Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

80 GB Hårddisk


myggan

Rekommendera Poster

Har satt in en ny hårddisk på 80 GB.Installerade

Win 98 med diskett och skiva. När jag sedan högerklickar på C: för att kontroller om jag nu hade 80 GB, säger den bara 32GB. Vad har jag gjort för fel?

Vad ska jag göra för att få mina 80 GB.

Någon som kan förklara, hur jag skall göra

 

Tacksam för all hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är 1år gammal och enligt företaget där jag köpte datorn,dom säger att det inte är några problem med 80 GB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som har XP proff. han säger att han kan partoinera om sin för större diskar. Men han vet inte hur man gör med Win 98

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partitionera i windows 98 gör du med en startdiskett från samma OS och skriver fdisk vid dosprompten, men du skulle först behöva kolla byglingen, det måste vara den som är problemet, kolla så att hårddisken är byglad antingen som slav eller Master inget annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en ett år gammal dator med win98 på ?!? hur som helst kolla vad det är för märke på disken. gå till tillverkarens hemsida kolla faq:en där och se om du kan luska ut något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Master och Slave som du bör ha brukar ligga längst ut till höger respektive i mitten. Där bör du ha stiften normalt!

 

Det kan vara knepigt att komma åt när de sitter på plats, men kolla med ficklampa. I värsta fall får du dra ut hd.n för att ändra.

 

Tänk bara på att få bort den statiska elektriciteten från dej i ivern. Jorda dej om och om igen om du inte har antistatband!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har en kompis som har XP proff. han säger att han kan partoinera om sin för större diskar. Men han vet inte hur man gör med Win 98

 

I Windows98 stoppar du i startdisketten och startar datorn med den i. Sedan skriver du FDISK vid DOS-prompten och partitionerar hårddisken.

 

Glöm inte att starta om datorn för att ändringarna ska börja gälla, samt formatera.

 

XP:s skiva är mycket enklare att partitionera med än med FDISK. Inte hälften så krångligt. Du kan partitonera FAT32 partitioner också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm stöder W98 större partitioner än 32GB? För om W98 maxar vid 32GB så blir naturligtvis c: 32GB.

Testa och starta i dosläge och kör fdisk.

om allt funkar kan du göra 1 utökad partition för resten av disken och 2 logiska partitioner inuti denna.

Starta om datorn och den hittar 2 nya partitoner att formatera.

Kör scandisk och kolla att det inte är nått strul.

Tyvärr är windos fdisk behäftad med buggar så iblnad blir det strul, därför viktigt med scandisk.

Bättre alternativ är gdisk, partition magic.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...