Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ska jag göra?


ihod

Rekommendera Poster

Har en win98 version på en dator. På den la jag till en XP Home Edition. Men i slutet av installationen avbröt jag det pga cd-key problem. Detta gjordes att det självklart inte går att starta datorn. Nu till frågan; vad kan jag göra om jag inte har någon bootbar cd skiva??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Skaffa en Win98diskett(ex från http://www.bootdisk.com) och starta med den i. Välj att inte starta med cdromstöd och starta sedan fdisk genom att just skriva fdisk och tryck på enter. Nu tar du bort alla partitioner(har det varit ntfs-filsystem på disken får du ta bort icke-dospartition) men det är bara att läsa vad som står. Skapa sedan den/de partitioner du vill ha. Strata om datorn fortfarande med disketten i. Välj att starta med cdrom stöd.

Skriv sedan format c: och tryck på enter. Gjorde du fler partitioner får du formatera dessa också.

Sätt sedan i Windowsskivan.

Är det Win98 skriver du x:\install.exe men om det är Win2000 eller WInXp du skall installera skriver du x:\i386\winnt.exe

X är din cdspelares enhet.

Sedan är det bara att göra som det står på skärmen.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Men finns det inget annat sätt att rädda dem existerande win98 partitionen? Men vilken bootdisk ska man använda av: Windows 98 OEM, Windows 98 Custom No Ramdrive, Windows 98 SE OEM eller Windows 98 SE Custom No Ramdrive??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Det beror på om WInXP har tagit bort det som fanns eller inte.

 

Vilken diskett spelar ingen roll, brukar köra med med WIn98SE No ramdrive.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...