Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upphovsrätten


Jimmie Pettersson

Rekommendera Poster

Jimmie Pettersson

Hej,

 

Fick i fredags reda på att min gymnasieskola använder sig av ett system som kallas urkund. Det är ett system där alla uppsatser som lämnas in läggs in i så att man sedan kan söka efter ett arbete för att då kunna komma åt fuskare som lämnar in plagiat.

 

De använder sig alltså av material som eleverna själva har skrivit utan tillstånd eller vetskap hos upphovsrättshavaren, är inte detta ett tydligt brott mot upphovsrättslagen?

 

Kan tillägga att företaget som tillhandahåller denna tjänst tjänar pengar på det.

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en mycket intressant fråga! Jag är inte jurist, men om man märker sin uppsats "Copyright 2003 Förnamn Efternamn", så bör det vara ett uppenbart brott mot upphovsrättslagen. Jag har dock svårt att se framför mig hur en elev driver en process om detta.. vilket förmodligen är vad företaget räknar med aldrig kommer ske.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Jag tror inte att man behöver skriva copyright för att det ska gå under upphovsrättslagen. I och för sig så är det mer principiellt för min del. Inte så kul om man skriver ett personligt arbete om ens bardom och det läggs i en sökbar databas. Inte så skoj, samt att lagen ska följas av alla...

 

Från och med nu ska jag skriva copyright på alla mina uppsatser för säkerhets skull.

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde den där "Copyright © 2003 ..." grunkan var ett amerikanskt påfund, vad jag vet finns det ingenting i våra lagar som ger något extra skydd om man märker något med den texten, i USA krävs det dock (vad jag har fått höra).

 

Man har alltid upphovsrättsskydd automatiskt på det man gör, sen finns det närmare regler om konstverk...etc som jag inte är insatt i.

 

Angående detta fall har jag ingen åsikt men jag tvivlar.

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-16 18:22:39 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De använder sig alltså av material som eleverna själva har skrivit utan tillstånd eller vetskap hos upphovsrättshavaren, är inte detta ett tydligt brott mot upphovsrättslagen?

 

Det roliga är att jag efter kontakt med en kille vars arbete fanns i urkund fick reda på att det arbete jag hade framför mig i urkund var inlämnat av honom för över tre år sedan. Då lämnade han in det handskrivet...

 

Jag ser det som ett brott mot såväl upphovsrätslagen och eventuellt som ett brott mot personuppgiftslagen.

 

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en mycket intressant fråga! Jag är inte jurist, men om man märker sin uppsats "Copyright 2003 Förnamn Efternamn", så bör det vara ett uppenbart brott mot upphovsrättslagen. Jag har dock svårt att se framför mig hur en elev driver en process om detta.. vilket förmodligen är vad företaget räknar med aldrig kommer ske.

 

Du behöver inte märka uppsatsen med något. I Sverige är allt du gör automatiskt skyddat av lagen om upphovsrätt. Begreppet "Copyright" existerar knappt egentligen.

 

Min förhoppning är att just detta sker. Att en elev driver en process. Och ytterligare en, och ytterligare en. osv osv.

 

Vad jag förstått så finns det skolor som enbart söker i databasen och inte själva lägger upp arbeten. För funktionen att motarbeta fusk är jag med på. Men inte att man samtidigt bryter mot lagen om upphovsrätt.

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
För funktionen att motarbeta fusk är jag med på. Men inte att man samtidigt bryter mot lagen om upphovsrätt.

Precis så känner jag också! Räcker väl med att göra en polisanmälan så sköter polisen resten, de ska de ju i alla fall göra...

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Då lämnade han in det handskrivet...

Stackarn som fick sitta och knappa in det?

 

Jag ser det som ett brott mot såväl upphovsrätslagen och eventuellt som ett brott mot personuppgiftslagen.

Jag också, kan vi inte dra ihop ett gäng och göra en masstämning alá USA =) Skulle vara ganska kul.

 

/jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så känner jag också! Räcker väl med att göra en polisanmälan så sköter polisen resten, de ska de ju i alla fall göra...

