Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pinnacle, Hauppage, Hercules & Terratec


markanini@hotmail.com

Rekommendera Poster

markanini@hotmail.com

Jag tänker köpa ett tv-kort. Jag vet vilka funktioner jag är ute efter men jag vet inte från vilken tillverkare jag ska köpa mitt kort då alla har kort med funktioner som passar mig. Vilken tillverkare har bäst kvalitet och drivrutiner på sina kort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet problem här.

 

Nämligen - har man en gång skaffat ett TV-kort är sannolikheten stor att det följer med mellan datorerna. Därmed har få en verklig erfarenhet av de olika märkena.

 

och som du betonar i ditt inlägg, korten är byggda kring ett fåtal olika TV-chip, mottagningskvaliten skiljer knappt mellan korten. Alla kan prestera en bra bild och ljud.

 

Det som skiljer är drivrutinerna och de program som sänds med.

 

 

Sitter själv med ett TerraTec Cinergy 400 kort,har skrivit lite om kortet här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=534788#535664

 

kortfattat: nöjd med bild och ljud,godkänd fjärrkontroll. För priset godkända programvaror, även om det är uselt att den ena inte fungerade på min dator. Läs mer i inlägget ovan.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markanini@hotmail.com

Jag köpte ett Pinnacle PCTV Stereo.

Vilket resulterade i detta mejlet till stygga pojken, datoraffären som ligger mig varmast om hjärtat.

 

-------------------------------------------------------

 

Hej.

 

För det första vill jag säga att jag köpte ett Pinnacle kort och jag var inte nöjd med varken kvaliteten eller drivrutinerna, Pinnacle kör med "Creative fasoner" dvs köpta testare, mycket reklam och dålig hårdavara och drivrutiner.

Så jag gick ut på nätet och letade efter tester och annan information och tv kort, jag har spendareat många timmar för att komma till slutsaten om vilket kort jag ska köpa, jag fann att detta kort passar mina och dom flesta användares behov bäst.

 

Kortet har Nicam stereo TV ljud och radio.

Vana kritiska testare av tv kort(inga "PC För Alla testare" utan riktiga entusiaster) säger att detta kort har bland den bästa bild och ljudkvaliteten dom har stött på.

Medföljande mjukvara har allting man kan tänka sig behöva, kortet kan starta up datorn efter önskad tidpunkt för att spela in program vilket inte finns på något annat kort.

Dessutom en riktigt bra fjärr enligt testaren.

Och för övrigt alla andra funtioner som finns på pinnacle PCTVpro.

I tyskland säljs den för 89 €, vilket ska motsvara ca 800 kronor, altså bättre pris och prestanda än något annat kort på marknaden.

Sedan finns det enklare kort i serien som borde vara av lika bra kvalitet.

 

Jag tror att många kommer att uppskatta att någon i sverige säljer detta kort.

Titta på recensionerna http://www.tv-cards.com/tvgoldplus.php'>http://www.tv-cards.com/tvgoldplus.php http://www.digit-life.com/articles2/compro-gold-plus/index.html'>http://www.digit-life.com/articles2/compro-gold-plus/index.html och http://www.comprousa.com för mer information.

 

MVH

 

/Mark

 

>From: "Andreas Hill / Optimistic Solutions" <andreas@styggapojken.com>

>Reply-To: "Andreas Hill / Optimistic Solutions" <info@styggapojken.com>

>To: "Markanini C=3===#" <markanini@hotmail.com>

>Subject: Re: TV Kort

>Date: Thu, 6 May 2004 11:24:52 +0200

>

>Hej.

>Vad kan detta kortet som Pinnacles PCTV-Pro inte kan ?

>

>Vänligen skicka med hela konversationen vid ett eventuellt svar.

>Please include the entire conversation in the event of an answer.

>

>Hälsningar / Best wishes

>Andreas Hill

>Optimistic Solutions

>Sallerupsvägen 13

>212 18 Malmö

>040-932700

>info@styggapojken.com

>http://www.styggapojken.com

>

>

>

>----- Original Message -----

>From: "Markanini C=3===#" <markanini@hotmail.com>

>To: <info@styggapojken.com>

>Sent: Wednesday, May 05, 2004 11:32 PM

>Subject: TV Kort

>

>

> > Hej.

> >

> > Jag är intresserat av att köpa ett TV kort.

> > Jag har kollat på många sajter på nätet för recension osv.

> > Styggapojken har för mig alltid varit bra hårdvara till otroliga priser

>och

> > det finns ett tv kort som jag tycker att ni borde ha med i erat sortiment

>då

> > det inte finns i Sverige.

