Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärranslutning


Ech

Rekommendera Poster

Jag har sökt på ordet fjärrskrivbord, och hittade lite trådar ellr ganska många faktiskt...men faktum kvarstår, ingen finns med ett fullständigt eller slutgiltigt svar..

Jag har en stationär som jag fjärrstyra, och en bärbar som jag vill styra med...

Frågan!

1.Hur konfigurerar jag den datorn som jag vill fjärrstyra?

2.hur konfigurerar jag den uppringande datorn.

3.Har ett LAN, där jag vill köra fjärrskrivbord, och skulle även kanske i förlängningen vilja komma åt den utifrån.?

Jag har XP pro på den stationära, och XP home på den bärbara

 

Kan någon göra en Komplett "walkthrough", som även innefattar vissa felmeddelande jag fått, typ: terminal service

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett denna tråd? Utifrån det som skrivits här fick jag till Remote desktop, som jag fortfarande tycker är en höjdare:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=413708

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae..

Är det verkligen så omständigt att få till fjärrskrivbord?

om det är så, så är säkert den tråden jättebra...men jag söker ändå på en enkel, lättförstålig, i klartext skriven hjälp..utan att behöva hoppa mellan inläggen!

Är det nån duktig som kan hjälpa mej med den..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag söker ändå på en enkel, lättförstålig, i klartext skriven hjälp..utan att behöva hoppa mellan inläggen!

XP har en bra beskrivning hur man konfigurerar och installerar för fjärrskrivbord.

Kontrollpanelen-->System-->Fjärranvändning. Klicka på Läs mer om fjärrskrivbord. Där står hur du ställer in hemdatorn och hur du installerar webbanslutning för fjärrskrivbord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I snabba drag som kan ge dig lite vägledning..:D hoppas jag iaf..

 

du har i xp en funktion som heter remote desktop connection,( start, programs, Accessories , comunications) det är är där du skriver in din ip address, som du vill ansluta till....men dessförinnan så måste du göra ett konton som har rätten att ansluta. Den finner du i kontrollpanelen system, remote..(lite svängelska), där kan du välja vilken användare som ska ha den rätten (görs i din computer management innan om inte). Sen om du har en firewall, ja då måste du öppna en port åxå 3389..

 

Nått sånt i stora drag...:D lite hjälp på vägen kanske

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok..nu har jag fått igång fjärrskrivbordet, fast bara inom nätverket..men dock..

Nu till min andra fundering.. Jag skulle vilja starta program på min stationära(den jag ansluter till)och med min bärbara logga på och styra programmen därifrån, men jag loggar ju ut den active på den stationära och loggar på mej i ny tappning utan körande program..när jag ansluter med fjärrskrivbord`? kan jag ta över sessionen med fjärranvändaren..?

 

[inlägget ändrat 2003-04-22 22:26:18 av Ech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Undrar i princip samma sak. Går det att fjärrstyra en XP, men samtidigt låta användaren titta på skärmen vad som händer?

 

/ Rikard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast då kallas det fjärrhjälp...

Klicka på fliken support under startknappen på XP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...