Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egendomliga sidbrytningar som inte går att få bort


Rolf Tymark

Rekommendera Poster

Rolf Tymark

Det här problemet är så avancerat att chansen att någon ska ha en lösning är minimal, men jag chansar ändå.

 

Jag konverterade en pdf-fil till Wordformat. Men då blev det i Wordfilen inlagt sidbrytningar och avsnittsbrytningar som gjorde att det blev svårt att införa tillägg i texten. Om jag gjorde det skapades en ny sida med ett par, tre rader och sedan var resten av sidan tom. Jag vill naturligtvis att texten ska hänga ihop, eftersom jag behöver göra tillägg på varje sida.

 

Men fastän jag med sök och ersätt har tagit bort alla avsnittsmarkeringar och kollat i Format/Layout/Håll ihop rader etc. verkat det kört. Jag kan inte ens få bort sidnumreringen. Det finns ingen anvisning om det i Word-hjälpen. Som det är nu kan jag bara få ordning på texten genom att markera en sida i taget, backa tillbaka ett steg från sidnumret och kopiera över texten till ett nytt dokument. Men texten är på 800 sidor. Det måste finnas ett enklare sätt.

 

Rupert Landershausen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Innehållet i sidhuvud och sidfot kan vara det samma, även fast avsnittsbrytningar har används. Man kan även välja att ha ett separat sidhuvud eller sidfot för varje avsnitt.

 

Av din beskrivning, verkar det vara olika sidhuvud och sidfot för varje avsnitt. I sidhuvudet eller sidfoten kan man välja "samma som föregående", som innebär att man har samma information i sidhuvudet eller sidfoten oavsett om det finns en avsnittsbrytning eller ej.

 

Sidnumreringen i sidhuvudet eller sidfoten är i de flesta fall en "fältkod", som automatiskt håller reda på vilken sida det är. Vid konverteringen till Wordformatet kanske denna fältkod aldrig lades in, sidnumret är kanske inskrivet med vanliga siffror.

 

Du kan använda "Ersätt" under menyn "Redigera" för att ändra återkommande texter. Du kan ersätta med "ingenting" (blankt) för att ta bort en text.

 

Det går att skriva små program/makron om det behövs lite regler när du tar bort texter som bara ska göras i vissa fall.

 

Lycka till

 

 

/Aleatic

 

[inlägget ändrat 2004-03-29 06:42:16 av Aleatic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolf Tymark

Tack för svaret.

 

Det verkar som om konverteringen till Wordformat har gjort att sidnumreringen har blivit felaktig på något sätt.

 

Jag ska beskriva.

 

Som en nödlösning har jag skrivit ett litet makro i Word som kopierar en rad i taget och klistrar in den i ett annat dokument. Det fungerar i ett antal sidor, men på vissa sidor inträffar det att när makrot stöter på den rad där sidnumret finns, studsar det tillbaka till sidans början och gör en loop. Då går jag in på den sidan i texten och raderar sidnumret genom att följa anvisningarna i Word-hjälpen: jag markerar, högerklickar på ramen, håller muspekaren på ramen tills ett pilkors visar sig och deletar då. Nu kan makrot komma förbi den sidan.

 

Men detta är en otroligt besvärlig procedur. Jag är förvånad över att det går att lägga in sidnumrering men inte att med en enda operation ta bort alla.

 

Mvh Rupert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om sidnumren ligger i textrutor och du endast vill behålla övrig text, kan du ta bort alla ramar med lite kod.

 

Ta enkopia av dokumentet innan du provar.

 

Skriv dessa rader i ett makro och kör:

 

ActiveDocument.Shapes.SelectAll

Selection.ShapeRange.Delete

 

Lycka till

 

/Aleatic

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolf Tymark

Genialt!

 

Inte nog med att jag fick bort alla sidnummers-'fältkoder', jag fick även i samma svep bort sidhuvudena, samtidigt som själva texten 'Page (nr si och så)' behölls, vilket jag hade behov av för att kunna kollationera med originalet. Tack så mycket.

 

Nu ska jag väldigt försiktigt försöka plocka bort ansnittsbrytningarna ett efter ett. Jag har märkt att om jag sopar bort allihopa med sök och ersätt, bryter dokumentet ihop och förvandlas från 800 sidor till ca 3000.

 

Mvh Rupert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det kanske är sidbrytningar som läggs in. Du kan ta bort dem på samma sätt du tar bort avsnittsbrytningar.l

 

mvh

 

/Aleatic

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...