Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

URL-detect


fhe

Rekommendera Poster

En lite irriterande grej är att regexpen (eller vad det nu är) som upptäcker URL:ar är lite för girig.

 

Jag brukar vanligtvis klistra in länkar inom parentes (t.ex så här: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,466703,00.html) och det funkar inte alls.

Jag ser två alternativ på lösning, antingen så skiter man i slutparentesen om det kommer ett space/return direkt efter eller också skulle man kunna införa (den frivilliga) taggen för att göra det möjligt att avgränsa vad som är en url.

 

En workaround är att alltid sätta ett mellanslag efter URL:ar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anklaga gärna, men döm mig inte utan rättegång ;)

 

En intelligentare länk-detektor vore inte fel. Såsom det fungerar idag är det dock bättre att hela länkar skapas än att användaren slipper lägga till ett mellanslag mellan länk och annat tecken.

 

En URL-tag gör väl iofs inte någon skada.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det var just därför jag tänkte att man kunde komplettera med en tag.

ex.

http://www.xldennis.com/bladnavigering(vba).htm

 

Edit:Noterar förresten lite förvånat att länkdetectorn faktiskt hanterade den länken utsökt trots att det inte var ett whitespace efter .htm

[Får börja använda sådana istället :-)]

[inlägget ändrat 2004-04-22 14:32:13 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hu.... Jag som nästan alltid hänvisar till en webblänk såhär

 

Eforum (http://eforum.idg.se)

 

Nu funkar alltså inte det som det gjort förut?

 

Angående xldennis sida så bör man ju undvika "specialtecken" i länkar. Filnamn som innehåller blanksteg som konverteras till "%20" borde förbjudas.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,ja. Detta borde inte vara så svårt at lösa.

 

Några enkla regler kring länkarna borde gå att ställa upp. Om en parantes finns efter .htm/.html så är det inte en del av länk osv.

 

Skulle jag länka med %xx istället? Jaha - och skulle jag verkligen bemöda mig att leta reda på de koderna? Ett alternativ till regler kring länkar är att bygga in en URL-tag. Vore faktiskt trevligt om man kunde länka ord istället för att skriva ut adressen i klarspråk.

 

Exv.

Finn det här http://....

länkar då ordet "här" till sidan inom taggarna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

..

och varför måste jag ALLTID nu för tiden 'besvara" inlägg två gånger.

Jag klickar på "Besvara".

Skriver mitt svar.

Klickar på "Skapa inlägget"

Får då upp en blank ruta

Backar och kopierar texten, stänger rutan.

Klickar åter på "Besvara", klistar in min text och postar inlägget.

Blir lite tjatigt i längden

 

[inlägget ändrat 2004-04-22 16:32:42 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finn det här http://....

länkar då ordet "här" till sidan inom taggarna.

Fast det där tror jag skulle bli svårt att använda för vanliga dödliga, inte minst då man vill ha två ord kopplade till länken, då skulle jag hellre se att power users fick möjlighet att ange det hela som en del av -tagen.

Men eftersom jag tycker det är ett otyg med länkar där man måste leta för att hitta vad de länkar till så tycker jag inte om det alls, enklast så :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åsikterna går isär, ser inget fel i "gömda" länkar.

Det gör nog inte jag heller egentligen om de är rätt använda...

Problemet med att göra dem gömda på det sätt du använda är att funktionen kräver kunskap från den som använder den för att han inte ska gömma den fel.

ex.

Om man tittar på http://www.xldennis.com/bladnavigering(vba).htm så ser man en litet blad som det gnistrar om innan "Info om XL-Dennis"

 

Det skulle bli "Om man tittar på så ser man en litet blad som det gnistrar om innan "Info om XL-Dennis" och det blir ju helt konstigt. Dvs användaren måste veta att ordet innan taggen på något sätt hör till taggen.

Förvirrande.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finn det här http://....

länkar då ordet "här" till sidan inom taggarna.

Annars är ju faktiskt BBcode-versionen mer logisk:

 

Det finns bra sökmotorer som kan hitta det mesta.

