Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MS ersättare


Pettersson2

Rekommendera Poster

Jag börjar bli lite trött på MSWin och skulle vilja prova något nytt, i princip helt ersätta windows, men med vad???

Jag kan nästan inget om linux, inget över huvud taget om unix och övriga...

Det jag använder burken till är kolla på internet, liiiite programering, chatta och lägga pasiens...

Har ni några tips??? Helst ska det inte kosta så mycket/något... jaja, snål...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du ska behålla Windows... Strular datorn så kan det vara läge för en ominstallation. Om du har gått om hårddiskutrymme så kan du ju testa att köra dualboot med en Linux-distribution och Windows.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, windows fungerar bra, så bra som nu windows ka fungera... Bara det att det vore roligt att prova något nytt, jag hade tänkt att ha kvar Win på någon dator men sen använda något annat OS paralellt, det vore kul att lära sig något annat...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, man kan köra båda på samma dator. De har jag haft förut men det blev aldrig av att man använde linux, dels gjorde jag säkert något fel vid linuxinstallationen för det tog evigheter att starta, sen vill man ofta åt något som man använder under windows, då blir det helt enkelt inte av att man kör med linuxet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux/Unix är ju en av de stora familjerna av operativsystem vid sidan om Windows, så det skulle väl inte vara helt fel att prova?

 

Räkna dock inte med att allt fungerar som i Windows. Linux/unixsystem skiljer sig fundamentalt från Windows (till det bättre, anser jag ;) , vilket gör att det kan vara en viss tröskel att komma över (vissa distributioner, t ex RedHat, Mandrake och Suse har dock gjort en del för att sänka den genom att göra grafiska interface för det mesta (något som definitivt kan diskuteras)).

Lyckligtvis finns det dock mycket dokumentation, både på nätet, och som medföljer distributionerna. Sedan finns det ett Linux/Unix-forum här på eforum där du kan ställa frågor!

 

Vill du lära dig mer om programmering, så är även där linux ett utmärkt val (vad annars? ;). Det medföljer kompilatorer för C/C++, F77 och Java (gcj), samt andra verktyg, t ex gdb (Gnu Debugger).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju lite skillnad. Man blir ju lat när man väl har lärt sig ett os hyffsat och det fungerar ganska bra. Då tar det emot att sätta sig och lära sig ett till... :( Däremot vill jag ju gärna ha GUI eller vad det nu heter de grafiska gränssniten. Jag har försökt att använda red hat någon gång, men det blev som sagt inte av att man använde det... Jag ska iaf köpa minne till min gammle burk (k6-2 450mHz) så sen när jag får ADSL någon gång i februari så får jag ladda ner det jag nu ska ha.

 

Vad tycker ni att man ska börja med som windowsare, jag hade iofs tänkt att prova lite olika med tiden men är det vettigast att börja med Linux eller Unix?

Om unix, freeBSD lr openBSd? Om Linux, vilken dist???

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...