Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkten?, Windows XP?, Kallödning?


Nordbo

Rekommendera Poster

Jag har en ACER Aspire 1302. Jag köpte den Feb 2003 hos SIBA och har sällan användt den.

 

Nu i Januari fick jag ett problem, den blev så varm så DC-donet splittrades i bitar och kabeln lossnade. Jag lämnade datorn på service, men fick meddelande att det inte gick i garantin, men jag kunde få köpa ett nytt moderkort för ~6000:-.

 

Nej tack sa jag och ringde till ELFA och köpte en ny av annan model för 9:- och monterade på 2 timmar. När jag var klar passade jag på att rensa hela HD och installerade in grundprogrammen igen, Windows XP mm.

 

Då märkte jag något underligt? Kylarfläkten? Nu under installationen startade den oftare och det blev inte så varmt, men så snart Windows XP startade lade den av helt, och när jag stängde Windows började den gå igen?????

Jag trodde det var fel i installationen, så jag ominstallerade igen och det blev likadant igen.

 

FRÅGA:

Kan jag styra fläkten i Windows Xp, och hur ändrar jag det då? Jag vill att den startar och kyler ner oftare under användningen och inte före och efter????

(Kanske därför DC-donet sprack så tidigt -

eller var det för att det såg så kallödat ut :)

 

/Nordbo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen så att XP, som de flesta andra operativsystem, styr kylningen efter givna parametrar... som du har märkt så går fläktarna konstant om inget operativsystem är startat - normalt är det irriterande, men i ditt fall kanske det vore bättre :)

 

...kontrollera systeminställningarna till datorn (bios setup) och se vad du kan justera för inställningar angående fläktar och power management i allmänhet.

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...