Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

börja progmmera


qakz

Rekommendera Poster

någon som vet någon bra ände att börja i när man tänkt att man skall börja programmera, vilket språk är bra att börja med? och skall man använda böcker, weben eller försöka lkära genom att läsa kod??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken fråga! Det finns nog lika många åsikter som det finns programmerare. Jag skulle vilja säga så här: Fundera på vilken typ av program du vill göra, och välj språk efter detta. Den principen är rätt bra - välj rätt verktyg till jobbet.

 

Om du bara är allmänt intresserad, så är mitt förslag Perl. Det är ett kraftfullt tolkande språk som kan åstadkomma mycket med förhållandevis lite kod. Det är lätt att komma igång med och lära sig (låg inlärningströskel, kan man säga). Det medföljer de flesta unixsystem, och kör du windows så kan du hämta hem det gratis från http://www.activestate.com/ (ActivePerl). Jag tycker inte att C eller C++ är så lämpliga om man inte programmerat innan, de är på en relativt låg nivå, med de för och nackdelar det innebär.

 

Åter till perl: För att lära sig det kan man förstås köpa böcker, men det finns gott om texter på nätet (googla efter "perl tutorial" t ex), samt http://www.perldoc.com/ .

 

Andra åsikter i detta ämne välkomnas!

 

[inlägget ändrat 2003-01-03 21:06:24 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej qakz!

Kul initiativ att börja programmera!

 

Vad för typ av applikationer vill du kunna skapa?

 

Perl, som MD var inne på, är ju mer på unixsystem och jag vet inte om jag tycker det är så lämpligt! Men det är faktiskt ett riktigt kul språk. Jag lärde mig grunder i det 2001.

 

För webbapplikationer är det php eller asp som gäller. Själv föredrar jag absolut ASP. Det är enkelt att komma igång med och har en behändig syntax!

 

C++ håller jag på att lära mig nu, men jag tror det är för svårt för en som inte har tidigare programmeringskunskaper!

 

 

Annars har jag hört (observera: hört) att Pascal och Delphi skall vara lätta språk att börja med!

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tycker perl är ett unixspråk, vad är då C/C++?? Perl är plattformsoberoende, vilket jag tycker är en styrka, och inte en svaghet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad
Om du tycker perl är ett unixspråk, vad är då C/C++??

Jo, det är sant. Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt.

 

Jag är också lite fundersam. Vad är det för största skillnader mellan perl och c/c++?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för största skillnader mellan perl och c/c++?

 

Det är lättare att beskriva likheten: "De är (alla tre, Perl, C och C++) programmeringsspråk".

I övrigt är likheterna ungefär lika stora som mellan ett X2000-tåg och en cykel, det finns likheter (både tåget och cykeln har hjul - både Perl och C har måsvingar för block) men skillnaderna är större. Precis som i fallet med X2000-tåget och cykeln så är de olika bra lämpade vid olika tillfällen.

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-03 21:31:42 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stora skillnader mellan perl och c/c++, men det jag syftade på var att både perl, c och c++ skapades i unixvärlden och att det är därifrån de kommer.

 

Skillnaderna mellan perl och c/c++ är att c/c++ är betydligt mindre språk än perl. Inte mindre i betydelsen antalet användare, utan i antal funktioner m m. T ex kan du inte kopiera en sträng hur som helst i C, utan du behöver anropa en funktion för det (strncpy), medan du i perl bara kan skriva "$a = $b;", för att kopiera innehållet i $b till $a.

 

Perl är ett tolkande språk, medan C och C++ måste kompileras. Fördelen med ett tolkande språk är att det går snabbt att skriva och testa program, nackdelen är att prestandan inte blir lika bra som för kompilerade program.

 

Detta är bara några punkter, man skulle nog kunna skriva en hel uppsats i ämnet :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast i C++ kan du kopiera strängar med =... å även skapa egna konstruktioner för hur operatorerna ska fungera på olika datatyper (operatoröverlagring, ballt värre juh :)

 

--

.Wey - invigde nyservade AE100:an nyss, så otroligt skön (och stor) bild... plockade upp en billig pioneer v711-s på rean oxå så ljudet duger väl med.. :)

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar C++ till att börja med.

