Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med ny dator


jazzze

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu ska jag pensionera min 3 år gamla IBM ThinkPad T22. Och nu behöver jag hjälp att hitta en ny.

 

Eftersom jag tycker mycket om IBM Thinkpad började jag titta på dessa modeller, men jag inser nu att jag förmodligen måste byta märke. Eftersom den modellen som har allt jag vill ha kostar ca 28.000:- plus moms.... :-(

 

Detta måste vara med i datorn (eller mycket önskvärt)

- Högre skärmupplösning än 1024x768 på inbyggt skärm. Men skärmen har jag inget krav på vilken storlek den har.

- Man ska kunna koppla in en extern skärm via DVI, antingen direkt eller via docka/portreplikator (docka är att föredra)

- Någon form av brännare och DVD läsare (inte nödvändigt med DVD brännare)

- Den får absolut inte väga över 3 kg, helst max 2,5 kg.

- Inte för stor till yttermått. IBMen som jag har är ju ca 30x25cm och det är ju en härlig storlek. Jag inser dock att det är svårt att få denna storlek. Men jag vill inte ha en som tar upp hela väskan... :-)

- Inbyggt WLAN är önskvärt.

- Minst 512 i RAM (Men detta går ju alltid att köpa till...).

- Tillsist vill jag att datorn andas kvalité. Är robust och är hållbar. Många bärbara är ju bara plastigt smäck!

 

Allt detta får jag i en IBM Thinkpad T41p, och den går loss på minst 28.000:- plus moms. Jag är dock beredd att lägga ca 20.000:- plus moms med docka.

 

Ge mig tips. Har ni några favoriter?

Bärbara datorer är en djungel....

 

// Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte rekomendera den datorn jag köpte nu senast, men då jag kollade lite mer noga på den så ser jag att den inte har DVI. Resten stämmer väl någotsånär! :)

 

Den är lite stor och väger lite mycket möjligen: 330x272x30 - 2,8 kg

 

I övrigt har den väl det du vill ha. Den bygger på Centrino teknik vilket ger bra batteritid och inbyggt trådlöst nätverk vilket är trevligt, dock bara 802.11b, men man kan ju inte få allt.

 

Jag är faktiskt riktigt nöjd med den här, den är snabb, har bra skärmupplösning (1400x1050 med 15" inbyggd skärm) och DVD/CDRW.

 

Det enda jag kan tänka mig att klanka ner på är väl tangentbordet. jag ogillar verkligen att behöva trycka på Fn knappen för att komma åt Home... Men det är väl en vanesak, och på bärbara kanske man måste göra så för att spara utrymme..

 

Läs mer: http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010058575

 

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet verkar just att erbjuda DVI anslutning till extern skärm...

 

Kom på en till sak som jag vill ha

- Separat "Power On" knapp på portreplikator/docka

 

Det känns som jag har missat många märken/modeller för det kan väll inte vara så att det är bara IBM som har tänkt till...???

 

// Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En IBM T40p kanske?

Den uppfyller så vitt jag kan se samtliga dina krav. DVI-anslutningen finns i dockan och inte på datorn men det var ju ok. Prismässigt liger den bra till dvs under 20000 exl moms.

 

//Thomas (mycket nöjd ägare av en T40p)

 

[inlägget ändrat 2004-03-29 07:36:32 av ThBr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är en sådan jag vill ha...

Vad är egentligen skillnaden på T40p och T41p?

Men var hittar du den till detta pris?

Jag du några tips?

Vilken docka använder du? Portreplikator II eller docka II funkar de bra?

Är du nöjd är du med skärmen? Vilken upplösning har du på den?

 

// Micke

 

[inlägget ändrat 2004-03-29 07:54:47 av jazzze]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

T41p har t.ex wireless 802.11a/b/g men T40p har bara 802.11b.

T41p har ATI Mobility FIREGL T2 128MB och jag tror inte att T40 har det...lite osäker dock.

 

Kika in på http://www.trustedreviews.com/article.aspx?head=36&page=602 och läs om den. Tror ärligt talat inte att du kan få tag i bättre kvalitet än denna...nu lär jag väl få på nöten av alla andra som inte gillar IBM...:-P

 

Visst, den går lös på drygt 40000 Skr inkl. moms men är du verkligen intresserad kan jag tipsa dig om hur du hittar den för ett bra mycket bättre pris...20000 + moms var väl vad du ville lägga ut på din dator? Tja tre lakan till så har du en ThinkPad T41p istället!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...