Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hex-Värde på färg...?


Eminos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på o gör en skin till ett program, och behöver ett program där jag kan få reda på en färgs hex-värde, typ "0x9a1b12"...

 

Jag har PhotoShop 5, om det råkar gå där...

 

Tacksam för snabb hjälp...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på o gör en skin till ett program, och behöver ett program där jag kan få reda på en färgs hex-värde, typ "0x9a1b12"...

 

Vad tror du om Color Pick?

 

http://download.com.com/3000-2192-10178245.html?tag=lst-0-1

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, tack för tipsen, men båda dessa program ger mej ju ett sånt där Hex-värde som används på webben (bl.a.) ...jag vill ha det i det formatet som jag angav i mitt första inlägg...

 

Frågan återstår alltså...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, tack för tipsen, men båda dessa program ger mej ju ett sånt där Hex-värde som används på webben (bl.a.) ...jag vill ha det i det formatet som jag angav i mitt första inlägg...

 

Okej, är jag bara ute och cyklar eller är det inte så att 0x bara är ett sätt att markera att värdet är hexadecimalt? Dvs att "webbkoden" #9a1b12 är detsamma som 0x9a1b12

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, visst, du hade rätt...delvist...

 

Om jag skriver in "web-hexkoden" i min skin-kod, så funkar det att byta färg, men färgen blir inverterad...alltså röd blir blå, vitt blir svart osv...

 

Då undrar jag hur jag, på ett lätt sätt, kan invertera hex-koden fram o tillbaka...?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, det går hur lätt som helst. En hex färgdefinition består ju egentligen bara av tre 8-bitas värden som är lagda efter varandra och som sedan representeras med en hex-sträng. Tex.

 

färgen #ffeedd

 

där FF utgör ett värde mellan 0 och ff eller 0 och 255 om du så vill och representerar mängden röd.

 

nästa två siffror i hexsträngen är grön och de sista två är blå.

 

Med andra ord så är det precis hur enkelt som hlst att skifta de olika färgernas vären med varandra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...