Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dual Boot - Win 2000


Winvik

Rekommendera Poster

Har delat upp disken i 3 st Partitioner med Fat 32.

Kör Windows 98 på C:, Windows 2000 Prof på D:, och här fungerar det utmärkt med dual boot!

 

Nu tänkte jag testa Windows Millennium på E: där jag även lägger in windows katalogen men här ville det sig inte! När jag lagt in programmet skriver programmet över vissa filer till C: med innebörden att boot.ini tappar windows 98, men det går inte att konfigurera eller lägga till win98 u í Boot ini!

 

Någon som vet vad jag kan göra ?

 

Skall jag avinstallera och lägga allt i C:? Dvs Win98 och Millennium med separata windows kataloger?

 

[boot Loader]

timeout=15

Default=C:

[Operating Systems]

C:\="Microsoft Windows Millennium”

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

 

Tacksam för svar!

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jocke Sedell1

Det finns ett omständigt, avancerat Hack för detta, men Win ME ses som en uppgradering av Win98 och skriver därför över Win98:ans boot filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med W95/98 i de här sammanhangen är att om de inte får ligga i primärpartionen blir de 'griniga'. Riktiga operativsystem, som NT4 och W2k är inte lika kinkiga med sån't. Det finns två sätt att lösa dittproblem på:

1) Ladda ner något halvsuspekt hack från nätet.

2) Köp programvara som löser ditt problem. Jag har själv aldrig använt det (vänner till mig har gjort det) men med Partition Magic (500 spänn eller så)löser man det hela enkelt. Exakt hur man gör vet jag inte, men jag antar att det står i manualen till P.M. I princip funkar det så att ett program som följer med P.M. (Boot Magic) "lurar" varje OS att det tror att det ligger på primärpartitionen. Jag tror också att man kan ställa in det hela så att t.ex. W2k inte ser W98 partitionen, vilket minskar risken för stul. När du bootar din dator får du en bootmeny där du kan välja vilket OS du ska köra - W98, W2k, Linux etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...