Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Floppy-specifikationer för Amiga 500?


squarehead

Rekommendera Poster

squarehead

Det här är kanske en helknasig idé, men jag gillar att drömma om framtida hobbyprojekt. Det finns ju numera emulatorer för PC där man kan köra sina gamla Amiga-spel. Spelen finns oftast tillgängliga på nätet i form av ADF ("Amiga Disk File") filer.

 

Nu tänkte jag såhär.. Eftersom emuleringen i många fall inte är perfekt, så borde man väl kunna bygga någon hårdvara för enbart diskdriveemulering och låta sin gamla Amiga exekvera mjukvaran precis som vanligt. Det kräver antagligen att man kopplar bort Amigans interna diskdrive och bygger en egen kontroller som kan prata med moderkortet. Jag skulle t.ex. gärna lägga alla ADF filer på en liten hårddisk och låta min hårdvara agera tolk mellan IDE-gränssnittet och moderkortet. Antingen det eller låta datan skickas från en PC via något annat gränssnitt som USB-porten. Om jag inte minns fel så är Amigans floppykontroller inbyggd i själva diskdriven fast jag är inte säker. Hursomhelst så undrar jag om nån vet var jag kan hitta specifikationer för hur signalerna skickas mellan Amigans moderkort och floppykontroller/diskettstation. Några boktips kanske? Eller nån bra websida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Det är nog första gången jag fått poäng för att ställa en fråga på Eforum. :) Tack. Så det finns alltså fler där ute som är intresserade av en liknande pryl.

 

Jag har letat en del på nätet efter tekniska resurser. Något som beskriver moderkortets upplägg och hur handskakningen sker mellan olika kretsar. Hittar tyvärr ingenting. Kanske är enda möjligheten att leta efter någon teknisk referensbok på biblioteket. Jag vet att det finns sådana för processorer. Men det här med Amigans floppykontroller är ju lite speciellt. Jag behöver en referensbok för hela Amigan.

 

En stor nackdel med att köra sin Amiga jämfört med en emulator på PC, är bildskärmen. Jag får helt enkelt huvudvärk av att sitta med den flimrande 15-tummaren. Så för att göra det värt besväret att bygga en "floppy-emulator" så måste jag ha ett vettigt grafikgränssnitt på Amigan som jag kan koppla till en PC-skärm. Och så kom jag att tänka på att Amigans ljud är något dovare och mindre distinkt än när man kör emulator. Så det vore trevligt med digitala ljudutgångar som inte färgar ljudet. Kanske vore det lättare att bygga en helt ny Amiga från scratch - ett nytt moderkort.

Projektet börjar bli något överväldigande! Nästan så att jag ger upp redan.

 

Även om jag bara gjorde en floppy-emulator så skulle det säkert ta ett antal år. Jag skulle behöva repetera en del datorteknik och elektronikkonstruktion i synnerhet, läsa massor av faktablad och specifikationer, lära mig nån form av elektronik-CAD så att jag kan designa kretskort, köpa nödvändig utrustning för att tillverka (etsa?) själva korten, välja ut och köpa komponenter. osv.. osv.. Visst är det lite av tjusningen med det hela, att det blir så lärorikt. Jag känner ändå att det finns en gräns för hur mycket tid och pengar jag vill lägga ner.

 

Det skulle vara nödvändigt att hitta någon eller några likasinnade som kunde hjälpa till. Någon kanske har tillverkat egna kretskort förut. Någon kanske är duktig på grafik- och bildskärmsteknik. Någon kanske vill ta över hela idén, göra det till sitt eget projekt och lägga upp byggbeskrivningen på sin hemsida? :D

 

Om ni sitter på länkar till andra Amiga-byggen så är jag självklart intresserad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så för att göra det värt besväret att bygga en "floppy-emulator" så måste jag ha ett vettigt grafikgränssnitt på Amigan som jag kan koppla till en PC-skärm.

 

Det finns gott om så kallade scan-doublers som löser den biffen, dubblerar frekvensen på signalen så en vanlig VGA-skärm kan visa den. Dock är det nog fortfarande inte så många Hz så det blir helt flimmerfritt - så jag rekommenderar då dessutom en TFT eller kanske en LCD-projektor som bildpryl :)

 

Och så kom jag att tänka på att Amigans ljud är något dovare och mindre distinkt än när man kör emulator.

 

Det tycker jag bara låter bättre, mer autentiskt typ.. lite som en SNES som har en väldigt speciell ljudkaraktär som är svår att nå med en emulator :)

 

.wey - sitter och mekar med sina A1200 i vardagsrummet framför projektorn...

[inlägget ändrat 2003-07-04 13:21:55 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead
Det tycker jag bara låter bättre, mer autentiskt typ.. lite som en SNES som har en väldigt speciell ljudkaraktär som är svår att nå med en emulator :)

Just när det gäller Amiga-musik så vill jag ha ett klart distinkt ljud med så lite brus som möjligt. I Amigan sitter väl inte några speciella chip som i sig genererar vågformerna utan allt byggs på samplingar. Varför inte ta ut samplingarna i sin ursprungliga form. Jag har lyssnat på mycket musik från Amigan i DeliPlayer och tycker alltid det låter bättre där, bortsett från när DeliPlayer spelar upp någonting felaktigt förstås (loopar en sampling som inte ska loopas eller liknande).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just när det gäller Amiga-musik så vill jag ha ett klart distinkt ljud med så lite brus som möjligt

 

När man lyssnar på mods gjorda på en Amiga i en PC, så hör man en massa klick och liknande störningar som inte fanns där från början.

 

[inlägget ändrat 2003-07-05 00:43:28 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> När man lyssnar på mods gjorda på en Amiga i en

> PC, så hör man en massa klick och liknande

> störningar som inte fanns där från början.

 

Det beror nog på ljudkortet. Jag hade (eller har, det funkar fortfarande även om jag inte använder det så ofta) ett Gravis Ultrasound på den tiden (läs: 1993-95) och det hade inga som helst problem att spela moduler. SandBläster 16 däremot lät inte så bra i jämförelse, medan AWE 32 lät ganska okej eftersom man kunde ladda upp modulens samplingar som en soundfont.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Med "klick" så låter det mer som om din musikspelare skulle göra fel. Att Amigans filter tar bort klickande ljud tror jag inte på. Jag tycker mest det känns som om Amigan börjar dämpa frekvenser kanske redan uppåt 10-15 kHz. Sen har DeliPlayer faktiskt något kallat "click removal", så något klickande har jag inte hört. Vad har du använt för musikspelare på PCn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste ju finnas nån som vill sälja någon av de gamla Amiga Hardware Reference Manualerna. De var ju svindyra och eftertraktade som guld när det begav sig, men nu bör de väl iaf vara lite billigare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste ju finnas nån som vill sälja någon av de gamla Amiga Hardware Reference Manualerna

 

Någon borde väl ha scannat in dom och lagt ut dom på nätet tycker man.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Jo, nu har hittat lite grejer på nätet. En inscannad "Amiga Technical Reference Manual", en del information om ADF-formatet och några hårdvaruhack från aminet. Nu har jag läsning ett tag framöver. :) Tror att boken "Amiga ROM Kernel Reference" kan innehålla intressanta saker också. Ska kolla upp det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...