Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam-anmälningar till Konsumentverket 1-6 april


ClaesT

Rekommendera Poster

 

Jag var uppe på Konsumentverket en halvtimme i eftermiddag för att titta på inkomna spam-rapporter. De har fått in 2385 rapporter från 913 anmälare (t.o.m. kl 16 idag). Jag vet inte hur många som avsåg svenska spam, men uppskattningsvis *minst* 250. Bland de mest anmälda företag - för svenskspråkiga spam - kunde noteras "Baltic Inkasso" (Estland) med 68 anmälningar och Fonn med 18 anmälningar (då endast *exakt* lika namn slås ihop kan det finnas ännu fler anmälningar gällande dessa företag) samt på ebutikerna/mailman.se/shoppingguiden etc, sammanlagt *minst* ett 20-tal anmälningar på honom.

 

Lite intressant att se vad som händer (med all reservation för att en anmälan inte betyder att det omnämnda företaget verkligen har skickat spam!) - det var ett par namn jag inte sett förut i spam-sammanhang med ett flertal anmälningar, samtidigt som andra jag förväntat mig hitta saknades (ännu så länge). Men en halvtimme räcker inte långt... vore intressant att titta lite djupare på en del av anmälningarna.... och gräva franm vem/vilka som ligger bakom en del av de anmälda web-siterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...