Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rädda hårddisken från klåpare


JBear

Rekommendera Poster

Min support ska hjälpa mig med att min dvd-brännare inte spelar in (bränner).

Han säger:

- Vi tar in datorn, men du får först spara dina viktiga filer, hårddisken kan bli omformaterad.

- Jag har 110 gig. Jag vill inte ta backup på så mycket.

- Sorry, vi kan inte garantera att hd:n klarar sig.

Vad gör jag???

Vad säger ni om att sätta in en helt ny hd (jag behöver ändå mer lagrinsutrymme) och skicka burken med den istället för med min nuvarande i?

Och hur gör jag då när jag ska få det hela att fungera - så datorn får den konfiguration med op.system (Win XP), CD-romstöd etc som den hade vid leverans - så att supportens serviceteföretag kan labba med den som dom vill?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Ta bara n å g o n HDD om du har en hemma och byt ut den tills vidare när den skall vara hos reparatören. Köp annars en billig, kanske i affären för några hundralappar. Tänker jag göra om det skulle bli så för mig i alla fall. Vill för allt i världen inte bli av med mina mp3 och arbeten och filmer.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke - jag har massor av filmer och musik, och digitala stillbilder. Men hur gör jag??

Jag köper en ny HD - och sen...??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Men hur blir det då egentligen? Brännaren skall ju fungera med just den hårddisken och operativsystem och inte någon annan!

 

Risken är väl att när du byter tillbaks så fungerar det inte (Som förut).

 

Eller....

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Men då kan kanske problemet inte behöva vara så komplicerat om det är något på hårddisken som fattas. Då är det någon drivrutin till brännaren eller att den inte har ett program som den passar ihop med.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Inte för att låta hård men kanske byta företag som ger dig support? I allafall att dom erbjudit sig att mot ersättning ta backup...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Då är det någon drivrutin till brännaren eller att den inte har ett program som den passar ihop med.

Precis - något sådant måste det ju vara.

Att då ens snacka om att paja hårddisken på köpet tycker jag låter märkligt!!

 

Jag tror att det är KLÅPARE du har att göra med! :-(

-

Mauritz.

 

EDIT: JAG skulle då inte våga lämna in min dator till DEN snubben!!!

 

[inlägget ändrat 2004-04-13 15:34:21 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har datorn som PC Hemma med serviceavtal som inte kan bytas mot annan service.

Men gott folk:

Hur tar man ut den befintliga hårddisken och sätter i en sprillans ny så att den fungerar som den förra gör? Jag har alla installationsskivor etc, och vill bara inte skicka med min fullproppade hd med alla filmer, bilder, musik etc.

Eller:

Ska jag kopiera över allt jag har på original-hd:n på den nya, och sen ta ut den nya och behålls den hemma tills jag får burken tillbaka.

Och hur gör man då detta något enklare jobb?

Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS - företaget erbjuder sig att göra backup glömde jag säga. Men det kostar extra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Men det kostar extra.

Jag tror ändå du kommer enklast undan så.

Risken är annars att det trasslar till sej på något sätt.

 

Alternativt så investerar du i att ha två hårddiskar - köper alltså en stor till, som du kopplar som slave och drar över bilderna och allt som du är rädd om till den. Sedan är det bara att ha denna andra hårddisk okopplad när du lämnar datorn till dem.

 

Förr eller senare kommer du ändå att behöva mera hårddisk - så brukar det vara.

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK - jag köper en ny hårddisk på 120 gig och gör den till slav.

Datorn hittar den direkt efter omstart och jag kopierar alla filer jag vill spara dit (musik, film, bilder, text).

Så långt inga problem.

Men vad händer med allt annat - om första disken skulle bli omformaterad?

Ta t ex alla program jag lagt in.

Som jag efter mycket pillande och många inställningar äntligen fått att fungera.

Fungerar dom över huvud taget om dom kopieras till den nya hårddisken utan att vara installerade där från början. Jag har för mig att det inte går alls.

Så - alla goda råd är välkomna: Hur GÖR jag?

Kan man göra en total spegelbild av mastern till slaven så att den kan bli master om originaldisken blir formaterad?

Mvh!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spegelbild? Nja, tror inte det... men jag kan ha fel.

 

Om du har pillat med massa Windowsinställningar är det väl lättast att köra guiden överflytta filer och inställningar på WinXP installationsskivan. Mycket av inställningarna sparas... men hur du ska få över programmen är en gåta (inte för experterna kanske men för mig :))

 

 

//Adde

 

[EDIT] Dessutom går Windows endast att installera 10 ggr (aktivera menar jag) med samma kod.