> > Kortet heter Compro VideoMate TVGold+ och trots att det är flagskeppet i

> > Compros serie tv kort så är den funktionsrik och väldigt prisvärd.

> > Titta på recensioner här http://www.tv-cards.com/tvgoldplus.php och här

> > http://www.digit-life.com/articles2/compro-gold-plus/index.html

> > Om ni skulle kunna ha med denna produkt i erat sortiment tror jag att

>många

> > skulle köpt detta kort och varit mycket nöjda, inklusive mig.

> >

> > MVH

> > /Mark

> >

> > _________________________________________________________________

> > Hitta rätt på nätet med MSN Sök http://search.msn.se/

> >

> >

>

 

--------------------------------------------------------

 

Jag får väl se vad jag för för svar.

Är det någon här som också vill skriva ett mejl till styggapojken eller nån anna datoraffär så att detta kort börjar säljas i Sverige?

 

[inlägget ändrat 2004-05-06 18:18:40 av markanini@hotmail.com]

[inlägget ändrat 2004-05-06 18:19:23 av markanini@hotmail.com]

[inlägget ändrat 2004-05-06 18:23:01 av markanini@hotmail.com]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markanini@hotmail.com

Fick ett brev från stygga pojken.

 

"Jag har mailat en del av våra leverantörer, vi får se om någon av dom kan ta

hem ett kort till dig."

 

Jag bara längar till jag får tag på ett.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl hoppas att du får tag på ett kort.

 

MEN - som jag alltid säger vad gäller TV-kort.

 

Hårdvaran är väldigt lik mellan olika tillverkare. Phillips tillverkar exempelvis chipet SAA7134, det sitter på kortet du säker och det sitter på mitt Cinergy 400 -kort. Och på många andra kort.

Det är det chipet som gör allt jobb i att ta emmot och digitalisera den analoga inkomna signalen.

 

Enbart ett fåtal kretsar runt omkring kan egentligen påverka kvaliten, det är TV-chipet som sköter nästan allt. Visst kan det skilja lite på kvaliten på kringliggande komponenter osv och visst går det alltid att bygga ett kort som ger dålig bild även om SAA-chipet gör nästan allt.

 

Det som sklijer är främst drivrutinerna, vad de kan göra, samt vilka program som följer med.

 

fast nog ser kortet bra ut! Fjärrkontrollen ser "välskapt" ut, ett tecken på att lite pengar lagts på produkten.

 

Gillar denna rad i produktbeskrivningenkanske fel kort förresten, raden nedan gäller VideoMate Ultra

 

remote controlled computer boot up,

undrar bara om den även klarar av att logga in på Windows XP. Eller om inspelning kan ske utan inloggning kanske???

eller vad menar de?

 

Om du får tag på kortet, skriv gärna några rader här om dina intryck.

 

/T

 

 

[inlägget ändrat 2004-05-07 14:46:36 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markanini@hotmail.com

Lita på mig, PCTV Stereo är hemskt, medföljande mjukvara är ett skämt.

Compro kortet är det enda som testarna inte hade några större problem med, hade bra bild och ljudkvalitet och som dessutom var finnessrik och billig, så det är väldigt synd att det inte finns i Sverige.

Självklart skriver jag vad jag tycker om Compro kortet om jag får tag på det.

 

[inlägget ändrat 2004-05-09 18:21:50 av markanini@hotmail.com]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du personlig erfarenhet av Pinnacles TV-kort eller är det testares rapporter på baserar din kommentar på? Inte det att jag tvivlar på ditt ord, bara intresserad.

 

På skalan du satt upp klassifiserar jag Terratecs program som "ett bra försök". Tyvärr inte mer än så då de överlåter till tredje parts programvara att sköta time-shift funktioner (ett program som i den version de erbjuder ej fungerar med SB Audigy-kort)

 

Men för att spela in och titta på program är Terratecs program godkända, inte mer.

 

Fjärrkontrollen likaså, godkänd med litet plus kanten. Fjärren fungerar dessutom nu via en Plugin i Girder. Med Girder blir fjärren riktigt bra, men å andra sidan, varför en till fjärrkontroll när man kan programmera sin vanliga i Girder?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markanini@hotmail.com

Jo jag har ägt ett ett PCTV Stereo kort, som jag inte har sett några tester på det är ett nytt kort i serien med ett Philips SAA7134 chip, andra kort i pctv serien har ett 8x8 chip. Jag hade problem med medföljande mjukvara och en updatering löste knappast alla problem.

