Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte lägga in min dator i en domän?


Lina1976

Rekommendera Poster

Hej,

 

Kan inte lägga till min dator i en domän. Får följande meddelande:

 

 

Felsökning: NätverksidentifieringFel: Det gick inte att hitta en domänkontrollant för den Active Directory-domän som visades i felmeddelandet eftersom de DNS (Domain Name System)-servrar som används för namnmatchning av datorn inte kunde hitta SRV (tjänstresursposten).

 

Orsak: Resursposten för DNS SRV har inte registrerats i DNS.

 

Lösning: Kontrollera att SRV-resursposten för den begärda domänen och tjänsttypen finns i DNS. Använd kommandoradsverktyget Dcdiag som måste köras på en domänkontrollant för den Active Directory-domän som du har angett. Om du vill hämta Dcdiag går du till Download Center på Microsofts webbplats (gå till http://www.microsoft.com/ och leta efter rubriken "download center.").

 

Orsak: En eller flera av de zoner som anges i felmeddelandet har ingen delegering till sin underdomänzon.

 

Lösning: Kontrollera delegeringarna i DNS-zonen med hjälp av kommandoradsverktyget Nslookup.

 

Se även: DNS-krav för anslutning till en Active Directory-domän.

 

 

Hur löser jag detta??

 

Servern är en Windows 2000 och min arbetsstation haer Windows XP?

 

 

/Lina1976

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

atiforce 4XT

Kanske hjälper???

 

NslookupVisar information som du kan använda för att diagnostisera DNS-infrastrukturen (Domain Name System). Innan du använder detta verktyg bör du bekanta dig med DNS. Kommandoradsverktyget Nslookup är bara tillgängligt om du har installerat TCP/IP-protokollet.

 

Syntax

nslookup [-Underkommando...] [{DatorSomSkaHittas| [-Server]}]

 

Parametrar

-Underkommando ...

Anger ett eller flera nslookup-underkommandon som ett kommandoradsalternativ. Du hittar en lista över underkommandon i Närliggande information.

DatorSomSkaHittas

Letar upp information för DatorSomSkaHittas med hjälp av den aktuella standard-DNS-namnservern, om ingen annan server anges. Om du vill söka efter en dator som inte finns i den aktuella DNS-domänen lägger du till en punkt till namnet.

-Server

Anger att denna server ska användas som DNS-namnserver. Om du utelämnar -Server används standard-DNS-namnservern.

{help|?}

Visar en kort sammanfattning av nslookup-underkommandon.

Anmärkningar

Om DatorSomSkaHittas är en IP-adress, och frågan begär en A- eller PTR-resursposttyp, returneras namnet på datorn. Om DatorSomSkaHittas är ett namn och inte har en punkt sist i namnet, läggs det DNS-domännamn som är standard till namnet. Detta beteende beror på tillståndet för följande set-underkommandon: domain, srchlist, defname och search.

Om du skriver ett bindestreck (-) i stället för DatorSomSkaHittas ändras Kommandotolken till interaktivt läge för nslookup.

Kommandolängden får inte överskrida 256 tecken.

Nslookup har två lägen: interaktivt och icke-interaktivt.

Om du endast behöver söka efter några uppgifter använder du icke-interaktivt läge. Som första parameter skriver du namnet på eller IP-adressen till datorn som du söker. Som andra parameter skriver du namnet på eller IP-adressen till en DNS-namnserver. Om du utelämnar det andra argumentet använder nslookup standard-DNS-namnservern.

 

Om du behöver söka efter flera uppgifter kan du använda interaktivt läge. Ange ett bindestreck (-) för den första parametern och namnet på eller IP-adressen för en DNS-namnserver som andra parameter. Du kan också utelämna båda parametrarna, och då använder nslookup standard-DNS-namnservern. Nedan följer några tips om hur du arbetar i interaktivt läge.

 

Tryck på Ctrl+B vid valfri tidpunkt om du vill avbryta interaktiva kommandon.

Avsluta genom att skriva exit.

Om ett fördefinierat kommando ska tolkas som ett datornamn måste namnet föregås av escape-tecknet (\).

Ett okänt kommando tolkas som ett datornamn.

Om sökbegäran misslyckas skriver nslookup ut ett felmeddelande. I följande tabell visas möjliga felmeddelanden.

 

Källa: xp hjälp & support

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

ja det är ju helt klart ett dns fel.

 

Har du lyckats lägga in andra datorer i domänen?

 

Om inte, har du installerat AD på korrekt sätt i servern och har en rätt konfigurerad zon för din domän?

 

Annars, vilka dns:er använder du på din XP dator? Har du lagt in där att använda din servers DNS? Om inte, gör så.

 

Delar du ut ipadresser med dhcp från din server så kontrollera att rätt dns skickas med i inställnignar för ditt ip scope...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder dhcp för att tilldela ip-adresser. Hur kontrollerar jag att rätt dns skickas med i inställnignar för ditt ip scope????

 

Jag har lyckats att lägga in andra datorer i domänen...alla utom denna???? Har inte lagt in några dns:er på denna dator

 

Tusen tack på förhand!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, Tack! Vad är det jag ska jämföra med på min dator och på servern? IP-adressen, DHCP-servern, DNS-servern???!!!

 

Tack på förhand!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Prova så här...

 

starta en kommandotolk... start -- kör-- cmd

 

prova sen att pinga din server

 

 ping servernamn 

 

funkar detta (du får svars och inget felmeddelande typ ping timeout eller destionation unreachable) gå till 2 annars till 3

 

2. vi testar namnuppslagningen..

 
nslooup <enter>

Du får upp några rader med text liknande:

 Default server: ditt.servernamn.com
Adress: din.ser.ver.ip 

 

Skriv

set type=SRV

och sedan

dittdomännamn.se

 

Funkar det skall du få information som innehåller information om din domän...

fungerar det inte.. gå till 4

 

3. antingen har du ställt in fel ip till dns server eller så svarar inte din dnsserver av någon anledning.

skriv

ipconfig /all 

och kontrollera att raden med DNS Server: ip.till.dns.ip stämmer överens med den ip din server har. Stämmer det... gå till 4.

 

4. Du måste ha matat in fel information i din DNS på din server. Gå till servern och öppna dns konsollen..

Hur ser informationen ut i den zon som hanterar din domän? Finns det inlagt olika poster med typer A, NS, SRV i zonen?

 

Börja kolla o återkom...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt funkar till steg 4, där jag inte riktigt förstår när du skriver "Gå till servern och öppna dns konsollen..

Hur ser informationen ut i den zon som hanterar din domän? Finns det inlagt olika poster med typer A, NS, SRV i zonen?" Finns denna konsol under egenskaper för tcp/ip?? Om jag pingar min dator/ip adress från servern får jag inget svar???!!Mena om jag pingar servern från min dator får jag svar??!!! Hjälper detta dig!!!

 

Tack på förhand!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

DNS konsollen hittar du under Administrative tools på start menyn.

 

Kan du göra en ipconfig /all på både dator och server och klistra in här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...