga autostartande program? Skriv msconfig i Kör i Start-menyn.

Kan du beskriva vilka ikoner det är som laddas i meddelandefältet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem Bootvis från Microsoft och låt det optimera uppstarten av ditt system. Löser troligen inte ditt problem, men du kan där även se vilken aktivitet som är sen att ladda klart.

 

Oj, Microsoft har tydligen plockat bort Bootvis från sin webbplats, men kanske det är det programmet du finner här:

 

http://www.softpedia.com/public/cat/12/2/12-2-1.shtml

 

Sök annars efter det på Google:

http://www.google.se/search?q=%2Bbootvis+%2Bdownload&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote
Har du kikat i autostart i msconfig, om där ligger några onödiga autostartande program? Skriv msconfig i Kör i Start-menyn.

Kan du beskriva vilka ikoner det är som laddas i meddelandefältet?

 

Jag har lyckats få bort många av ikonerna som var där förut ( Nvidia, Msn, quicktime, mfl) men det tar fortfarande lång tid att komma igång när man har nått skrivbordet. De ikoner som är kvar nu är Norton, ZA, volym och Spyware guard.

 

Hur vet jag vilka av alla grejer i autostart som är onödiga? Några vet jag, men många har kryptiska namn ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur vet jag vilka av alla grejer i autostart som är onödiga?

 

Ta bort programmen som du själv känner igen. Låt bara ZA och Norton autostarta t ex. Låt resten vara som du är osäker på.

 

Jag har t ex bara:

- nwiz

- iclogin1

- NeroCheck

- NvCpl

- navapw32

- Outpost

 

...i min Autostart. Har å andra sidan ingen trögstartad dator, men bara ett exempel. :-)

 

EDIT: Ta en skärmdump på din autostart och klistra in länken till den i tråden, så är det lättare att hjälpa till. =)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

[inlägget ändrat 2004-05-02 23:07:03 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag har i Autostart:

 

-zlclient = ZoneAlarm

-VetTray = Antivirus

-wpctrl = Pivot (skärmen jag har på högkant)

-atiptaxx = grafikkortet (behöver det autostartas??)

-SOUNDMAN = ljudet (behöver det autostartas??)

 

Fem stycken varav två kanske inte behövs! Startar åtminstone efter "skrivbordet" på 10-15 sekunder!!

-

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-05-02 23:22:24 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
SOUNDMAN = ljudet (behöver det autostartas??)

Såjjaa - nu plockade jag bort SOUNDMAN från Run/msconfig/Autostart och ljudet fungerar precis lika bra för det!! :-)

 

Bara fyra kvar!! (..and still counting..) Hehe!

 

EDIT: Plockade bort även atiptaxx = grafikkortet. Inga problem! TRE Autostartande program!

 

Alltså "mrcreosote": Jag skulle radera RUBBET från Run/msconfig/Autostart förutom brandbvägg och antivirus! Det mesta går igång ändå när det behövs! Och SKULLE det bli något trams så finns alternativen kvar i "listan" på Run/msconfig/Autostart så det är bara att kruxa i igen!!

-

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-05-02 23:54:35 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote
EDIT: Ta en skärmdump på din autostart och klistra in länken till den i tråden, så är det lättare att hjälpa till. =)

 

öhhmm.. hur tar man en skärmdump på en liten ruta som enhetshanteraren? Det finns ju ingen "spara som" -funktion eller liknande i den rutan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Se först mitt tidigare redigerade inlägg!

Sedan:

öhhmm.. hur tar man en skärmdump på en liten ruta som enhetshanteraren? Det finns ju ingen "spara som" -funktion eller liknande i den rutan?

Det finns en knapp på TANGENTbordet, uppe till höger: Prt Sc eller som det betyder Print Screen. När du trycker på den så KOPIERAS din skärm till tillfälliga minnet (typ "kopiera"), så därefter får du "klistra in" din skärmdump någonstans. I ett bildprogram för att beskäras? I ett Word-dokument?

 

Högerklick och klistra in i alla fall!

-

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-05-03 00:11:28 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Radera rubbet?? Det låter hårt och grymt! Jag är rädd att gå för hårt fram och att skada/ ta bort saker som kanske bör vara kvar... Är du säker på detta?

 

Angående skärmdump... Jag har nu lyckats ta skärmdump av det som finns i autostart, och jag kan klistra in det i ett worddokument. Men jag kan ju inte posta bilder här i forumet? Hur ska ni kunna se dumpen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Radera rubbet?? Det låter hårt och grymt! Jag är rädd att gå för hårt fram och att skada/ ta bort saker som kanske bör vara kvar... Är du säker på detta?

Du kan ju läsa själv hur jag gjorde - bort med en sak i sänder och kolla om allt fungerar ändå! Nu har jag ju bara TRE autostartgrejer - opch ALLT fungerar!! (Jag har mycket igång!) De startar ändå - när det behövs! Autostart bestämmer bara vad som måste starta BUMS från början - inte vad som får starta efterhand senare...

