Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa dator-fråga


Petronella

Rekommendera Poster

 

"[Esc]

18 november 2003 08:05".

 

Tack alla för era svar... men kom gärna med fler synpunkter!

 

F.n. lutar det nog åt att det blir en helt ny dator, det blir (förhoppningsvis) tryggare på alla sätt. Jag har tittat på en webbsida hos Dell där man online får "skräddarsy" och beställa en dator. Frågan är kanske dum - för jag tycker svaret måste framgå på deras egna sidor men kan inte finna det - innebär skräddarsyendet, eller "konfigureringen" som de också kallar det, att den CD-brännare, diskettenhet etc man valt "extra" sitter installerat i datorn när man får den. Och är operativsystemet som ingår, installerat? Alltså bara "tuta och köra"?

 

Eller levererar de bara grejerna i en trave kartonger, och så måste man själv försöka puzzla ihop en fungerande dator? :-/

 

Är Dell överhuvudtaget bra?

 

Har ni några andra "konfigurera"-sidor att rekommendera?

 

[inlägget ändrat 2003-11-22 15:16:44 av Petronella]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

få se nu om man har en DELL dator och nått går sönder vad kostar detta ja fråga DELL

 

om nått går sönder på ett hemma bygge så är det bara att köpa nytt var du vill

 

mer behöver jag väll inte säga !!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Du kan också välja själv på www.pyrotech.se där du går till Konfig-O-Matik och väljer Pyro Office. Sedan kan du välja till och ta bort.

 

Ta tex bort CD och välj istället till Brännare, tex Philips silver 870:- osv.

 

Skärm minst 17 tum CRT från ca 1000:-

 

Operativsystem väljer du också.

 

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2003-11-22 17:45:01 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Att koppla ihop en märkesdator idag lär nog inte vara svårare än att koppla in en TV därhemma. :-)

 

Alla kontakter är färgkodade för att förenkla hela installationen. Det är för att göra det så enkelt som möjligt för användaren.

 

Sedan är det bara att trycka på ON/OFF-knappen och hålla tummarna för att allt fungerar som det ska.

 

Dell är ju en av världens största tillverkare av datorer, så att de är säkert bra. Har inte hört något dumt om Dell.

 

I övrigt rockar hemmabyggen! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Dell, så är allting förinstallerat vid leverans.

Komplett.se har också en bra konfa själv service.

 

[inlägget ändrat 2003-11-23 10:26:13 av Bure]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nätdelen är trasig på en dell vad kostar detta ??

 

700-800kr men du får inte bytta själv

att dom har helt egna så det ej går att köpa själv

bra va !!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju nåt som heter på-platsen-service.

Men ska man köpa färdigt så rekommenderas Fujitsu-Siemens p.g.a att dom inte har sina egna lösningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

nätdelen är trasig på en dell vad kostar detta ??

 

700-800kr men du får inte bytta själv

att dom har helt egna så det ej går att köpa själv

bra va !!!

 

 

Förstår inte riktigt hur du menar... går något sönder under garantitiden ska väl Dell fixa till datorn helt gratis (inklusive delar och arbete)?

 

Och efter garantiden kan man väl reparera med standard(pirat)delar?

 

Förklara gärna hur du menar!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och efter garantiden kan man väl reparera med standard(pirat)delar?

 

Även om jag i övrigt helt och hållet håller med dig, köper man en märkesdator så får man förstås garanti och service på den, men efteråt kan det bli problem med vissa modeller. Minns tydligt att det var en stationär dellmodell (det var Dell va?) som hade en helt annat pinkonfiguration på sitt nätagg - så om man pluggade i ett vanligt ATX-agg så blåste man moderkortet helt utan förvarning...

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Datorbygge/montering

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Dr Data|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns tydligt att det var en stationär dellmodell (det var Dell va?) som hade en helt annat pinkonfiguration på sitt nätagg - så om man pluggade i ett vanligt ATX-agg så blåste man moderkortet helt utan förvarning...

 

Jepp. Dell.

 

Men var det bara en modell? Har de inte fortfarande så?

 

Det är förresten irrelevant, inget har gått sönder än, det är bara "rolig" som kommer med nån slags hypotetiska påståenden eller vad man ska kalla det. Inget att bry sig om med andra ord.