Bara böcker är bra men kombinerat med en dag-, kvälls- eller distanskurs blir det ett ännu bättre sätt. Att försöka lära sig från noll genom att läsa kod låter som en omväg som jag inte rekommenderar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tänkte lära mig programera lite allmänt, så jag har inte direkt tänkt på något program som jag skulle vilja göra. Har ju hålt på med lite websmak en det ger alldeles för lite möjligheter...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag sitter åxo i samma "sits" och funderar på att börja programmera, mest för att se hur allt hänger samman. Men mina kunskaper inom området är näst intill obefintliga. Men jag anser dock att programmering är grunden till att allt fungerar som det gör, från microvågsugnen till rymdfärder. Det lär inte bli mindre av den varan i framtiden, snarare tvärtom.

 

Matematik har jag dock läst på bla högskolan, så jag har ett visst tänkande som jag antar behövs. När jag läser lite om olika språk c, c++ c#, VB, Pearl, Java och gud vet allt, så är det bara bokstäver tagna i luften för mig. Har inte en aning om vad som gör vad?

 

Vilket språk bör man satsa på som även håller i framtiden, tänker med en viss oro på vhs och beta historien. Finns det ett bra universalspråk som man bör/kan börja med, som man även kan ha nytta av mot andra språk? Kanske en dum fråga, men hellre fråga dumt än att inte fråga alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är nog att det inte finns något "superspråk", utan det är helt enkelt så att olika språk är bra för olika saker. Av de språk som nämnts, så kan man åtminstone för C, C++, Perl och Java säga att inget av dem kommer att försvinna inom överskådlig framtid. Basic vill jag dock helst slippa se i framtiden...

 

En av anledningarna till att jag rekommenderade Perl ovan, är att man där i en relativt "skyddad" miljö kan lära sig grundläggande konstruktioner såsom if, for, while, do, samt funktioner, arrayer osv. Sådant har man nytta av oavsett vilket språk man än väljer i framtiden (möjligen undantaget lisp och andra perversa språk ;). Visst skulle man kunna köra igång direkt i C. C är enkelt att komma igång med (om man accepterar include-filer som "hokus pokus" till en början), men blir rejält svårare efter ett tag (när man kommer in på pekare, strukturer, funktionspekare, komplicerade deklarationer och sådant).

 

Det är väl rätt att programmering ligger i grunden för det mesta. När det gäller microvågsugnen, så är den troligen programmerad i Assembler. Assembler är det mest hårdvarunära språket (i princip maskinkod, där man använder mnemonics (ungefär: kommandon), samt lite andra saker för att underlätta. Hur assemblerspråket ser ut är dock helt olika beroende på vilken processor som används. Är man intresserad av assembler kan man ofta få en c-kompilator att spotta ur sig assemblerkod (gcc som jag använder kan iaf göra detta).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket språk bör man satsa på som även håller i framtiden, tänker med en viss oro på vhs och beta historien. Finns det ett bra universalspråk som man bör/kan börja med, som man även kan ha nytta av mot andra språk?

 

Börja med ASP (VB) och kliv sedan in på .net så är du preparerad för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jerker olofsson

C++:

string a = "Kalle";

string b = "Anka";

string c;

 

c = a;

string d = c+b;

 

Fungerar alldeles utmärkt i c++..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jerker olofsson

C# är lätt att lära sig. Enklare än C/C++. Men hittils bara för win32. Ska du utveckla applikationer för win32 verkar det ganska lämpat. Det är lätt att skapa ett GUI - om du har råd att köpa Visual Studio .NET, då kan du använda winforms och designa användargränsnittet som i visual basic (vilket är i min åsikt helt onödigt att lära sig nu när c# har kommit.)

 

Vill du jobba med att underhålla basic-kod, lär dig visual basic, annars inte.