 

[inlägget ändrat 2004-04-13 18:55:34 av Andreas Svensson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Överflytta filer och inställningar" - du är ett geni, den hade jag inte tänkt på.

Och varför skulle inte programmen kunna flyttas över på det sättet - egentligen? Om nya disken döps om till "c" efteråt.

På nåt sätt.

Och så blir det svart.

Och så smäller det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Ta t ex alla program jag lagt in.

Jag gör så att jag sparar de install-filerna som jag tagit hem från internet i en egen mapp i Mina Dokument. Då är det bara att installera om dem sedan ifall det blir aktuellt. Liksom då alla de installations-CD jag har.

 

Då får man ett rent och fint system samtidigt.

 

Men ärligt talat - inte skall det behöva hända något med din hårddisk bara för att brännaren inte funkar nu! OM du verkligen får hem datorn med omformaterad hårddisk (osannolikt!) så är det bara att svartlista den firman direkt!

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Addecool skrev:

[EDIT] Dessutom går Windows endast att installera 10 ggr (aktivera menar jag) med samma kod.

 

Det är falska rykten som florerar.

 

XP går att aktivera hur många gånger som helst. Endast MS vet var gränsen går. Jag har själv förhört mig med en datorbutik på nätet.

 

Aktiveringen är bara för att förhindra piratkopior. Det ska inte utgöra någon gräns för ominstallationer. Problem kan uppstå av olika anledningar, men då kan man aktivera över telefonen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

[inlägget ändrat 2004-04-13 20:58:10 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Aktiveringen är bara för att förhindra piratkopior.

Hm, jag har en piratkopia på XP på en testburk. Inga problem för den att jobba. Hur ska aktiveringen/förhindring av aktivering förhindra piratkopiering?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha hela 120Gb som c: är ganska riskabelt som du nu har fått erfara, jag skulle partitonerat upp den i åtminstone två partitioner.

Det skulle då bli c: och d:, c: för windows och d: för alla dina filer som du är rädd om.

Det skulle bli mycket lättare att formatera om ifall det skulle strula till sig utan att riskera dina filer som du vill ha kvar.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé.

Hur gör man?

Vad blir min cd-romläsare (D:) då? Och vad får min DVD-brännare (E:) för bokstav?

Sker det automatiskt?

 

Förresten emanerar alla mina frågor från det faktum att DVD-brännaren ger felmeddelande när jag försöker bränna DVD-skivor. Däremot gjorde Nero utan mankemang en perfekt kopia av en cd-skiva (cd-r till cd-r).

Betyder det att jag inte har fel på skrivhuvudet i alla fall?

Och vad kan det då vara?

Brännaren är en Pinoeer dvr 104.

Kanske behöver någon annan support än att skicka in hela burken?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din cd-romläsare (D:) och din DVD-brännare (E:) kommer behålla sina bokstäver (om du inte ändrar detta manuellt.) Windows ger alla nya enheter den bokstav som inte är upptagen :).

 

Det där med din DVD-brännare är ett mysterium. Dock inte omöjligt att det råkade bli fel hos tillverkaren.

 

Hade också ett problem med min brännare (dock inte DVD-brännare.) Den funkade perfekt och kunde bränna skivor utan problem. Dock efter ungefär 1 år började datorn bli riktigt seg, tänkte att det bara var en formatering som behövdes. Men var tvungen att skicka in för jag kunde inte komma på felet. Det var brännaren som inte ville samarbeta men hårddisken :S. Detta hände som sagt efter ca 1 års användning. Men men... nu funkar det :).

 

Pioneer kanske har nån gratissupport. Kolla på deras hemsida.

 

//Adde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man?

 

På en tom disk är det allra enklast att göra det med din winxp-cd när du installerar, du bestämmer bara hur stor din partition ska vara. det som blir över fixar du från diskhanteraren när xp är installerat.

 

Har du däremot en knökfull disk blir det lite mer omständigt. Nu måste det till ett program som heter Partition Magic, (kostar pengar).

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Nu måste det till ett program som heter Partition Magic

Gjorde jag, partitionerade enda hårddisken med allt i och på, systemet i en partition och Dokument, Bilder och Ghost-kopia i andra. Inga problem - måste jag omformatera så ligger allt det viktiga kvar!

 

Väl värt hundringarna för Partition Magic!!

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att paja hårddisken.

Tänk dig in i supportens situation:

De får in en dator, där DVDbrännararen påstås inte fungera, som de leverat.

Användaren kanske har installerat ettusen program, drivare och annat stuff.

 

Ifall de inte får igång brännaren med deras försök så kanske de måste 'sopa' hårddisken, för att säkerställa att det inte är något yttre joks som stör.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...