Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bakgrundsfärg, villkorsstyrd


Jonas N. H-vall

Rekommendera Poster

Jonas N. H-vall

Jag vill få en grön bakgrundsfärg på ex. cell B4 på Flik1 OM Cell B4 på flik2 har värdet 1.

 

Om cell B4 på Flik2 har siffran 2, då skall jag ha en svart bakgrundsfärg på cell B4 i flik1.

 

osv..

Någon som kan hjälpa mig? EN IF/OM sats fixar ju värden galant, men jag vill alltså returnera en bakgrundsfärg istället för ett värde.

 

Tacksam för hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villkorsstyrd formatering verkar inte stödja kontroller utanför aktivt blad.

Tyvärr.

Om det är på samma blad är det bara att välja Villkorsstyrd formatreing och välja "Formelm är:" och sätta den till "=$A$1=1"

 

Du kan arbeta dig runt detta genom att skapa kopior av de cellerna på en gömd del av det arbetsblad där du vill ha villkorsformateringen. Inte så snyggt kanske, men det fungerar.

 

Eller så kan du skapa ett VBA program som kollar och sätter färg åt dig. Men det är alltid bättre att lösa problem med hjäl av Excels inbyygda verktyg, om det går, innan man gör det med hjälp av VBA.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Dingir,

 

Utifrån ditt exempel så gör du följande:

 

1. Skapa ett namn för cellen B4 i Blad2, t ex Bakgrund

2. Markera cellen B4 i Blad1 och välj kommandot Format | Villkorsstyrd formatering...

3. Ange följande villkor

Villkor 1: Formeln är - =Bakgrund=1

Med formateringen röd som bakgrund

Villkor 2: Formeln är - =Bakgrund=2

Med formateringen svart som bakgrund

 

Lösningen för att nyttja källor i andra blad i den aktiva arbetsboken ligger i att skapa cellnamn.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villkorsstyrd formatering verkar inte stödja kontroller utanför aktivt blad.

Tyvärr.

Om det är på samma blad är det bara att välja Villkorsstyrd formatreing och välja "Formelm är:" och sätta den till "=$A$1=1"

Om man definierar ett namn för den cell på annat blad som man vill referera till genom "Villkorsstyrd formatering" så fungerar det utmärkt.

 

Sorry - kollade inte att någon annan svarat några sekunder innan jag tryckte på knappen - förlåt

 

[inlägget ändrat 2003-03-17 15:32:48 av CarlWan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...