Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste gå att skapa en FAT32-partition på en 120GB


Rolf Tymark

Rekommendera Poster

Rolf Tymark

En kamrat har byggt en dator med ett nytt ASUS-moderkort för Pentium4 och ett Award BIOS och en 120 GB IBM Gxp.

 

Av diverse skäl vill han ha FAT32 på hårddisken, men det visade sig att det inte var så lätt.

 

Multipla fel uppenbarade sig, när han skulle partitionera den tomma hårddisken.

 

Vid första försöket, vid vilket han startade upp på CD'n, vägrade XP att tillåta honom att applicera FAT32 utan tvångsgenomförde NTFS.

 

Vid andra försöket provade han att starta på en startdiskett, men diskettenheten klarade inte av att genomföra hela bootsekvensen utan s.a.s dog på halva vägen.

 

Jag lyckades trixa till det, så att vi på annat sätt kom åt att ge kommandot A:\Fdisk. Men fast jag tog bort NTFS-partitionen, visade det sig vid nya försök att den fortfarande fanns kvar. Inte heller gick det att skapa en ny primär partition. Scanningen gick från 0% till 1% och sedan tillbaka till 0% och stod sedan där och hackade.

 

Är det BIOS'et som inte klarar av en 120 GB hårddisk?

 

Lönar det sig att hämta hem någon slags 'Disk Manager' till IBM's hårddisk?

 

Detta verkar kanske vara ett larvigt problem, men kamraten sitter där med sin dyrt inköpta hårddisk, som har påprackats honom av någon datorexpedit, som ett levande frågetecken, och även jag själv känner mig perplex.

 

Zeke Varg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om ni försöker att formatera hela disken på 120 GB med FAT32 så kan jag tala om det inte går, i Windows (installationsprogrammet) så är gränsen 32 GB, därav "tvånget" från XP att formatera med NTFS, och med goda skäl, FAT32 ska man inte använda idag med mindre än att man ska installera Windows 9X/ME, vilket inte är fallet här.

 

Återigen; låt XP's installationsprogram formatera med NTFS, det är ett filsystem som på alla sätt och vis är mycket bättre än FAT32, skulle du åka till skroten och tjacka ett par gummidäck för 100 spänn till din nyinköpta Ferrari?

 

r/ ang fdisk; det är ett annat program som också hör till antika operativsystem, den klarar inte så stora diskar, har för mig att gränsen är 64 GB.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-09 07:04:02 av Reefer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FYI:

Jag har formaterat en 80 GB med FAT32 på en installation och det gick bra.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win2k och XPs diskhanterare (även vid installation) formatterar inte FAT32-partitioner över 32GB, precis som Reefer skriver....

 

...inget hindrar en att formattera en större partition med FAT32 via något annat program, typ Partition Magic eller *fyy* fdisk *fyy*... :)

 

I det här fallet ser jag dock ingen bra motivering till att välja FAT32 så varför envisas med detta elände?

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades inte få en nätverskinstallation av Win2000 att formatera disken med NTFS, utan fick formatera den mha en Win98-cd som "startdiskett"

 

Den är inte konverterad till ntfs... men jag ska (det är inte min dator, utan en som jag hjälpte med en installation)

 

...och ja jag vet att konverterade fat32->NTFS inte blir optimal klusterstorlek. Men, men, det funkar.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall använda den "gamla" fdisk så kan det se konstigt ut. Den klarar 120 gb, men den visar en mindre storlek än vad den faktiskt skapar och förloppsindikatorn bli fel. När den har kommit upp till 100% så ser det ut som om processen har låst sig, men den har bara kommit halvägs, låt den fortsätta i några minuter till.

Annars kan han väl dela upp disken? En win xp partition med NTFS och en gemensam datapartition med FAT32?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...