Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst nätverk och externt hårdvaru-VPN


HannesHelander

Rekommendera Poster

HannesHelander

Hej!

 

Jag har idag en CISCO PIX501 brandvägg/router hemma kopplad till mitt UPC-modem (snart Bostream VDSL-modem). Mellan brandväggen och min arbetsplats brandvägg är en VPN tunnel etablerad så att jag kommer åt nätverk, email etc hemifrån.

 

Nu vill jaf ha ett trådlöst nätverk och planerar att sätta en D-Link Accesspunkt (DWL-2000AP) i en av CISCONs portar och och sedan byta nätverkkort i den stationära så väl som bärbara datorn.

 

Frågan är ifall jag riskerar att utomstående genom att ansluta till mitt WLAN kan komma åt min arbetsplats nätverk eller om man på ngt sätt kan förhindra att icke auktoriserade datorer ansluter sig till WLAN:et.

 

Kommentarer eller råd mottages tacksamt!

 

/Hannes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Uppenbart finns det risker med det du tänker göra. Slår du dock på samtliga säkerhetsfunktioner i din Dlink så bör du vara rätt "safe". Ett tips dock är att dra ner uteffekten på radio (om det går) så minimerar du risken att någon "hittar" ditt nät. Ytterligare säkerhet kanske du kan få genom att filtrera på layer-2 i PIX:en (om det går, jag är lite rostig på PIX), dvs du bestämmer i PIX:en vilka MAC-adresser som får sända.

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...