 

Ja, problemet är ju att någon som fått sitt arbete upplagt måste göra en anmälan. :)

 

Johan Pehrson, ordförande i justitieutskottet är informerad om urkund, men som alla politiker så är tid en bristvara. Honom kan man kontakta via http://www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/Ledamot/JohanPehrson.htm, gör det! Desto fler som säger ifrån desto mer prioriterat borde det vara att titta på "brottet".

 

Också Thomas Bodström är aktuell att informera/skriva till.

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackarn som fick sitta och knappa in det?

 

Jag vill inte veta ;)

 

Jag också, kan vi inte dra ihop ett gäng och göra en masstämning alá USA =) Skulle vara ganska kul.

 

Vi som är internetmänniskor, varför inte dra igång en hemsida mot Urkund? Förklara deras brott och sedan börja sprida adressen?

 

Mitt UIN finns i min profil ;)

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Desto fler som säger ifrån desto mer prioriterat borde det vara att titta på "brottet".

Ska genast skriva till honom...Du verkar ju insatt i det här ärendet. Jag har för övrigt skickat ett epostmeddelande till urkund och bett om en förklaring samt att mina uppsatser tas bort ur databasen.

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min förhoppning är att just detta sker. Att en elev driver en process. Och ytterligare en, och ytterligare en. osv osv.

Om någon elev börjar processa om detta tror jag det finns en stor risk att de som använder sig av systemet på något ställe, i någon form av lokala ordningsregler skriver in att alla de uppsatser som lämnas in i skolan databehandlas för att minimera fusk och så förväntar man sg att alla elever har kännedom om detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon elev börjar processa om detta tror jag det finns en stor risk att de som använder sig av systemet på något ställe, i någon form av lokala ordningsregler skriver in att alla de uppsatser som lämnas in i skolan databehandlas för att minimera fusk och så förväntar man sg att alla elever har kännedom om detta.

 

Tyvärr är det väl så. Låt oss hoppas att skolan har tillräckligt med respekt för lagen om upphovsrätt. Många lärare vill ju att man skall skriva sina egna åsikter när man gör arbeten. - Urkund skulle ju i så fall bli rena åsiktsregistret.

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska genast skriva till honom...Du verkar ju insatt i det här ärendet. Jag har för övrigt skickat ett epostmeddelande till urkund och bett om en förklaring samt att mina uppsatser tas bort ur databasen.

 

Keep me updated ;)

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Om någon elev börjar processa om detta tror jag det finns en stor risk att de som använder sig av systemet på något ställe, i någon form av lokala ordningsregler skriver in att alla de uppsatser som lämnas in i skolan databehandlas för att minimera fusk och så förväntar man sg att alla elever har kännedom om detta.

På min skola skedde detta utan elevernas vetskap. Det har skolledningen själv sagt så de kan knappast backa ut ur det...

 

Har för övrigt mailat till Stefan Persson nu, hoppas jag får svar.

 

Hoppas att något av mina arbeten är inlaggt på urkund så att jag har något att gå på.

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Fick svar snabbt från urkund och jag har svarat med detta:

Hej igen,

 

Mitt info:

8404**-****

Jimmie Pettersson

********** * **

694 3* Hallsberg

Skola: Alléskolan i Hallsberg

 

>Vidare är det skolans ansvar att informera eleverna om Urkunds syfte och

>verkan. Det är ett krav från Urkunds sida. Om skolan bortser från detta är

>det bra att vi får veta detta.

Vi fick information om detta i fredags och det hade visst pågått under en tid utan elevernas vetskap eller tillstånd.

 

>Att ta bort material från vårt system gör vi bara om vi får seriösa

>förfrågningar där det är tydligt vem som frågar, och att det verkligen är

>personen i fråga som "äger" rätten. Dvs, som författat verket. Det vet jag

>inte nu när det gäller dig. Du kan ju vara "vem som helst".

Nu har du mitt info och mitt personnummer det borde ju räcka. Ni har ju för det första inte fått tillstånd att använda mitt material. Visst jag vet inte om ni har material från mig i eran databas men om sådan finns vill jag att det tas bort på en gång, det borde vara min rätt som upphovsrättshavare eller hur?