 

Dells datorer är tysta och mycket enkla att montera. Passar med andra ord bra till den genomsnittlige hemmaanvändaren. Det är även mycket enkelt att sätta i nya hårddiskar osv om man skulle vilja uppgradera, man behöver inte ens en skruvmejsel. Uppenbara nackdelar med dell finns väl bara om man är intresserad av att modifiera eller överklocka datorn.

 

//jonasn

[inlägget ändrat 2003-11-24 16:08:49 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är förresten irrelevant, inget har gått sönder än, det är bara "rolig" som kommer med nån slags hypotetiska påståenden eller vad man ska kalla det. Inget att bry sig om med andra ord."

 

 

dell skickar inga delar utan man måste alltid köpa deras service ca 3-4000kr för tex ett nätagg

 

Wey skulle du köpa dell ?

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-27 18:14:12 av rolig]

[inlägget ändrat 2003-11-27 18:14:35 av rolig]

[inlägget ändrat 2003-11-27 18:15:28 av rolig]

[inlägget ändrat 2003-11-27 18:16:47 av rolig]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var det bara en modell? Har de inte fortfarande så?

 

Jo det är mycket möjligt, dock vet jag inte det själv så jag ska inte påstå att det är så än idag :)

 

Wey skulle du köpa dell ?

 

Eventuellt, även om jag personligen inte köper märkesdatorer så kör jag med ett halvdussin optiplex på jobbet - helt ok prylar, väldigt prisvärda och lättmekade. Dock tycker i alla fall jag att Dell överlag är lite "plastigt" och vi har problem med värmen i dem (bytt alla diskarna då de gått sönder å det med nästan 100% säkerhet pga överhettning)...

 

...har man några extra hundringar skulle jag, om jag skulle välja en märkesdator, välja HP/Compaq idag!

 

(och absolut akta mig för Network, meningslöst koncept med hemmabyggda 'märkesdatorer' tycker jag)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser alltså ut som det finns en del nackdelar med Dell...

 

Jag hittade ett helt annat slags "paket" på webben, på http://www.twandata.com/data/paket3.htm Det är det billigaste med Duron 1300MHz och billigaste skärm och operativsystem jag funderar på.

 

Är det bra grejer? Och är TwanData okey?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar handla av komplett.se när det gäller delar men har även köpt en färdig maskin av dem.

Allt brukar funka bra och när det varit något som inte funkat har de löst det gallant på garantin.

De har också en konfigurator där du själv plockar ihop en maskin du vill ha.

Betydligt mer prisvärt än en märkesdator typ Dell.

Har en kompis som iof är nöjd med sin Dell men också har insett att uppgraderingsmöjligheterna är mer begränsade bl a passade inte ett standardnätaggregat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorpaketet på http://www.twandata.com/data/paket3.htm skulle bli så här:

 

Moderkort: AMD/Intel Moderkort

Ram minne: 256 MB DDR PC2700

Hårddisk: 40GB, 1.44 MB FDD Sony

Grafikkort: Inbyggt 2D/3D Grafikkort

CDRom Brännare 52X+Program

Ljudkort Inbyggt LJUDKORT

Låda: ATX MIDITOWER 300W med 2USB

Medföljer: Inbyggt 10/100 LAN ScrollMUS,MATTA,180w Högtalare,TANGENTBORD

 

Processor: Duron 1300MHz

-----------------------------------

 

summa 2999:-

 

Windows XP HOME 1100:-

17" Monitor TCO 99 1100:-

-----------------------------------

Totalt 5199:-

 

 

 

 

Är det bra grejer? Och är TwanData okey?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag skulle nog slängt i 512 megabyte ram.

 

256 är på gränsen och det tycker jag känns rätt segt att köra XP med. Visst det är rekommenderat, men ändå.

 

Inbyggda grafikkort. Varför inte köpa ett separat?

Tänk om det inbyggda går sönder och du blir kanske tvungen att hiva moderkortet för att grafikkortet är trasigt. I värsta fall är du av med datorn några veckor för att felsöka grafikkretsen.

 

Ljudkortet kan säkert vara schysst. Kör själv ett moderkort med inbyggt ljudkort och LAN. Använder dock ett separat nätverkskort för internetuppkoppling. Går perfa.

 

AMD Athlon XP 2500+ Barton är schysst processor. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-03 20:46:06 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

OK system tycker jag!

Standardgrejer i lagom prestanda.

Borde inte vålla några som helst problem.

 

TwanData okey? Bekymra dej inte - det är inte många skojare, för de försvinner snabbt. Detaljer som skiljer. Med ett lågbudget bassystem som detta så finns det inte så mycket som kan gå fel!

