Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tyst fläkt, nätagregat + ljuddämpning


P.K.

Rekommendera Poster

Hallåj

 

Undrar vad man ska statsa på när det gäller tysta fläktar och nätagregat mm. Jag har en AMD XP 2200+. Vill både ha en tyst processorfläkt och ett tyst nätagregat. Någon som kan rekomendera nåt?? Helst inte för dyrt!

 

Kan man göra nåt åt grafikkortets fläkt?? Vad och hur i så fall?? Har ett Geforce 4 Ti 4600.

 

Vill helst att datorn ska höras så lite så att jag kan ha på den på natten. Sängen står endast 1 m från själva datorlådan.

 

Dessutom kan det vara kul att få reda på hur låga ljud vi människor hör. Hur e det med 25 dBa?? Hör man en sådann fläkt? Var går gränsen för det man hör??

 

Tacksam för svar!

 

/P.K.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-07 14:15:13 av P.K.]

[inlägget ändrat 2003-01-07 14:17:55 av P.K.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.whynoi.se har nog tysta saker.

 

Oftast är det Prcessorfläkten och nätaggregatet som jag tycker brukar brumma mest. Leta efter Energmax (tveksam på stavningen) nätaggregat. De är tysta och bra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt från fysik lektionerna så kan den mänskliga örat höra allt mellan frekvensen 20 Hz till 20 000 Hz. Ljud som ligger utanför detta område hör vi alltså inte.

 

Ljud som däremot ligger i området kan ha olika intensitet. dBa skalan funkar på så vis att då man dubblar vågornas energi så ökar skalan med 3. Jag skulle tro att vi kan höra även brus på 3 dBa innom det rätta frekvensområdet om vi lyssnar lite noga.

 

Jag har för mig att det finns ngn organisation som mäter och bestämmer var gränserna för "acceptabla" ljudnivåer går, och jag har "hört" att 25 dBa eller lägre är att rekommendera för "tysta" arbetsmiljöer. Jag är dock inte helt säker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne på flera ställen på nätet där det sälj tysta processorfläktar.

MEn jag vill istä'llet för tips på sidor, hellre ha tips på bra tysta produkter som ni själva testat å vet att de verkligen är tysta. Så: en tyst processorfläkt (till AMD XP 2200+) och ett tyst nätagregat (med bra kapacitet)!

 

/MVH P.K.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

KOlla den här tråden. Noisekillers förslag med tratt och fläkt var väldigt bra. Har kört det ett litet tag och det är kanon bra.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=334703

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...