Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upphovsrätten


Jimmie Pettersson

Rekommendera Poster

Jimmie Pettersson

Hej,

 

Fick i fredags reda på att min gymnasieskola använder sig av ett system som kallas urkund. Det är ett system där alla uppsatser som lämnas in läggs in i så att man sedan kan söka efter ett arbete för att då kunna komma åt fuskare som lämnar in plagiat.

 

De använder sig alltså av material som eleverna själva har skrivit utan tillstånd eller vetskap hos upphovsrättshavaren, är inte detta ett tydligt brott mot upphovsrättslagen?

 

Kan tillägga att företaget som tillhandahåller denna tjänst tjänar pengar på det.

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en mycket intressant fråga! Jag är inte jurist, men om man märker sin uppsats "Copyright 2003 Förnamn Efternamn", så bör det vara ett uppenbart brott mot upphovsrättslagen. Jag har dock svårt att se framför mig hur en elev driver en process om detta.. vilket förmodligen är vad företaget räknar med aldrig kommer ske.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Jag tror inte att man behöver skriva copyright för att det ska gå under upphovsrättslagen. I och för sig så är det mer principiellt för min del. Inte så kul om man skriver ett personligt arbete om ens bardom och det läggs i en sökbar databas. Inte så skoj, samt att lagen ska följas av alla...

 

Från och med nu ska jag skriva copyright på alla mina uppsatser för säkerhets skull.

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde den där "Copyright © 2003 ..." grunkan var ett amerikanskt påfund, vad jag vet finns det ingenting i våra lagar som ger något extra skydd om man märker något med den texten, i USA krävs det dock (vad jag har fått höra).

 

Man har alltid upphovsrättsskydd automatiskt på det man gör, sen finns det närmare regler om konstverk...etc som jag inte är insatt i.

 

Angående detta fall har jag ingen åsikt men jag tvivlar.