Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta ihop en bra dator


Balaclava

Rekommendera Poster

Vill få tips om hur man billigast och smidigast sätter ihop en så bra dator som möjligt; Montera själv? Låta något företag montera? AMD el. Intel? Vilken AMD/Intel?

Vill få så bra hårdvara som möjligt. Tycker dock att det verkar krångligt att först och främst köpa olika hårdvaror som passar tillsammans, samt att sedan montera ihop det.

 

Skulle vara tacksam för så mycket tips som möjligt.

 

[inlägget ändrat 2004-03-19 09:11:41 av Balaclava]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Skulle vara tacksam för så mycket tips som möjligt.
Det tror jag säkerligen du kan få - men för att "rätt folk" ska hitta ditt inlägg flyttar jag det till forumet för Datorbygge/montering

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

Moderator Övrig PC-hårdvara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigast blir det om du sätter ihop den själv.

men smidigast är ju att låta ett företag skruva ihop den.

Det finns smidiga webbplatser där man själv kan välja delar och så..

Mitt tips är att sätta ihop den själv,nått kommer säkert strula men det är lärorikt :)

 

Kolla runt på nätet och skriv upp vilka delar du skulle vilja ha.

Mitt tips är att inte köpa "värstingdelar"

dvs top-line prylar.

Det spar man mycket pengar på men förlorar inte så himla mycket i prestanda.

 

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

atiforce 4XT

Välj en AMD!

-Köp ett moderkort med mycke fineser RAID,SATA,firewire,nforce chip 2 eller den nyaste 3 etc.

Så att du slipper köpa adaptrar och kontroller kort mm.

-Köp allt från en butik som ligger i närheten. Så att du lätt kan byta fabriks skadade komponenter.

-Spara antistat påsarna!!

-Kolla vilken slags AGP port moderkortet har. Innnan du köper grafikkortet. Det finns standard AGP och AGP pro.

-Köp ett grafikkort med 8x och minst 128MB om du vill spela dom senaste spelen.

-Köp hårddiskar som gör minst 7200rpm och har 8MB cache.

-Kolla hur många db fläktarna låter. utgå från att 10db inte hörs nånting.

-Om du inte redan har ett antistatband, så köp ett innan du sätter ihop burken.

-Köp rundade IDE kablar (helst tvinnade) för att smidigare mecka med burken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Har själv nyligen byggt två nya datorer.

 

När det nu var dags att skaffa en ny PC till jobbet så började jag kolla runt på internet igen.

 

Frågan var: Bygga själv eller köpa färdig PC?

 

Vad kom jag fram till då?

Jo nämligen att Dell har mycket konkurrens kraftiga priser just nu.

 

Faktiskt hittade jag ingen som kunde ge Prestanda-Hårdvara-Program och Garanti som låg i närheten av Dells låga priser!

 

Program och garantier/support är ganska viktigt till en arbets PC.

Dessutom så får man en 19"Digital plattskärm för en struntsumma till exempelvis en Dimension 8300.

 

T.ex kostade HP och Siemens i motsvarande konfigurationer och med vald programvara nästan dubbelt så mycket!

 

 

Nu låter det som att jag skulle vara någon reklammakare för Dell, men det är jag inte.

Man missar ju nöjet att bygga. :)

 

Varför Dell dumpar priserna så vet jag inte, antagligen för att ta fler marknadsandelar.

Oavsett vad, så är det bara att konstatera att man får väldigt mycket för pengarna hos Dell för närvarande.

 

 

Mvh. Kalkyl

 

[inlägget ändrat 2004-03-19 22:20:13 av Kalkyl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo dom har låga priser just pga att dom vill vinna marknadsandelar, vi kör själva nästan enbart med dell (lite ibm och compaq) på jobbet, både stationära men även bärbara.

Fungerar jättebra, men själv skulle jag nog bygga en dator då jag kan välja delar mer fritt.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Varför Dell dumpar priserna så vet jag inte, antagligen för att ta fler marknadsandelar.

Jag är ingen expert på Dell, men jag har hört många dåliga rykten. Att de kör eget race för att binda upp sina kunder och så...

 

Men rent praktiskt är min enda erfarenhet av Dell en skrotad 400mhz Delldator köpt begagnad som bara lade av utan ledtrådar. Testade allt inom rimlighetens gräns.

 

Sedan köpte jag en ny supertyst Pyrotech till min älskade istället.

 

EDIT: Jag lär mej tillräckligt ändå när jag går in i dessa lådor och gör alla förbättringar och grejar! Med fyra datorer att pyssla om blir det mycket nog ändå! ;-)

 

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-03-19 22:56:56 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Fungerar jättebra, men själv skulle jag nog bygga en dator då jag kan välja delar mer fritt.

Där har du allt rätt, Seppo! Jag tycker precis som du!

När man nått en viss nivå av datorkunskap och erfarenhet så får man en ganska klar bild över vad det är man prioriterar, samt vilka alternativ som finns tillbuds och till vilka kostnadsvillkor dessa kan realiseras!!

