Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

prispress...


Anders Grabein

Rekommendera Poster

Anders Grabein

Efter några inlägg här tycks det som om många köper en dator för att det ska vara billigt. "En PC kan man få så och så billigt, macen är ju så dyr". Bättre att låta bli i så fall, och spara alla pengarna. G5 ÄR dyr men prestanda för ex.vis musikkreation med sequenser och plugins är enorm. en annan sak som impar är multitaskingen. häromkvällen så konverterade jag CD till Mp3, lyssnade på Mp3, var uppkopplad och laddade hem, samtidigt som jag hade ett kalkylprogram igång som jag jobbade med. Såg inte skymten av några timglas. Ok, alla har inte pengar, men säkert har många sparsamma PC-köpare egentligen pengar till en G5.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G5 ÄR dyr men prestanda för ex.vis musikkreation med sequenser och plugins är enorm. en annan sak som impar är multitaskingen. häromkvällen så konverterade jag CD till Mp3, lyssnade på Mp3, var uppkopplad och laddade hem, samtidigt som jag hade ett kalkylprogram igång som jag jobbade med. Såg inte skymten av några timglas

 

Vad du yrar. Ovanstående var iget som helst problem med min gamla Athlon-burk som jag byggde Augusti 2001. Alldeles utmärkt multitasking och olaggande med såväl Windows 2000/XP som Linux.

 

Den datorn jag hade innan, P2-300 , var lite seg. Men det var även en 300MHz G3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*lol*

häromkvällen så konverterade jag CD till Mp3, lyssnade på Mp3, var uppkopplad och laddade hem, samtidigt som jag hade ett kalkylprogram igång som jag jobbade med. Såg inte skymten av några timglas.

Om jag nöjer mig med att inte lyssna på MP3 samtidigt som jag rippar så klarar tom min gamla Celeron på 466 MHz med 384 MB ram ovanstående utan att bråka...

 

Det kanske kommer som en omskakande upplevelse för Mac-ägare som precis fått ett riktigt OS (OS X) men ditt senario har varit normalläget på Windows-sidan i ganska många år nu...

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Haha!

 

Jag kan lyssna på MP3, bränna CD, jobba i Office och surfa samtidigt utan att se några timglas.

 

Vore det motiveringen för att köpa G5:an och bränna 30.000 spänn, så är det dåligt.

 

Skulle aldrig falla mig in att köpa dator för så mycket pengar. Dessutom halveras burken i värde varje år. Så efter tre år får du inte mycket för den. Då sitter du där med din superduperburk.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-03-09 10:46:31 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, skojigt...

 

kommer ihåg när man precis skaffat den gamla P3-800:an med 256 mb ram, gjorde faktiskt ett stresstest då.

 

Körde igång bränning av en skiva,

Startade Winamp 2.x något, körde något slags musik dvs.

Startade Unreal Tournament och gibbade ihjäl en massa folk.

minns inte om jag hade fler program igång men troligen låg där något slags irc-klient och nån IM klient.

 

när jag sedan stängde Unreal Tournament va skivan färdigbränd.

 

Upplevde inte det som speciellt usel multitasking, och det va juh bara 4 år sedan eller ngt i den stilen.

 

Kul att du är nöjd med din G5, men jag är nöjd med mina PC:ar så jag håller mig till dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

häromkvällen så konverterade jag CD till Mp3, lyssnade på Mp3, var uppkopplad och laddade hem, samtidigt som jag hade ett kalkylprogram igång som jag jobbade med

 

Funkar bra på min Athlon XP2200 också, jag brukar dessutom ha mer än så igång utan problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad försöker ni bevisa..?

Allt det där gör jag utan problem på min Amiga 1200 från -92 också.

De tre exemplen på aktiviteter ni drar upp nyttjar ju olika resurser i datorn och kan omöjligt suga musten ur någon dator - inte ens om den kör Wimdows.

Att spela MP3 kräver processorkraft - inte så fasligt mycket, men ändå.

Att ladda hem saker från nätet tar ingen processorkraft alls utan blockerar möjligtvis nätverkskort och hårddisk om man laddar ner omåttliga mängder från en mycket snabb uppkoppling.

Att leka med ett kalkylprogram tar mer resurser av användaren än det tar av datorn...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad försöker ni bevisa..?

 

Tja, fråga bubblan som startade tråden...

 

 

Och spela MP3 är tämligen omöjligt på en oexpanderad A1200, du bör åtminstone ha 060.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> du bör åtminstone ha 060

 

Så det krävs hela 50MHz för att spela MP3or... Oj, då är jag imponerad av att en G5:a klarar av det ;-)

 

Det funkar faktiskt med en 020 också. Det kanske inte låter så kul, men det funkar. Med en 040 (25MHz) blir det helt OK ljud tycker jag. Med PPC'n på 166MHz låter det lika bra (om inte bättre) än PII:an på 333MHz.

(Jag sa aldrig att 1200:an var oexpanderad, jag sa bara att den var från -92 ;-) )

 

Det jag ville säga var bara att de olika uppgifterna som skulle bevisa att en gigahertz-maskin skulle vara bra inte kräver mer än knappt en femtondel av maskinens styrka.

 

Btw, jag trodde att detta var forumet för datorkrig.. Då ska man ju få svar som "Amigan är död", inte kompetenta kommentarer från folk som vet vad de säger!

 

För att återgå till tråden: Vad i hela friden har hårdvaran för betydelse? Det är ju operativsystemet som man måste stå ut med för att kunna använda en dator. Jag sitter gärna med en G5:a under huven, men jag skulle aldrig stå ut med att köra MacOS. Om Windows fanns att köra på G5 skulle jag inte ens ta i det med tång... Men jag kör gärna ett kompetent och användbart OS på en G5:a - om jag hade haft råd att köpa en.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovars.. Jag pratade med AROS för två år sedan på AmiGBG'02, det lät intressant redan då. Tänkte ta ett snack med dem i år igen för att se vad som hänt. (http://web.kicker.nu/amigbg)

 

 

[inlägget ändrat 2004-03-10 22:37:40 av j0ppe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det är skönt att Amigan lever. Man är ju lite småsugen på en dylik burk och det suget lär nog göra att nästa dator blir en Amiga av något slag.;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...