Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktproblem


mros

Rekommendera Poster

Lådan jag har är en QTEC och det finns inga hål i fronten (alltså i plasten) för insug till chassifläkten vilket resulterar i att om jag stoppar in en fläkt där blir datorn bara varmare! nu är det så att jag skulle behöva något slags insug i fronten ändå. Jag undrar om någon har någon bra lösning förrutom att borra i plasten som jag inte tror skulle bli så snyggt!! =) finns det några små "fläktsystem" som man kan sätta i en tom 5,25 plats?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns hål i fronten borde det finnas hål i sidan. Men dom kanske har kommit på något chassi utan insugshål i fronten.

 

Du har möjligtvis inte två 5.25 platser över?

I så fall kan man sätta in en 80 mm fläkt där.

 

Men som en liten grundregel: Varmluft är lättare än kalluft. Alltså ska du ha insuget längst ner och utsuget så långt upp som möjligt.

 

För övrigt finns det hd-kylare som man stoppar in i en 5.25 plats. Dom har en liten fläkt som ska kyla en hd, men jag tror inte att den ger någon effekt som chassi-ventilation. Den är nog för liten för det.

 

Någon annan kanske vet något "kylpaket" som går in i en 5,25 plats.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför koncentrera sig på fläktar??? Alla "datanördar" gör det! Jag har aldrig förstått mig på att installera fläktar... verkar ju fungera ändå...

 

Fast visst, det ser fräsigt ut med en fläkt här och en där. =)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på det där? Har aldrig sett ett chassi, ens märkeschassi, utan insugshål i fronten? Om inte hål på framsidan så brukar det åtminstone vara hål i underkanten på fronten? :)

 

Insugskylare finns det juh för 5.25"-platser - men jag har aldrig sett en som inte låter som ett sågverk, det är juh så små fläktar...

 

Men enklast är juh att borra i plasten, borra en matris med hål på ett snyggt sätt så ;) ...eller ta en hålsåg och borra ett 80mm-hål rakt in...

 

-

 

Koncentrationen på fläktar är i mitt fall bästa sättet att få ihop en riktigt tyst dator...

 

.wey

 

[inlägget ändrat 2003-03-15 18:31:39 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kanske du har rätt.

Om man köper en dator som är färdig så ska man inte behöva stoppa in extra fläktar. Det är bara nödvändigt om du överklockar eller gör någon stor uppgradering så datorn får en extra stark värmekälla. Då måste dom befintliga fläktarna transportera bort mer värme.

 

Men så länge du inte gör något större hemmabygge av din burk så ska du inte behöva ha extrafläktar. Om temperaturen överstiger 30 grader så kanske man bör se över kylningen, annars är det ingen större fara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det verkar finnas en mindre vetenskap kring dessa fläktar.

 

Det finns ingen intressant sida på webben som tar upp detta ämne?

 

Hade varit intressant att läsa för en som inte förstår sig på dessa fläktnissar...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell av QTECs lådor har du?

 

På deras site kan man se att ett flertal lådor har småsmå runda hål i olika mönster. Nog är väl dessa för luftintag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det finns ingen intressant sida på webben som tar upp detta ämne?

 

Här är två intressanta sidor som tar upp fläktar:

http://www.whynoi.se/support/guide.asp?sida=7

 

http://www.whynoi.se/support/guide.asp?sida=12

 

Tja, lite om fläktar som för väsen i och för sig. Men man kan ju alltid få lite kreativa idéer ändå ju. ;)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-15 20:12:41 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
HeavyMental

att göra hål i sidan och blåsa in kalluft direkt på cpun eller vad det är du vill kyla funkar nog bäst för att få ner tempen.. visst, dra in luft i botten kan hjälpa, men lådan kan vara konstruerad så att du ändå inte får något vidare luftflöde förbi cpun..

 

så var det iaf med min aopen hq08 .. så en fläkt i sidan löste alla mina problem, och nu har jag gått över till vattenkylning så jag behöver inte bekymra mig om fläktar :)

 

angående hur mycket en fläkt låter så tystas den enkelt genom att att köra den på lägre spänning, antingen genom att koppla den på 5 eller 7 volt istället för 12, eller att begränsa spänningen med hjälp av ett motstånd..

 

Bra sida om kylning/moddning mm är

forum.sweclockers.com

 

 

*Admin på Computer Community*

http://www.computercommunity.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...