 

och varför måste jag ALLTID nu för tiden 'besvara" inlägg två gånger.

Ja, det är fruktansvärt irriterande.

edit: fast nu funkade det faktiskt.

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2004-04-23 09:59:40 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst fhe, om en länk-tag ska införas måste det göras otvetydigt hur den ska nyttjas och visas. Om man ska kunna länka ord och inte visa hela adressen, ja det vet jag ärligt talat inte, men det borde gå att göra det snyggt, enkelt och funktionellt.

 

Jag håller med om att införa en url-tag, för att definiera länkar med tvetydiga tecken i, vore ett bra komplement till dagens hantering av länkar.

 

Dvs något som medför att det går att länka adresser med specialtecken i och samtidigt gör det möjligt att posta sina länkar inom exempelvis paranteser.

 

Men - å andra sidan - en länk bör väl stå helt fri med mellanslag omkring sig om det ska vara helt enkelt för en länkmotor att hitta länken. Alla tecken tills ett mellanslag är en del av länken.

 

Inget ord från de som skapat Eforum?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-04-23 10:14:31 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo förvisso, men det är ju inte korrekt skrivsätt.

 

Dessutom så fungerade det utmärkt förut, utan mellanslag. Ändringen kom ju bara därför länken med parenteser i sökvägen (vilket inte är så snyggt kodat dessutom) inte fungerade.

 

Tillbaks med den gamla url-detekteringen tack!

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Eftersom det råder delade meningar om huruvida paranteser ska inkluderas i länkbyggerfunktionen så tycker jag att vi röstar.

 

Svara på detta inlägg om du är för eller emot att paranteser ska inkluderas i länkar. På fredag (30:e April) så tittar jag vilket alternativ som har flest röster och ändrar till det.

 

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del kan ni stryka stödet av paranteser på ett villkor.

Ni inför möjligheten att definiera en länk med hjälp av URL-taggar! Det är inte bara länkar med paranteser i som inte fungerar i Eforum.

 

Jag har inte tänkt på vilka tecken det är som bringat problem, men det gäller främst vid långa länkar med många specialtecken i. Mao, låt länkmotorn fungera som idag, men skapa möjligheten att definiera länkar.

 

 

Och Erik, vad säger du om att införa några snabbknappar för de olika taggarna som går att använda i inläggen. I andra forum är det exv. möjligt att markera en text och klicka på ex.v. en knapp för Fet text och taggar placeras kring den markerade texten. Tycker det vore ett bra tillägg till Eforum.

 

Exv, som det fungera i phpBB...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
inför möjligheten att definiera en länk med hjälp av URL-taggar!

 

Mycket bättre förslag, det röstar jag också för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte var det många som hade en åsikt i denna fråga när det väl kom till kritan.

 

det måste ju innebära att mitt förslag vinner!

 

:)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jaha, nu fungerar åter inte länkar till XLDennis :(

 

dvs sådan med paranteser i.

 

Fanns det ingen bättre lösning?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tag kontakt med XL-dennis och hör om han är villig att ändra namnsättningen av länkarna?

 

Annars så tycker jag att det är rätt som det fungerar nu, eftersom XL-Dennis inte namnsätter sina sidor korrekt enligt webb-standard. (dvs inga mellanslag, å, ä och ö eller andra lustiga tecken som parenteser i länkarna)

 

Vill du länka till XL-Dennis sidor rekommederar jag att du länkar dem så här (http://www.xldennis.com/bladnavigering%28vba%29.htm)

 

Själv är jag mycket nöjd över att Erik ändrade tillbaka url-detekteringen så som den alltid fungerat

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte namnsätter sina sidor korrekt enligt webb-standard.
På tal om standard: Jag håller just på att ändra (mod_rewrite) mina dynamiska (index.php?a=1&b=2&c=3) sidor till ett mer sökmotorvänligt format. Har ändrat till tex 1,2,3.html, liknande system som tex AB använder.

 

Var nåstans hittar jag standarden för "tillåtna" tecken i URL?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-06-01 18:46:43 av TicoRoman]

[inlägget ändrat 2004-06-01 18:47:20 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...