Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt windowsnät är långsamt


johan18

Rekommendera Poster

hur konfigurerar man ett snabbt nät mellan bara två datorer?

 

Har XP ip# 10.1.1.2 och win98SE 10.1.1.2, nätmasken är 255.255.255.0 TCP/IP protokoll. Har inte angivit DNS eller gateway, eftersom detta subnät enbart skall vara för backup och filöverföring. nätverkskorten är två 3com 100Mbits och jag har fullduplex.

Jag har även en VNC-server på win 98an.

 

För det första: XP tar en evinerlig tid på sig för att hitta datorn. Sedan har jag svårt att logga in. Den säger att jag inte har behörighet. Jag kan dock ansluta enheterna på 98an till XP och för över filer tex med WindowsComander.

 

Hastigheten blir då ca 1000 kbyte/sek (teoretiskt max 12 500kbyte / sek.)

 

Tar jag däremot och kopplar upp 98an med en ftp-klient emot en ftp-server på XP så blir hastigheten 3500 kbyte / sek.

 

Överföringen av filerna är ifrån samma plats (hårdiskar) så detta är inte en flaskhals som kan ge upphov till skillnaderna.

 

Är det någon som har ett tips för hur man skall konfigurera nätvärket så det inte blir så långsamt. Det skulle vara bra att inte behöva ftp-klient och server...Kan man ändra nätmasken iom att det bara är två datorer? eller kan man använda nått annat protokoll, som även funkar med VNC?

 

Tacksam för alla tips/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoffe eskimå

Han gav dom olika nummer sa han ju.

 

På XP-datan kan du stänga av brandväggen/antivirus om du har nån, brukar funka då om det är korrekt inställt. Om det inte fungerar är det inte korrekt inställt... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...