 

För web-utveckling gäller som folk sagt innan, PHP eller ASP. Jag har inte tillräckligt stor erfarenhet att säga vilket som är bättre än det andra.

 

Som övrigt script språk har PERL pekats ut flera gånger i denna tråd. Själv tycker jag att Python är ett mycket bättre språk. Kraftfullare, snyggare.. dock inte lika utbrett eftersom det är relativt nytt. Mer info på www.python.org där dokumentationen är bra.

 

Jag är ingen javafanatiker, men det är säkert enklare att förstå som en nybörjare än t ex C++.

 

C++ är kortfattat C, med extra krydda på moset. Med klasser, arv, operatorer osv. Jättefina features. Min absoluta favorit alla kategorier. Fungerar utmärkt till stora som små applikationer. Men inlärningskurvan är brantare än de flesta tror. Jag har nog trott mig kunna C++ i 5-6 år i alla fall, men jag lär mig hela tiden nya saker och det är ju roligt. Det som folk missar när de beskriver C++, speciellt de som favoriserar C, STL, Standard Template Library.. Det är ett bibliotek med sträng/list klasser.

 

TCL/Tk är ett annat script språk som jag tycker om. Det är också mycket lätt att lära sig, det skulle jag föredragit framför Perl.

 

Det går inte att undvika C, lär du dig C++, Java, eller C# kommer du mer eller mindre kunna förstå C när du väl lärt dig ett av de språken. Försöker du dig på C++ kommer du garanterat programmera C det första månaderna utan att ens röra speciellt mycket C++ funktionalitet. Det är lite tråkigt.

 

Som slutsats vill jag nog säga att jag tycker att man ska börja med Java eller C++, möjligtvis C#. Där C++ troligtvis är språket som tar längst tid att framställa den första produkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förtydligat kan man säga att C++ är ett objektorienterat språk. Det är dock inte det enda objektorienterade språket. Även Perl, Java (och t o m Fortran) är objektorienterade (vet dock inte hur det är med C#, som inte intresserar mig). Även PHP är objektorienterat, även om det inte är lika utvecklat i detta avseende som andra språk. PHP 5 som kommer under 2003 kommer dock att ha bättre utvecklad objektorientering.

 

I princip är C en delmängd ur C++, men trots detta så beror språkvalet på applikationen. Som exempel kan jag nämna att det i Linux endast finns C-kod. Den som kommer dragandes med C++-kod för Linuxkärnan kommer förmodligen att grillas över en öppen eld ;) Däremot finns det många linuxapplikationer som är skrivna i C++.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bry dig inte så mycket om vilket språk du ska ha i framtiden, en duktig programmerare kan på några dagar sätta sig in i ett nytt språk och koda i det. Bara man kan grundteknikerna för de olika språktyperna.

 

Börja med C, Pascal eller något liknande språk. (skippa objektorienteringen i början)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäste programmerare!

 

Jag tackar ödmjukast för den fina responsen och bugar tills magen tar emot. Enligt det jag har kunnat utröna så tror jag att C i någon form kan vara en bra inkörsport.

 

Jag har även beställt hem C++ bibel, plus lättpocketar inom bla VB, Java och ASP. Man får börja att nysta i någon ände, för att senare se om jag finner något intressant längre fram.

 

Var även in och kikade efter priser på Dustin, efter bla Visual studio och allt vad dem heter, ja hujeda mig vilka priser. Jag tror att jag börjar med kompilatorn som följde med bibeln, eller något man hittar på Internet.

 

Tack än en gång till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: Installera Linux så har du en fullständig utvecklingsmiljö med kompilator för C och C++, debugger, med mera. Gratis. Om du ska lära dig C så rekommenderas absolut boken "The C programming language" av Kernighan & Ritchie (finns översatt till svenska).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag kikade lite på artiklarna på webstudio, och har redan upptäckt en massa sakfel. Det känns som om de har uppkommit i någon sorts iver att förenkla sammanhang, men det gör det samma: rätt ska vara rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...