 

Kör på, tycker Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort: AMD/Intel Moderkort

 

Hmm, vad är ett AMD/Intel moderkort ? Ok, alla kan skriva fel .. det billigaste moderkortet jag sett som verkar helt ok är Asrock K7S8X med SiS746FX som chipset. Det kostar bara 499kr inkl. moms och presterar inom någon procent från dom bästa nForce2-korten. IDE-drivern är tom snabbare än nForce2.

Kortet finns bla hos: http://www.dataprince.se/

 

Ram minne: 256 MB DDR PC2700

 

Satsa absolut på en 512:a istället, det blir kanske en 300kr extra men då slipper du att hårddisken swappar i tid och otid redan vid normal användning.

 

Hårddisk: 40GB,

 

Kanske lite lite ? En 80GB går att få för ca 6-700kr. En 120GB för 8-900kr. Har du bara modem kanske inte dessa behövs, men har du bredband ...

 

1.44 MB FDD Sony

 

Tja,standard än så länge.

 

Grafikkort: Inbyggt 2D/3D Grafikkort

 

Du får ett Radeon 9200 för 5-600Kr, det är betydligt bättre än ett inbyggt och värt pengarna om du spelar spel ibland. Annars är det värt det för flexibiliteten.

 

CDRom Brännare 52X+Program

 

Ja, brännare skall du absolut ha. Viktigt för backup-möjligheten. Jag skulle nog iofs valt DVD-brännare på en helt ny dator, eftersom det formatet sannolikt kommer att bli vanligare och vanligare. En NEC-1300 går idag att få för under 1000kr inkl moms.

 

Ljudkort Inbyggt LJUDKORT

 

Om du inte skall hålla på med musikproduktion så duger detta bra, finns på Asrock-kortet jag tipsade om.

 

Låda: ATX MIDITOWER 300W med 2USB

 

Det viktiga i lådan är nätdelen och att den är sk P4/AMD-ready, du bör lägga en hundring på en extra fläkt bak i lådan som drar ut extra luft. Annars kan det bli varmt i lådan.

 

Medföljer: Inbyggt 10/100 LAN

 

LAN är inbyggt i dom flesta moderkort idag, och det är praktiskt !

 

ScrollMUS,MATTA,180w Högtalare,TANGENTBORD

 

Småpryttlar som är lätta att byta ut.

 

Men du bör absolut kolla att du får en bra cpu-fläkt som inte låter mycket, jag är näjd med min Spire Whisper Rock IV som kostar ca 200kr.

 

Processor: Duron 1300MHz

 

Lite i klenaste laget i dagens läge. Du får en Athlon XP 2500+ för ca 900kr, en XP 2400+ för ca 750kr och en 2200+ ännu billigare. Någon av dessa känns ungefär dubbelt så snabb som en Duron, alltså ganska lättförtjänt prestanda. Duron knäar betänkligt om du vill kolla på video-snuttar i någon högre upplösning.

 

Windows XP HOME 1100:-

17" Monitor TCO 99 1100:-

 

Förmodligen ok, glöm inte att provtitta på skärmen så att bilden är skarp och fin helst även i 1280x1024 och med över 75Hz. I 1024x768 bör skärmen klara över 85Hz helst 100Hz för att det skall bli vilsamt att arbeta. Jag hade hellre valt en 19", det blir snabbt trångt om man vill ha extra fönster öppna.

 

Mina råd blir dyrare, men jag tror att du kan bli betydligt mer nöjd längre. Bara att välja !

[inlägget ändrat 2003-12-03 21:20:55 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för det verkligen utförliga svaret!

 

Jag har kollat upp mer nu vad det är för fabrikat på prylarna och då ser det ut så här:

 

Skärm: AOC 17"

Låda: ATX MIDITOWER 300W med 2USB

Moderkort: Jetway V6DP 2XDDR, Socket A, ATX, USB 2.0, 3PCI/1AGP4x

Processor: Duron 1300MHz

Ram minne: 256 MB DDR PC2700

Grafikkort: Inbyggt 2D/3D

Ljudkort: Inbyggt

Hårddisk: 40GB Maxtor

Floppy: 1.44 MB FDD Sony

CDRom Brännare: 52X Samsung + brännareprogram Nero

Medföljer: Inbyggt 10/100 LAN ScrollMUS, MATTA, 180w Högtalare, TANGENTBORD

 

Är det OK fabrikat och prylar?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...