Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia ADSL lååångsamt.


Bertil54

Rekommendera Poster

När jag kör TPtest så får jag ett uselt resultat på TCP-värdet Receive rate: Hittills aldrig över 64 kbit/s! Receive Efficiency: oftast 12%, max 14% , aldrig högre än så oavsett tid på dygnet eller vilken test server.

 

Det är väl inte mycket bättre än ett gammalt usligt telefonmodem? Vad gör Telia? Ännu så länge ingenting alls. Den som lever får se.

 

Är det vanligt med värden liknande mitt?

/Bertil54

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt sjukt, jag tog hem programmet precis och testade.... fick 640Kb upp och c:a 480Kb ner,jag vet inte vad som händer, jag trodde man hade 128Kb upp och 512 Kb ner, så 480Kb kan man stå ut med men hur kommer det sig att jag har 640Kb upp? Nån som vet?

 

/Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på Byte och Bit.

 

Uppkopplingshastigheten mäts i bitar per sekund.

Överföringshastigheten mäts i bytes per sekund.

Det går åtta bitar på en bytes.

 

Så rent teoretiskt ska en uppkoppling med 512 bitar per sekund ha en nedladdnings hastighet på 64 bytes per sekund.

 

Sedan tillkommer det att ett paket(bytes) inte bara innehåller ren data utan det finns lite annan information. Typ vart den ska vart den kommer ifrån typ av paket osv.

Så det blir lite mindre överföringshastighet.

 

I ADSL fallet så kan man få ännu högre nedladdningshastighet än vad man borde och det beror på att Skanova som levererar ADSL tjänsterna i Sverige har bara stryp trafiken en väg på 512 uppkopplingarna och det är trafiken ut från din dator.

 

Men trafiken in till din dator går med 640 bitar per sekund. Jag är lite osäker på den siffran. Så där kan man uppleva att man har en högre nedladdningshastighet än man borde ha.

 

Samma fråga har jag m.fl besvarat här

 

http://debatt.passagen.se/show.cgi?category=500000000000002&conference=500000000000060&posting=19500000001088962

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-17 21:53:25 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har UPC som leverantör via cabel tv:n. Det är lika kass hos mig! Jag ska ha upp till 512kb/s, men det är sällan över 150kb/s har klagat flera gånger hos UPC. Det svar dom ger är: vi garanterar inget! Uselt tycker jag. Skall byta leverantör så fort jag har flyttat. Det är en stor arogans hos leverantörerna tycker jag.

Finns det ingen oberonde tester vilka leverantörer som håller vad man betalar för? Någon som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ha garanterad (dedikerad) bandbredd så blir det dyrt, då är det företags abbonemang som gäller och de brukar inte vara billiga.

 

Det låter däremot mycket konstigt att de inte skulle fixa din koppling om du ligger så lågt med TPTest, de säljer ju trots allt en tjänst där det angivits en viss hastighet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läs detta

http://www.idg.se/ArticlePages/200302/17/20030217113808_IW/20030217113808_IW.dbp.asp

 

Man har, eller har haft högre hastighet ut än in med telia. När det fungerar

 

Men jag, som många andra, har ofta en hastighet på 10% av max 50kbits/s och långa ping tider. Modem är många gånger snabbare, men dyrare, tidstaxa.

 

Och telias support, ... den ni... e något för sig själv...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...