Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

byggrätt - vad är det?


€inri

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte först på delforumet 'övriga frågor'

men eftersom det fanns ett juridikforum så skriver jag här.

 

Problem: jag vill veta vad byggrätt är. Efter att ha "googlat" så fann jag ingenting som gjort mig klokare.

 

Händelsevis någon som vet något om detta som förenar kommunal byråkrati med skattejuridik på något egendomligt sätt. Upplysningsvis, jag är bosatt i Stockholm och bor i en bostadsrätt. Därav intresset.

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

I kommunens detaljplan fastställs fastighetsägarnas byggrätt.

 

[log]

Detaljplan

Detaljplaner lägger fast markanvändningen och hur miljön avses att förändras eller bevaras. Detaljplan ska bl a upprättas när det handlar om enstaka ny byggnad med betydande inverkan på omgivningen eller inom område med starkt bebyggelsetryck, vid sammanhållen ny bebyggelse och för befintlig bebyggelse som ska bevaras.

 

I detaljplanen vägs de allmänna intressena mot eventuella motstående enskilda intressen (någon ytterligare prövning sker sedan inte vid lovgivningen). Detaljplanen ger fastighetsägarna byggrätt. Denna är garanterad under planens genomförandetid, som kan vara 5 - 15 år.

 

I Plan- och bygglagen PBL finns reglerat hur en detaljplan ska upprättas, med programskede, plansamråd och utställning. Förfarandet syftar till att skapa ett gott beslutsunderlag och ge bl a berörda fastighetsägare och boende möjlighet till insyn och påverkan.

 

Det är kommunen som ansvarar för upprättande och och som antager detaljplaner. Inom kommunen är det stadsarkitektkontorets planenhet som handlägger planläggningen och som sköter planarkivet. Här kan du få information om både pågående planarbeten och gällande detaljplaner.

[/log]

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...