Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avstånd från mobilmaster..


Hakinger

Rekommendera Poster

Lite konstiga frågor kanske:

Vad är maxavståndet från en mobilmast man kan vara innan det inte går att ringa?

 

Hur funkar det egentligen att ringa från flygplan på runt 2-5 kilometers höjd, eller högre? Blir det inte problem för masterna att avgöra vilken som ska länka samtalet? Med tanke på hur snabbt man passerar dom.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-12 05:00:27 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo, det kanske du märkt redan när du åker tåg, som exempelvis Arlanda express eller så ... överlämningen mellan stationerna funkar inte så där jättebra för alla operatörerna.

 

Vad gäller flyg så kan man antingen köra satellit, eller konvertera rill radio, eller ngt annat smart, men systemet med basstationer på marken funkar inte i detta fallet.

 

Vad gäller avståndet så kan jag inte svara riktigt, men det beror mkt på effekten hos sändaren naturligtvis. Inne i storstäderna sitter de ju tätt med liten effekt och på landet glest och högt med stor effekt.

 

 

---

vänligen

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räckvidden i både analoga och digitala system begränsas av sändareffekt, antenntyp, frekvens och hur det ser ut geografiskt mellan sändare och mottagare.

 

I det digitala systemet finns det även en begränsning i löptidsfördröjningen. Vi normal användning så är den maximala räckvidden 34.9 km i GSM-nätet.

Undantag finns där man har dubblerat avståndet på bekostnad antal samtidiga samtal.

 

/pf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Vad är maxavståndet från en mobilmast man kan vara innan det inte går att ringa?

 

Beror på terräng, telefon och lite andra saker, men vid fri sikt tror jag att GSM-specen säger 30 km. Det har med tiden att göra. I GSM delas varje tidslucka mellan flera samtal och för att man ska hålla sig i "sin" ram, får inte tiden för signalen mellan bas och telefon ta mer än bla bla mikrosekunder.

 

 

Hur funkar det egentligen att ringa från flygplan på runt 2-5 kilometers höjd, eller högre? Blir det inte problem för masterna att avgöra vilken som ska länka samtalet? Med tanke på hur snabbt man passerar dom.

 

Problemet är att man använder riktade antenner och de är inte riktade uppåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren.

 

Problemet är att man använder riktade antenner och de är inte riktade uppåt.

 

Betyder det att det inte går att ringa från flygplan? Eller går det per automatik över till satelit? Hörde nånting om att flygplanskroppen mer eller mindre fungerar som en sk. Farradaybur så att det åtminstånde skulle bli kraftiga störningar om man försökte ringa?

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-12 12:44:23 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Betyder det att det inte går att ringa från flygplan?

 

Så länge flygplanet står på marken eller på att lyfta/landa fungerar det utmärkt att ringa, dock är det inte lämpligt att göra det eftersom det finns mycket störningskänslig utrustning på ett flygplan, säger flygbolagen.... Hur verkligheten är, vet jag inte....

 

Eller går det per automatik över till satelit?

 

GSM fungerar inte med satelliter.

 

Hörde nånting om att flygplanskroppen mer eller mindre fungerar som en sk. Farradaybur så att det åtminstånde skulle bli kraftiga störningar om man försökte ringa?

 

Flygplanskroppen (och även tåg för den delen) dämpar signalen rätt kraftigt, så avståndet till basstationen kan inte vara så långt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att det inte går att ringa från flygplan?

 

Nu ringde beviserligen folk från flygplanen hem till sina nära&kära 9/11 innan dom... ja, mördades.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ringde beviserligen folk från flygplanen hem till sina nära&kära 9/11 innan dom... ja, mördades.

 

Faktiskt är det just den saken jag funtat på, med mina frågor. Men det amerikanska mobilsystemet är väl såpass tekniskt överlägset GSM så att den funkar i flygplan också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Faktiskt är det just den saken jag funtat på, med mina frågor. Men det amerikanska mobilsystemet är väl såpass tekniskt överlägset GSM så att den funkar i flygplan också?

 

Beror än en gång på höjd över mark och avstånd till baststationer...

 

GSM arbetar på 900, 1800 och 1900 MHz. GSM finns även i USA, men som jag förstått det, endast i 1900 MHz varianten och i Europa 900 och 1800 MHz.

 

Ju högre frekvens, desto sämre räckvidd. Det är bland annat därför UMTS (3G) behöver fler basstationer än GSM för att täcka samma yta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CDMA är väl inte nämnvärt överlägset på den punkten, min gissning är emellertid att de använde vanliga flygplanstelefoner (sitter vanligtvis i armstöden), de brukar kosta skjortan men det tror jag är ett mindre problem om man har klurat ut att man är påväg mot en relativt säker död.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Rätta mig om jag har fel men CDMA använder väl 1.25MHz bandbredden. Sen finns det väl någon annan version av CDMA som typ använder 5 MHz bandbredden.

 

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min gissning är emellertid att de använde vanliga flygplanstelefoner (sitter vanligtvis i armstöden),

 

Jag menar inte att starta nån längre diskussion om just detta, men det var mobiltelefoner som användes av dom flesta, om man ska tro dom officiella rapporterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog ha fungerat ändå, då planen flög på mycket låg höjd. Det är en annan sak om du är på 10000m höjd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är då: Kraschade planen på grund av kaparna, eller på grund av att de använde mobiltelefoner på flyget?

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Självklart inte har inte kaparna med saken att göra, det beror givetvis på att mobiltelefonerna användes.... ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet ot kanske, men att ringa från sportflygplan (brukar flyga på mellan 1000 - 3000 fot) fungerar oftast utmärkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Offtopic:

Jag kan bara tillägga att jag för en tid sedan råkade glömma att stänga av min mobil som låg i hatthyllan övanför när jag flög till södra sverige.

 

När vi landat och gått av planet skulle jag kolla mobilen och såg då att den varit påslagen hela tiden under resan. Dessutom hade jag 2 missade samtal, varav det ena hade inkommit när vi hade nått marschhöjd (ca 10.000 meter).

 

Det kanske var en tillfällighet att mobilen lyckades få mottagning just då, men tydligen funkar det ibland iallafall.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge flygplanet står på marken eller på att lyfta/landa fungerar det utmärkt att ringa, dock är det inte lämpligt att göra det eftersom det finns mycket störningskänslig utrustning på ett flygplan, säger flygbolagen.... Hur verkligheten är, vet jag inte....

 

Jag flög en gång med ett litet jetplan för 10 personer. En arbetskamrat till mig hade glömt sin mobiltelefon påslagen varpå en av piloterna kom in i passagerarkabinen och sa att deras instrument uppförde sig som om någon hade en mobiltelefon påslagen. Han stängde förstås av den och sedan kunde vi starta.

 

Så nog är det olämpligt att använda mobiltelefoner ombord på flygplan, såväl på marken som i luften.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...