Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad har jag att säga till om?


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Mr Andersson

För 4 år sedan var jag anställd på ett företag och utvecklade då ett datorprogram som dom själva skulle använda. Det har dom gjort och allting har fungerat kanon. Det är jag själv som tagit initiativ till att göra det och det är i princip bara jag som är insatt i det.

 

Lite senare valde jag att säga upp mig och bli egen. Företaget har köpt en del konsulttjänster av mig, däribland uppdateringar av programmet.

 

Så här långt är allt frid och fröjd.

 

Nu vill företaget sälja programmet till andra som är intresserade av det.

 

Vad har jag att säga till om? Har jag rätt att kräva någon ersättning? Eller ska jag bara hålla truten?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte lagtexten och vet inte hur förhållandet mellan företaget och dig är, men i de allra flesta fall finns det en standardklausul i arbetsavtalet (eller motsvarande) som säger att _all_ kod du skriver under din anställning på företaget tillhör just företaget.

 

Vad har jag att säga till om? Har jag rätt att kräva någon ersättning? Eller ska jag bara hålla truten?

 

Det är mao mycket troligt att du får använda alternativ 3 i din fråga!

 

--Edit--

Som du beskriver det så är det bara du som har koll på programmet. Kanske det finns ett gyllene tillfälle att dra in lite konsultstålar från programköparen?

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

[inlägget ändrat 2004-04-15 17:10:48 av Coleburn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Vet inte om det har betydelse, men jag var inte anställd för att skriva program utan som något helt annat. Men när det blev tal om programmet så nämnde jag att jag kan skriva programmet, vilket företaget såg som positivt... Det finns alltså inget i anställningsavtalet som säger något om vems programkoden är.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också gissa på att din kod tillhör det bolag du var anställd på. Det är det vanligaste.

 

Kul att jämföra detta med t.ex en fotografs bilder, där är det helt andra regler som gäller.

Hur det är med en journalists texter vet jag inte, men jag tror reglerna liknar fotografens.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Tyvärr spelar det ingen större roll vad du var anställd som.

 

Om du har fått lön under tiden som du har utvecklat programmet på arbetstid, så tillfaller programmet företaget.

 

Du kan dock ta patent på smarta lösningar i programmet, eftersom det är dina, och så fall tvinga företaget att betal dig för att använda dessa lösningar. De skall dock vara riktigt bra och inte allmänt kända.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

VÄGRA BREDBAND MED NERLADDNINGSTAK!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ja, det jag gjorde som anställd är jag överens med er om. Men en stor del av programmer jag har skrivit som inhyrd konsult. Har det någon betydelse i sammanhanget?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om du skrivit programmet som anställd och fått lön under tiden eller som konsult och fått betalt för uppdraget så anser jag att koden tillhör företaget som också är uppdragsgivare/beställare om inte annat är överenskommet i förväg.

Jag kan ju anlita en konsult för att utveckla ett program och komma överens med vederbörande att han/hon har rättighet till programmet men då vill jag ju inte betala fullpris för utvecklingen eftersom konsulten kan få inkomster från programmet från andra kunder också.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du pratat med någon insatt jurist om detta?

 

 

Kan vara kul/intressant att få veta egentligen vad som gäller i ett sådant här fall.

 

 

Är inte insatt själv, därav frågan.

 

 

Lämnar tråden öppen för vidare kommentarer.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Har du pratat med någon insatt jurist om detta?

 

Jag kommer att göra det, men ville först kolla läget här.

 

Kan vara kul/intressant att få veta egentligen vad som gäller i ett sådant här fall.

 

Tror jag med. Men jag misstänker att det inte är så enkelt som vi hoppas, det är väl en massa olika tolkningar som vanligt...

 

Lämnar tråden öppen för vidare kommentarer.

 

Jag ska försöka återkomma med både vad juristen sa och hur det hela slutade.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som du skrivit som anställd är ju utan tvivel företaget som äger.

 

Det du gjort som konsult tillfallfer nog också med största trolighet företaget, men det kan vara annorlunda beroende på avtalet mellan dig och företaget. Men då det rör sig om vidareutveckling av något som du påbörjat som anställd så tror jag inte att du hart någon rättighet till programmet om du inte särskilt avtalat om det.

 

Det är ju samma sak gäller med fotografier t.ex.

Jobbar du som fotograf på en tidning så är det ju inte din copyright utan tidningens. Frilansar du så är det ju beroende på avtalet. Antingen hyr de in dig för att ta bilder för tidningen, eller så betalar de dig för rätten att använda bilderna, men det är din copyright. Allt beror på avtalet.

 

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hur är förhållandet mellan dig och företaget??

Eftersom det tydligen finns en marknad för programmet så får du väl skriva ett till likadant och sälja det själv...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...