 

>Urkund utnyttjar inte elevers arbete. Urkund skyddar från plagiering och

>vi förhindrar plagiering och upphovsrättsligt intrång. Det gör vi genom

>att låta lärare (endast lärare) jämföra inlämnade arbeten om redan skrivna

>arbeten.

Så ni tycker att ni förhindrar upphovsrättsligt intrång genom att själva göra det? Verkar som ett konstigt tankesätt. Dessutom är det ingen ursäkt att endast lärare har tillgång till informationen.

 

>Att skicka en räkning verkar lite märkligt. Vad ska räkningen gälla?

Användande av upphovsrättskyddat material. Först om främst vill jag veta om ni har något arbete som jag skrivit i eran databas. Om ni inte vill svara på den frågan så får jag helt enkelt fråga alla mina lärare...Ungefär samma som i Danmark där piratkopierare fick en räkning på det material de kopierat. Om man skulle gå på eran linje är piratkopiering helt ok, men jag tvivlar på att det är den inställningen ni har igentligen.

 

>Nu är det ju så att det är ytterst få arbeten som räknas som "verk". Dvs,

>som har tillräckligt hög verkshöjd och originalitet. Det är bara i de

>fallen det handlar om att skydda upphovsrätten. I övriga fall handlar det

>om att skydda skolans integritet, trovärdighet. Man kan också tala om

>rättvisa, arbetesmiljö för både lärare och elever. Det finns kort och gott

>många problem med plagiering och fusk i allmänhet.

Visst är jag själv emot plagiering och fusk inom skolan men att då använda elevers arbete utan tillstånd eller ersättning verkar vara ett sätt som inte är det rätta. Har diskuterat på lite forum runt om på nätet och har fått höra att jag inte är den enda som är upprörd kring detta.

 

>I Urkunds system lagras inga arbeten utan inskickarens medgivande.

>Inskickaren skall vara eleven. Dvs, har du skickat in ditt arbete till

>vårt system har du också fått en fråga om huruvida lagring accepteras.

Detta är då inte sant. Fick höra om en kille som skrivit en uppsats för hand för 3 år sedan. Den fanns i databasen utan att han visste om det.

 

Jag tycker för övrigt att ni ska ta och läsa på lite på den här sidan:http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFSR_ERR&%24%7BBASE%7D=SFST&BET=1960%3A729&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW

Det kan vara bra för er att få lära er lagen. Går ni igenom alla uppsatser som lämnas in och kontrollerar om de uppnår verkshöjd och när uppnår ett arbete verkshöjd? En uppsats på 50 sidor om t.ex. Charles Darwin borde nog uppnå en verkshöjd anser jag iallafall. Jag vet inte riktigt hur ni resonerar.

 

>Vidare råder jag dig att läsa på lite om upphovsrätt. Det finns bra

>material på www.skolverkets.se.

Jag gissar på att du menar skolverket.se, och jag tycker nog att min länk ovan är mer rätt än skolverkets tolkning av lagen. Fanns förresten inte så mycket vettigt på skolverket.se, jag skulle nog råda er att läsa på lite mer om upphovsrätt då ni dagligen verkar ha problem med att följa den.

 

Jag har f.ö. kontaktat Johan Pehrson, ordförande i justitieutskottet för att få en kommentar från honom. Han är borta tills på onsdag så jag får väl återkomma med hans syn på saken.

 

Tack för det snabba svaret förresten.

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Jag vill inte klistra in hela deras mail då det skickades privat så att säga...

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Som ni alla vet är jag inte heller nån advokat (orkade inte läsa för det), men jag älskar juridik, speciellt 1960:729 :o)

 

_Ansvaret_ för att informera ligger ju på skolan - frågan är om företaget har avtal på det, och att det inte bara är ett "krav".

 

Att det är för förvärvssyfte är helt klart då det är ett företag som brukar verken, Jag tycker att skälig ersättning till skaparen borde då utgå för varje granskning som sker av verket i fråga (oavsett om det är någon krona eller mindre)

 

Som jag ser det så är det både ett uppenbarligt brott emot upphovsrättslagen; dessutom ett PERFEKT sätt att skydda dessa verk emot brott emot plagiering.

