Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ekonomisk förening


pepino

Rekommendera Poster

Vi ska starta ett litet webb bolag, och ha det som ekonomisk förening, är det väldigt dumt? För har vi det så medför det ingen risk, det blir smidig deklaration och sånt, man behöver ingen revisor, och så är det billigt.

 

Men hur ska vi i vår förening kunna skriva vilkoren i föreningen så inga andra kan bli medlemmar? Får man göra så?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ska starta ett litet webb bolag, och ha det som ekonomisk förening, är det väldigt dumt?

 

Kan vara väldigt farligt....

 

För har vi det så medför det ingen risk, det blir smidig deklaration och sånt, man behöver ingen revisor, och så är det billigt.

 

Revisor behövs (men han behöver inte vara utbildad)

kostaden är acceptabel (1000 ller 1200 kr)

Visst medför det en risk även om ni inte direkt är personligt ansvariga. det finns ju regler för när företag måste sättas i konkurs och om företag trots det drivs vidare blir det fråga om personligt ansvar gentemot företagets borgenärer. Finns även många andra fall där det kan bli fråga om personligt ansvar...

 

Revisor är bra! Varför vill ni ine ha det? Kostnaden behöver inte bli så stor. Agerar själv hobbyrevisor åt flera ekonomiska föreningar och ser att många (nästan alla) gör saker som man kan leda till personliga åtal.

 

 

Men hur ska vi i vår förening kunna skriva vilkoren i föreningen så inga andra kan bli medlemmar? Får man föra så?

Nej, egentligen ska inte det gå. Då har vitsen med ekonomisk förening försvunnit. Man kan om det finns "särskilda" omständigheter neka en person att bli medlem (ex. en känd nazist vill bli medlem i en förening som verkar för integration av invandrare)

 

har ni någon orsak till att ni vill förhindra andra?

Vad ska företaget göra?

 

 

En ekonomisk förening ska antigen

-Ta vara på medlemmarnas ekonomisa intressena

-Värna för medlemmarnas ideologiska intressen

 

Uppfyller en förening båda får den inte vara en ekonmisk förening.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och en kompis valde att starta ett handelsbolag. Kostar inte heller så mycket, behövs ingen revisor och ingen större risk heller. Visst är alla delägare ansvariga och vem som helst kan krävas på en skuld men skaffar man inga skulder så är det ingen fara. Man får se till att inte spendera mer än man har.

 

Kommer inte ihåg hur ekonomisk förening fungerar så jag kan tyvärr inte svara på frågorna...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om man blir stämd på 30 miljoner?

Varför skulle man bli det? =)

Man får låta bli att göra dumma saker...

 

Alternativen är väl då:

 

Aktiebolag - minst 100 000:- att sätta in som aktiekapital, revisor, styrelse.

 

Kommanditbolag - minst en bolagsman som ansvarar för alla skulder.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

[inlägget ändrat 2003-10-20 16:54:06 av Stefan K]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade HB innan, och jag säger bara en sak - aldrig i mitt liv igen! Alla delägare är personligt ansvariga för varandra. Och jag pratar inte bara skulder.... Vad händer om ni gjort en riktigt bra affär och "kollegan" sticker med pengarna...?

 

Bland annat...

 

Det enda vettiga om man ska vara flera personer är AB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda vettiga om man ska vara flera personer är AB.

 

Håller med. Man ska inte lite på andra ersoner även om de är en s kompisar. Visst, om det handlar om nåra tusen är det inga problem, men óm det rör sig om miljoner skulle inte jag köra annat än AB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommanditbolag - minst en bolagsman som ansvarar för alla skulder.

 

Som du säger -> solidariskt ansvar. Alltså inte att rekommendera även fast det finns visst skydd för personerna som äger firman.

 

Tilläggas bör göras att man har regressrätt mot de andra vid ett krav mot en enskild person.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

AB skyddar inte mot att polarna sticker med pengarna...

-Titta bara på Trustor som till och med var börsnoterat!

 

Men vill man slippa personligt ekonomiskt ansvar till max (men man slipper faktiskt inte helt) så skall man välja AB som bolagsform. 100.000 (har för mig att det håller på att höjas till 250.000 om det inte redan är höjt, när jag läste företagsekonomi var det 50.000) är ju inte sååå svårt att skaka fram. Det behöver inte vara kontanter! Och är man några stycken, kanske det bara rör sig om 20-30.000 per skalle, dvs. ungefär som en modern märkesdator kostar..

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AB skyddar inte mot att polarna sticker med pengarna...

-Titta bara på Trustor som till och med var börsnoterat!

 

Inget skyddar mot något sådant och det går inte att skydda sig mot sånt annat än att alla medlemmar måste skriva under varje transaktion.

 

Nu var det inga amatörer som gjorde Trustor-kuppen. Vem som helst lyckas inte trolla bort en halv miljard från EKO-polisen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, om det handlar om nåra tusen är det inga problem, men óm det rör sig om miljoner skulle inte jag köra annat än AB

De flesta skulle antagligen köra AB om det rör sig om miljoner...

 

Det är just bristen på stora summor som gör att man väljer HB istället.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just bristen på stora summor som gör att man väljer HB istället.

 

Kan vara ett brasätt och när vinster börjas samlas (för det gör de väll :) ) så kan man ju peta in det egna kapitalet som startkapital i aktiebolaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar inte alltför svårt att göra om det till AB. Vi vill känna oss för och se hur det går innan vi satsar för mycket, men vem vet...en vacker dag kanske det blir AB =)

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...