 

Angående skärmdump... Jag har nu lyckats ta skärmdump av det som finns i autostart, och jag kan klistra in det i ett worddokument. Men jag kan ju inte posta bilder här i forumet? Hur ska ni kunna se dumpen?

Ja det är ju så att då måste man ha hemsida och lägga det där och sedan länka...har inte jag heller!

 

Inte heller min idé - glöm det, tycker jag då! Vi kan alltid skriva i klartext det vi vill säga...

-

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-05-03 00:25:39 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Om jag får besvära er ytterligare så kan jag skriva och berätta vad som finns i min autostart:

 

hpsysdrv

hkcmd

USB Storage RW"

sgtray

coloreal

RECGUARD

NvCpl

nwiz

ccApp

ccRegVfy

ps2

zlclient

realsched

Spyware guard

qttask

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
mrcreosote skrev:

Angående skärmdump... Jag har nu lyckats ta skärmdump av det som finns i autostart, och jag kan klistra in det i ett worddokument. Men jag kan ju inte posta bilder här i forumet? Hur ska ni kunna se dumpen?

 

Har du en FTP-sida för hemsida som du fått från din ISP?

 

Gör en skärmdump i form av en JPEG-bild

 

1. Tryck PrintScreen.

2. Öppna ett bildbehandlingsprogram och klistra in skärmdumpen där.

3. Spara som ett namn och format JPEG.

4. Lägg sedan upp den på FTP:n och gå in på din hemsidesadress.

5. Klicka på bildens namn där.

6. Kopiera sidans adress och klistra in adressen i ett inlägg.

 

Då får den som klickar på länken upp bilden du lade upp.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

[inlägget ändrat 2004-05-03 00:49:03 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote
Har du en FTP-sida för hemsida som du fått från din ISP?

 

I så fall gör en skärmdump i form av en JPEG-bild. Lägg sedan upp den på FTP:n och gå in på din hemsidesadress. Kopiera sidans adress och klistra in adressen i ett inlägg.

 

Då får den som klickar på länken upp bilden du lade upp.

 

Tack förs tipset, men problemet är att rutan där allt i autostart står inte går att förstora så att allt syns i en och samma ruta. I så fall måste jag första ta en askärmdump, scrolla ner och sedan ta en till på resten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Här är rätt mycket som jag skulle ta bort. Du får avgöra vilka du vill ta bort.

 

HP-program, behövs dessa verkligen i autostart?

http://www.kephyr.com/filedb/index.php?viewtopic=hpsysdrv&=Search

 

http://www.kephyr.com/filedb/index.php?viewtopic=Recguard

 

---

 

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/hkcmd/

 

---

 

USB Storage RW"---> Skulle jag plockat bort.Har du extern CD-brännare eller dyligt?

 

---

 

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/sgtray/

 

---

 

coloreal ---> Skulle jag också plockat bort. Verkar ha något med bildbehandling att göra. Helt onödig att ha i autostart.

 

---

 

NvCpl ---> Har nog med Nvidiadrivrutinerna till ditt grafikkort att göra.

 

Samma här till dina Nvidiadrivisar:

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/nwiz/

 

---

 

Har med NortonAntivirusprogrammet att göra:

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/ccapp/

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/ccregvfy/

 

---

 

ps2 ---> Något spel eller liknande? Onödigt att ha i autostart.

 

---

 

zlclient ---> Har med ZoneAlarm att göra.

 

---

 

Realplayer update ---> Ta bort från autostart!

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/realsched/

 

---

 

Spyware guard ---> Spywareprogram, frågan är om du måste ha det autostartande?

 

---

 

Ett QuickTimeprogram som lagt sig i autostart. Ta bort!

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/qttask/

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

[inlägget ändrat 2004-05-03 01:30:48 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Tack för alla tips!

 

Jag har bockat av flera av sakerna nu. Bl.a. HP-programmen.

 

Jag har ingen extern CD-brännare. Bara den som satt i datorn när jag köpte den ( ny - i höstas!) Betyder det att jag kan ta bort USB Storage RW, tror ni?

 

Jag tror inte ps2 har med playstation att göra! :) Jag har liksom inga sådana spel på min pc! http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/ps2/ Tror ni jag kan ta bort den, eller?

 

Är det så att inget direkt leda till skada om jag tar bort från autostart? Det är bara det att de inte längre startar automatiskt? Jag vill som sagt inte gå för hårt fram och göra något som jag sedan får ångra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag tror inte ps2 har med playstation att göra! :) Jag har liksom inga sådana spel på min pc!

 

Hehe, tror att jag är för trött nu.

 

Prova att ta bort lite i taget och se vad som händer. Det enda som händer är att programmen inte startar när du startar upp datorn. De försvinner inte från hårddisken.

 

Tack för poäng! :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...