 

Frågor:

 

- Ska skolorna med hjälp av detta företag vara poliser?

- Har de fått tillstånd (1960:729, 16 §) som behövs?

- Vad händer om någon blir oskyldigt anklagad?

- Kan isf man kräva ut verken som har "plagierats"?

 

Det är det fullt statistiskt möjligt för en individ att återskapa ett verk skrivet av någon annan utan att denne någonsin har sett de verk som verkar ha "plagierats".

 

Bara några observationer.

 

Mvh

G

 

[inlägget ändrat 2003-02-16 23:55:54 av Glenn]

[inlägget ändrat 2003-02-16 23:56:14 av Glenn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar snabbt från urkund och jag har svarat med detta:

 

Bra att de svarar på mail i alla fall. De verkar ha en konstig syn på vissa saker...

 

Kolla din mail, du har mail från en ur elevrådet på Allé. ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion ni för. Är själv lärare och tycker det är bra om det blir en rättslig prövning både ur upphovsrättssynpunkt men just det som ni är inne på om PUL samt åsiktsregistrering. Många arbeten som elever skriver och lämnar in handlar om samhällsproblem ( ibland kan de vara personligt utlämnande) och jag tycker det är olustigt att jag som lärare via en databas kan få tillgång till arbeten, och söka på nyckelord, från en mängd elever där de ger uttryck för sina personliga ståndpunkter. Om jag nu rätt förstått möjligheterna med Urkunds tjänst. De verkar ha ett "storebror ser dig" attityd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Är själv lärare och tycker det är bra om det blir en rättslig prövning både ur upphovsrättssynpunkt men just det som ni är inne på om PUL samt åsiktsregistrering.

Precis, kul att ha med en lärare i diskussionen. Jag för förnärvarande en epostdiskussion med en av personerna bakom urkund och han påstår att inga arbeten läggs in utan att eleven godkänner det men om man läser på urkund.se så får man en annan uppfattning:

Plagiering elimineras på sikt. Från och med det datum då en skola ansluter sig

till Urkund kommer varje elevarbete att lagras i databasen. Det eliminerar möjligheten

att olovligt återanvända elevarbeten från skolan från och med anslutningsdatum.

Ju fler skolor som ansluter sig, och ju längre tid de varit anslutna, desto svårare

blir det för eleverna att finna säkra arbeten att plagiera, även utanför den egna

skolan. Det är inte heller säkert att plagiera från arbeten gjorda innan skolan anslutit

sig till Urkund. Om någon annan redan plagierat arbetet och lämnat in det till sin lärare

så finns det registrerat i Urkunds databas.

Urkunds automatiska system för inlämning av elevarbeten innebär dessutom att varje

elevarbete lagras hos Urkund och att det på så sätt inte kan återanvändas av andra

elever.

 

Man blir ju lite skraj att ens personliga tankar ska registreras på detta sättet. Jag tror att en lärare kan se om en elev har fuskat utan att ha ett system som urkund. Iallafall om eleven har haft läraren under en tid då läraren borde ha en viss uppfattning kring elevens stil och uttryckssätt. Själv tycker jag fusk ej ska förekomma men att bryta mot lagen för att komma åt fusk i skolan tycker jag verkar väldigt besynnerligt.

 

MVH Jimmie Pettersson

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Juridik

 

Kuriosa, jag läste idag att alla tentamenssvar på universitet är att betrakta som offentlig handling...

 

/Stefan - moderator för Öppet forum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kuriosa, jag läste idag att alla tentamenssvar på universitet är att betrakta som offentlig handling...

 

Det är alla provsvar i skolan också. I alla fall på de komunala skolorna eftersom de faller inom ramen för offentlighetsprincipen. Med andra ord kan du (teoretiskt sett) gå till läraren en timme efter provet och begära ut handlingen.

 

Läraren har rätt att tex stryka över frågor för att slippa göra nya prov hela tiden men i övrigt har du rätt att begära ut ett prov i sin helhet.

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...