Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kringå pritatkopia?


Sture888

Rekommendera Poster

Så här då

 

Om man portar ett program för att fungera på en annan datorplattform. Är det fortfarande en piratkopia?

 

Företaget gör ju inga versioner för den datorplattfomen. Då kan man väl inte påstå att det är en piratkopia?

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-26 19:02:42 av Sture888]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Men många företag skriver i licensvillkoren att programvaran inte får ändras.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dessutom olagligt (upphovsrätten) att ändra någons verk så att det framstår som ens eget i det fallet verket är så snarlikt ursprungsverket att de kan förväxlas.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. man har inte ändrat eller förfalskat programmet. Skillnaden är ju att den funkar på en annan datorplattform.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du ändrar minsta lilla, så har du ändrat i programmet. Och jag antar att man måste ändra på något för att det måste fungera på en annan plattform. Hur som helst så åker du dit på att du inte ens får framställa kopior för eget bruk på mjukvara.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändringar har man väl gjort om man portar det? (om man inte emulerar ursprungsplattformen, men då har man ju inte portat programmet(?))

 

man får väl ändra i programmet så att det fungerar som det ska? det är något jag fått för mi i alla fall

och vilken plattform det ursprungligen är gjort för tycker jag som inte vet någonting borde spela nån roll.

 

sen som sagt så får du ju inte säga att du har gjort det, men det behöver du ju inte göra.

 

Tjoff

[inlägget ändrat 2003-02-26 20:22:21 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte

 

Ändringar har väl ändå gjorts oavsett om programmet fungerar som det ska. Skillnaden är ju att programmet funkar på en annan datorplattform, och där är det ju ett helt att OS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Hur menar du "porta"?

 

menar du:

 

1. Dekompilera filen och rekompilera i annan compiler?

 

..eller..

 

2. Ta reda på hur programmet fungerar och skriva egen kod?

 

Mvh

G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Ta reda på hur programmet fungerar och skriva egen kod?

 

Fy vilket hemskt arbete... "Ska porta Win 2000 till Sun Sparc plattformen!"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu

 

Använder ordet "porta" eftersom jag sett det ord på en sida det det upplystes om att webläsaren Mozzila håller på att portas till Amiga.

 

Oavsett hur det går till spelar väl i stort sett ingen roll. Det huvudsakliga är ju att programmen fungerar på en annan datorplattform i sitt ursprungliga skick och sina funktioner?

 

Om ett program var materiellt t.ex. ett hus, då skulle det vara förbjudet att bygga ett hus avc samma konstruktion oavsett vilket annat material?

 

Kanske en knäpp jämförelse?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder ordet "porta" eftersom jag sett det ord på en sida det det upplystes om att webläsaren Mozzila håller på att portas till Amiga.

 

När det gäller Mozilla är ju källkoden fritt tillgänglig och därmed är det möjligt att porta den till (nästan) vilken plattform som helst. Det är dessutom högst tillåtet och önskvärt att så sker. Det är alltså definitivt inte frågan om någon "piratkopia".

 

Utan källkoden är det omöjligt att porta en applikation till en annan plattform.

 

\\Leprechaun

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll.

 

Om man lyckas porta ett program till en annan plattform räknas det som en piratkopia?

 

Sen kan man ju ta dom program där det inte står i licensavtalet att programmet inte får ändras, då kan man väl inte åka fast?

Men vad då inte ändras? Vad menar man med då om man går så långt att t.ex porta, om man menar det också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag undrade innan ... HUR portar du ett program UTAN att ändra i det?? Jag är extremt nyfiken på hur det ska gå till....

 

Vad är det för program du ska "porta"?

 

Dessutom, du måste ha källkoden för att kunna göra porteringen på ett bra sätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

>Oavsett hur det går till spelar väl i stort sett ingen roll.

 

Det spelar en ENORM roll:

 

Alternativ 1 är olagligt.

Alternativ 2 är lagligt fast jobbigt. Dessutom har upphovsrätts innehavaren fortfarande rätt till namnet, så det måste ändras till nåt annat.

 

Mvh

G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tidigare sagt här.

Man får väl hitta ett program där dom glömd skriva i licensavtalet att man inte för ändra, och ta det lagliga altenativet.

 

Byter var sin vokal och konsonant så blir det inte så stor skillnad i namnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Hej Sture.

 

Licensavtal - Schmisensavtal, vad som styr upp dina handlingar är Upphovsrättslagen och inget annat, Det innebär att mjukvara får det skyddet ÄVEN om de inte har specifikt berett väg för det i licensavtalet.

 

Om du ska fortsätta på den vägen så kanske din nästa fråga blir; -"Var hittar jag en billig advokat?"

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska fortsätta på den vägen så kanske din nästa fråga blir; -"Var hittar jag en billig advokat?"

 

Det är ju ungefär så här det brukar gå till hos Microsoft. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har programvarutillverkaren gjort dig egentligen? ;)

 

Med tanke på Sture888s framfart tidigare här på E-forum så blir man knappast förvånad //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=315073#315500.

Men heder till dig sture888 du håller en mycket mer sansad ton nu även om du får en del mothugg. ;)

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Ok, stryk även 2'an där, enl. Paragraf 26h så är alternativ 2 inte heller tillåtet...

 

MEN - om man analyserar ett program som INTE liknar det man ska skapa (*) då är det lagligt.

 

(* Typ, dvs kolla hur en webserver fungerar för att ta reda på hur den Base64 encodar filer så ens p2p program kan få den funktionen)

 

Mvh

G

 

[inlägget ändrat 2003-02-28 11:58:20 av Glenn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kära nån då. Måste du avslöja min förgågna gråskalor som inte blev gult oavsett hur man blandande grått med ljusgrått.

Det är ett nytt år nu, tidvattnet sköljer stranden ren på nytt åter kan man börja leka på fin strand igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Om man försöker hacka sig in för att se programkoden och sen gör en egen lite annorunda, då kan man väl inte åka fast eftersom det inte finns någon exakt programkod?

 

Sen byter utseende och iconer. Men konsekvent så är det samma program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...