 

I det läget får man bäst valuta för pengarna genom att själv bestämma hur datorn skall se ut!!

 

Däremot så är jag lat! (Hehh...) Jag väljer hellre delar och låter leverantören bygga och stå för misstagen, så jag får hem en fungerande enhet!!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer hellre delar och låter leverantören bygga och stå för misstagen, så jag får hem en fungerande enhet!!

Jag "hör" att ni snackar om Dell (har inte läst hela tråden), o antagligen så menar du Dell när du säger "leverantören"...men idag kan ju nästan alla affärer o nätbutiker bygga datorn åt dej för en tusenalapp eller nåt sånt...så kan du ju välja exakt vad du vill ha, o få den ihopbyggd o fungerande hem...billigt o bra om man inte vågar pilla själv :)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
o antagligen så menar du Dell när du säger "leverantören"...

NEJ, nej och åter nej!!!

INTE Dell!

 

Med "leverantören" menade jag den affär/firma som jag konfigurerar/beställer datorn hos!

 

(I mitt fall Pyrotech som jag är såå nöjd med! Bra och noggrannt jobb in i detalj! Till och med buntband kring ledningarna i burken så allt ligger snyggt och prydligt!)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEJ, nej och åter nej!!!

INTE Dell!

Ok, ursäkta mig, då var det jag som inte läste ordentligt...sorry..

 

/Eminos - Ska alltid läsa HELA tråden innan jag svarar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men idag kan ju nästan alla affärer o nätbutiker bygga datorn åt dej för en tusenalapp eller nåt sånt

 

 

Ja men hur många har med 19" LCD skärmar....för några tusenlappar... :)

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Ja men hur många har med 19" LCD skärmar....för några tusenlappar... :)

I praktiken: Något billigt skit de kommit över för en spottstyver...

 

Det är inte välgörenhet de bedriver...

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck skrev:

Jag är ingen expert på Dell, men jag har hört många dåliga rykten. Att de kör eget race för att binda upp sina kunder och så...

 

Nu får du förklara dig Mauritz. :-)

Jag har köpt en Dell, (Min andra) och är jag då en "uppbunden" kund enligt dig???

 

1. Jag kunde ha byggt en dator.

(Vilket jag har gjort två gånger tidigare)

 

2. Jag kunde ha köpt en färdig no name dator.

(Har prövat det en gång tidigare)

 

3. Eller jag kunde ha köpt en annan märkesdator.

(Har även gjort det tidigare, En PackardBell en IBM och två Siemens)

Så inte är jag uppbunden av Dell. :-)

 

Nu är det så här att: Ingen annan kommer f.n. i närheten av Dells, Hårdvara, Programvara, Prestanda och Garantier till samma kostnad som Dell.

 

Sätt gärna ihop en Dimension8300 här: http://www1.euro.dell.com/content/products/compare.aspx?c=se&id=dimen&l=sv&s=bsd

 

Återkom sedan när du har hittat en annan PC med exakt likadan programvara, hårdvara, prestanda och garanti/support till exakt samma kostnad.

(XP Pro och MS Office är ett måste i min grundspecifikation liksom 19" LCD skärm.)

 

Det jag har läst mig till på olika håll är att Dell använder, liksom HP och andra märkestillverkare, riktigt bra och kända högkvalitetskomponenter. Vilket dock inte verkar vara fallet med många No name PC Paket.

 

Trådskaparen var ju dessutom osäker på att bygga sin dator själv så varför råda honom till det i allafall?

 

Nu låter jag enormt upprörd här, men jag lovar att det är jag absolut inte.:)

 

Vill bara få mer fakta eftersom jag kanske kan ha missat något när jag har suttit och räknat på datorinköp till företaget.

 

Hur som helst, ha en bra dag alla e-forumare.

 

 

Mvh. Kalkyl

 

[inlägget ändrat 2004-03-20 01:24:43 av Kalkyl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en Dell, (Min andra) och är jag då en "uppbunden" kund enligt dig???

Jag gissar på att han menade att man inte kan uppgradera sin märkesdator hur som hälst...man måste använda rätt komponenter, som är dyra och kanske sämre än andra komponenter...man är inte lika fri...o kanske så ryker garantin om man sätter billigt minne istället för "Dell-minne"...typ, nåt sånt...

 

/Eminos - zzz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Anledningen till att man inte bibehåller garantin vid köp av ej DELL testade produkter är väl ganska uppenbar ?? ALLt som sitter i burken samt som du kan köpa till är testat så att det fungerar till 100% utan konfliketr...köper du då andra produkter som kanställa till det....varför skulle då DELL stå för ditt misstag ??? Det kan ju funka med andra produkter, ingenting är låst i DELLs hård eller mjukvara. Men det är upp till DIG att hålla ordningen på det då DELL inte kan garantera 3e hands produkter som ej är testade....eller hur ??

 

Testa själv så får du se...

 

 

 

Mvh Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...