Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slö efter ominstallation ??


Defa

Rekommendera Poster

Efter formatering av min hårddisk så installerade jag xp igen.Jag installerade även diverse program office,norton mm

Men problemet är nu att Programen öppnar oehört slött

Men väl inne i tex:Explorer så går allt smärtfritt

Några förslag?

Mitt andra problem är att varje gång jag startar datorn

Så kommer jag in i c:\program

Några förslag?

Tackar för all hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt andra problem är att varje gång jag startar datorn

Så kommer jag in i c:\program

Mycket vanligt förekommande fråga här på e-forum.

 

Programmappsfixaren brukar ordna detta:

 

http://www.pekspro.com/

 

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att ge tipps här. (förutom det du redan fått) Att systemet är slött kan ha massor av orsaker, och har du desutom instalerat en "massa" program, så är antalet felkäller, betydande...

 

En liten fråga

Starta om datorn. Låt den stara klart, Tryck ctrl+alt+delete så du får upp aktivitetshanteraren. Välj fliken program. Hur många är igång? Längst ner (samma sida) har du en rad där det står processer Vad är talet efter? samt Allokerat vad är talet där?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga så här då

Om du har 24 processer igång, så borde du kunna stänga av en del som auto startas.

 

(Har 20 igång själv) men då har jag kört ett tag,

har e post igång mm, en del i autostart läge osv.

 

Sedan "tar" din dator ca 100 Mb minne för att bara starta, vilket är mycket, Ligger själv på 83 Mb, vilket jag tycker är mycket.

 

Kanske har du ett virus program som "tar mycket kraft" igång hela tiden?

 

Vad du kan göra är till att börja med är att kolla vilka program, tjänster som auto startas. Och stänga av det som ej behövs.

 

Mappen autostart

Den här datorn >hantera >tjänster och program >tjänster så får du en lista med beskrivningar på vad som är igång

Start menyn >kör >msconfig ger ytterligare en lista.

 

Hjälper inte detta, ja då bör du kanske om-installera och för varje program du lägger in testa datorn så du finner det som drar ned prestanda. För sedan att finna en lösning för det programmet.

 

Kollade lite snabbt, har 18 prosesser igång vid start, har office, acrobat som auto startas, scaner progam, även det auto start, grafik stöd auto start som "extra processer" igång.

 

[inlägget ändrat 2003-02-12 10:42:28 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan "tar" din dator ca 100 Mb minne för att bara starta,

Hur ändrar jag det?

samt kan jag ändra autostart i msconfig?

Tackar för dina snabba svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sedan "tar" din dator ca 100 Mb minne för att bara starta,

Hur ändrar jag det?"

 

Genom att stänga av tjänster som du ej använder, stänga autostart program, som ej används eller ej behövs.

 

 

Starta msconfig så har du ett antal "flikar"

Flikarna "tjänster" och "Autostart" är de som är av intresse.

 

Där kan du avmarkera de du inte behöver, vilket kan vara svårt att veta :)

 

Om du går

 

Den här datorn >hantera >tjänster och program >tjänster så får du en lista med beskrivningar på vad som är igång. Ofta kan du där utläsa i beskrivningen vad som behövs.

läs mer på

 

http://www.blkviper.com/WinXP/service411.htm#Messenger

 

är du osäker, stäng av tjänsten, fungerar allt, ja då kan den vara avslagen, du använder den inte...

 

Datorn kommer att starta oberoende av vilken du stänger och de är bara att starta om de behövs..

 

Du kan komma under 50mb vid start utan problem :)

Men, då tappar man ibland något man behöver.

 

Intervallet 70 - 85 brukar var "normalt" eller rimligt på en hemma burk...

 

Ps

har haft ner min burk på 28 Mb :) fast då, var vissa funktioner som jag faktiskt använder inte med, påslagna.. Det var bara en test för att se hur långt ner jag kunde komma :)

[inlägget ändrat 2003-02-12 11:39:00 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. "Intervallet 70 - 85 brukar var "normalt" eller rimligt på en hemma burk..."

 

Blev lite imponerad över Axels siffror där, så jag tog och bootade om och såg att ca. 120 Mb av minnet var allokerat. Tycker ändå att jag har trimmat hårt bland servicar och autostartade program.

 

Jag har 2 funderingar som nån kanske kan reda ut:

 

1. Är inte mängden minne som allokeras upp beroende på hur mycket minne man har i datorn?

Har själv 256 Mb och gissar att det inte kan allokeras upp lika mycket på en burk med 128 Mb.

 

2. Tjänster som står i Manuellt läge och inte är startade, kan väl inte suga åt sig nåt minne?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på 1

Spelar ingen roll, har 512 själv, har haft allt från 64 till 512 i olika maskiner, och det ser inte ut att spela någeon roll för mängden alokerat minne.

 

Ps,inget blev "bättre" för mig när jag gick från 256-512. pengar i sjön om jag ska vara ärlig...

 

Svar på 2

Ingen tjänst som inte är startad kan ta minne, men även de i manuelt läge kan startas av opperativet..

 

Ett exempel.

Har en scaner kopplad till datorn. denna är beroende av tjänsten "WIA (Windows Image Acquisition)" (enlig instuktioner, handbok) som ligger i auto läge i standard.

Vilket gjorde att scanern startade så fort jag startade datoren, iriterande som ...

Jag ändra det till manuelt.. ingen skillnad scaner och tjänst startar..

 

Nu har jag tjänsten avstängd, och... scanern startar när JAG vill...och fungerar..!!?? Mye könstigt system...

 

Scanern har ett program ,tjänst, i autostar läge som har den funktionen att det stänger av den efter 10 minuter.. Och det har jag igång..för att slippa dra ur sladden... Tar 2 meg det programet..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då var det klarlagt.

 

Ang. tjänster så har BlackViper en intressant del på sin site där han skapar ett antal maskinvaruprofiler. Sen går han igenom alla tjänster och anger om de ska vara på eller av på resp. profil.

 

Det är ett bra sätt för att se om datorn funkar korrekt med bara ett minimum av startade tjänster, utan att "fördärva" ursprungsprofilen.

Det är tyvärr lite pyssel med det så jag har inte orkat göra det själv ännu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...