Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Godkänt inlägg


-Patrik Johansson-

Rekommendera Poster

-Patrik Johansson-

Tjenare...

När man sitter och läser gamla inlägg är det svårt att veta vilket som egentligen gav svaret på en fråga. Jag tycker det hade varit bra med att någon slags markering att ett visst inlägg i tråden löste problemet.

 

Vad tycker ni om detta förslag?

 

//Patrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågeställaren i frågan kan väl svara:

 

"Jag gjorde precis som Patrik sa: jag ploppade plippen och plippade ploppen, och datorn blev som ny igen!"

("allting löser sig, sa han som doppade huvet i saltsyra".)

 

Vad jag menar med mitt skumma inlägg är helt enkelt:

Den som har ett problem, kommer hit, får det löst, kan ju "tacka" (ge respons) genom att berätta att det "löste sig".. (eller tvärt om).

 

/Virtuosen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Låter bra, men hur hade du tänkt att det skulle gå till?

 

Jag menar där kan vara en tråd som består av frågeställare och en styck "svarare". Dessa kan föra dialog med ledtrådar som leder fram till svaret och ger lösningen tillsammans.

 

Alltså alla svaren "svararen" levererar är rätt och leder fram till att problemet blir löst.

 

Typ: Min dator hänger sig när jag gör det och det...

 

Då undrar man vad gjorde du?

- Ljudkort installerades

Har du färska drivrutiner?

- Nä, använde de som följde med på CD:n

Prova ladda hem nya från tillverkarens hemsida.

- Tack, nu fungerar det.

 

Jaha, vilket svar är det rätta här då?

Hela tråden är ett svar i det här fallet. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Jo, det är det faktiskt en del som gör också men tittar man runt på andra form tycker jag det verkar som att en funktion för att markera ett fungernade inlägg ger mer(fler till antalet) respons på inlägg som görs i trådarna.

 

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Jo, det kan man se som ett problem men ofta är det en tråd som antingen börjar eller slutför en lösning, så då är det upp till frågeställen vem som gav det "rätta" inlägget. Men jag är inte ute efter att det skall ges i varje tråd men som ett verktyg för att bättre peka ut fungerande lösningar...

 

Men sedan kan man ju också ge poäng för bra inlägg...

 

Ser man på www.experts-exchange.com tycker jag det verkar fungera bra med att godkänna ett inlägg

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2004-03-08 20:06:06 av -Patrik Johansson-]

[inlägget ändrat 2004-03-08 20:10:06 av -Patrik Johansson-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så då är det upp till frågeställen vem som gav det "rätta" inlägget.

 

Precis, och hur stor promille av frågeställarna tror du kommer att bemöda sig om de inte ens skriver en slutinlägg idag? Ingen... jo kanske du, och eventuellt jag (med viss tveksamhet ;)

 

Jag har ofta funderat över hur experts-exchange fungerar - det verkar kräva hård moderering och knöliga processer för att ens få ställa en fråga... känns inget vidare för eforums forumform

(och i ärlighetens namn har jag hittills aldrig haft nytta av märkningen på E-E trots att jag funnit många lösningar där. Ofta ser man inte ens märkningen, den är inte direkt tydlig för en google-sökare som mig själv).

 

Markera inlägg som särskilt nyttiga i ens problemtråd gör man med poäng idag, det tycker jag duger :)

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

[inlägget ändrat 2004-03-08 20:25:21 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Tek-Tips http://www.tek-tips.com har man ett system där antalet poäng (stjärnor) som delats ut i en tråd visas bredvid antalet inlägg i tråden. Skulle kunna fungera på eforum om man väljer att lista trådar.

Det skulle även kunna vara ett val i sökfunktionen. Ibland söker man och får 20 trådar till svar. Hälften har inget eller ett dåligt svar medans en eller ett par gett en poäng. Självklart är det dessa svar jag är intresserad av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...