 

[inlägget ändrat 2004-05-09 20:57:34 av markanini@hotmail.com]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fasiken, den kommentaren borde jag fällt!

 

Det är vad jag skulle göra idag, om jag inte redan hade ett TV-kort i datorn. För samma pris som ett analogt kort kan man få ett DVB-T kort utan kortplats som gör det möjligt att ta emot alla okodade kanaler i marknätet.

 

Tveksam om vad för programvaror som följer med, men de kan garanterat spela in strömmen och spela upp under inspelning. Lite av naturen hos en MPEG2-ström.

 

Nackdel om du är del av ett analogt kabelnätverk och därmed har ett antal analoga kanaler du vill ta emot.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markanini@hotmail.com

Yes, hittade till slut en distributör i sverige http://www.dafixxpand.se/ har kortet från Juni

 

Marksänd digital tv har sina för och nackdelar precis from analog tv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ingen attraktion eller användning av ett DVB-T kort?

 

Du får då in SVT1, 2, TV3, Tv4 osv gratis på din dator med perfekt kvalité. Du kan enkelt utan processorbelastning spara ned MPEG strömmen och titta på den senare utan kvalitetsförsämring.

 

men visst, har du ett större antal kanaler analogt i ditt antennuttag så... och om du bor i ett område utan digitalTV eller om du måste köpa till en antenn som kan kosta lika mycket som själva TV-kortet...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markanini@hotmail.com

Kollade på teracoms sajt:

"För att ta emot SVT:s kanaler, TV3, TV4, ZTV och TV8 behövs en digital-tv-mottagare men inget programkort"

Det var ju rätt bra.

 

På tv-cards.com forum har folk problem med aver digitalkort http://www.tv-cards.com/messageboard/viewtopic.php?t=2667 och Nebula är en favorit för deras stabila drvrutiner, men finns inte i sverige, typiskt.

 

[inlägget ändrat 2004-05-12 22:52:50 av markanini@hotmail.com]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...okej, kanske ska sluta rekommendera kort jag inte läst något om.

 

DVB-T låter bra men de verkar minst sagt finnas en del som har problem med dem. Det borde ju vara ack så enkelt jämfört med ett analogt kort! Bara att ta emot en MPEG ström och avkoda den. Ingen A/D omvandling :)

 

Någon med DVB-T som kan komma med en kommentar?

 

/T

 

[inlägget ändrat 2004-05-13 10:19:08 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
markanini@hotmail.com

Nu finns det äntligen en distributör för Compro tv-koten i Sverige!

http://www.dafixxpand.se/ jag ska försöka övertyga alla datoräffärer i min stad att köpa in dessa kort!

Någon som är intresserad av att köpa mitt Pinnacle PCTV kort föressten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markanini@hotmail.com skrev

 

Någon som är intresserad av att köpa mitt Pinnacle PCTV kort föressten?

 

mmmh, tidigare skrev du:

 

Jag köpte ett Pinnacle PCTV Stereo.

Vilket resulterade i detta mejlet till stygga pojken, datoraffären som ligger mig varmast om hjärtat.

 

-------------------------------------------------------

 

Hej.

 

För det första vill jag säga att jag köpte ett Pinnacle kort och jag var inte nöjd med varken kvaliteten eller drivrutinerna, Pinnacle kör med "Creative fasoner" dvs köpta testare, mycket reklam och dålig hårdavara....

 

Tror inte du hittar någon köpare i denna tråd...

 

Återkom gärna efter inköp med ett kort omdömme om ditt nya TV-kort!

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markanini@hotmail.com

Jag lämnade tillbaka PCTV STEREO där jag köpte kortet för att jag hade problem med drivrutinera och för att kortet inte var kompitabelt med tredjeparts program(som alltid är bättre än orginalprogramvaran).

Jag köpte ett PCTV RAVE som är baserat på BT878 chipet (inte philips SAA7134 som PCTV Stereo).

PCTV RAVE hade dåliga medföljadande program men den funkade utmärkt med t ex DScaler.

Jag skrev lite skit om Pinnacle korten för att övertyga butiken.

 

Skulle jag sålt dålig hårdvara skulle jag nog fått problem.

 

Naturligtvis kommer jag skriva vad jag tycker om Compro kortet om jag får tag på det (jag förväntar mig inget annat än konsumentaktig programvara).

[inlägget ändrat 2004-06-07 19:56:40 av markanini@hotmail.com]

[inlägget ändrat 2004-06-07 19:58:46 av markanini@hotmail.com]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...