Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sortera flera kolumner trots multipla tabeller


Kontexten

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har stött på problem i Excel. Jag har skapat ett större dokument där händelser är registrerade. I dokumentet finns ett 15-tal kolumner med olika data för samma händelse. Cirka hälften är tabeller då jag samtidigt hämtar ut statistik från dokumentet.

 

När jag vill skriva in en händelse i efterhand skriver jag för enkelhetens skull in händelsen i sista raden. När jag sedan vill sortera in händelsen efter datum går inte detta. När jag markera samtliga kolumner och rader är inte längre filterknappen tillgänglig. Den är grånad. Väljer jag att filtrera datumkolumnen sorteras endast datumen men övriga kolumner följer inte med...

 

Hoppas jag uttryckt mig tillräckligt otydligt... =) Vad gör jag för fel och hur gör jag rätt? Stör mig som tusan på att inte kunna sortera rätt... Att infoga en kolumn för mig är inga konstigheter men svårare att förklara för mina vänner som använder samma dokument. Det är då enklare för mig att gå in och justera emellanåt...

 

Tacksam för svar

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara detta lite mer:

"I dokumentet finns ett 15-tal kolumner med olika data för samma händelse. Cirka hälften är tabeller då jag samtidigt hämtar ut statistik från dokumentet."

Är de 15 kolumnerna mer än en tabell eller hur menar du?

 

Om det inte är hemliga uppgifter, lägg ut fil för då blir det mycket enklare att hjälpa.

 

Om det går, gör om all grunddata till en tabell som du sedan hämtar data från med hjälp av formler. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Jag tänker mig att det kan finnas tomma rader och/eller kolumner i "tabellen" och då vet jag av erfarenhet att Excel sätter sig på tvären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack bägge för svaren...

 

Hittade lösningen på problemet. Jag hade gjort tio olika tabeller. Jag tog bort dessa och gjorde en stor tabell av alltihop istället. Och vips, nu kan ja sortera på allt möjligt.

 

/K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...