Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

>10s att komma åt hårddiskenhet...


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en ny hårddisk (IBM 180GXP 120GB) och kör windowsXP Pro, jag har partionerat disken: c-20GB, g-20GB och h-30GB (samtliga FAT32). När jag startat datorn och går in i utforskaren så kommer jag åt c och g direkt, men om jag ställer mig på h så börjar timglaset att snurra i över 10s innan man kan komma åt enheten, efter det så fungerar allt lika snabbt. Är det XP som bråkar eller vad är troligast? Vad kan ha hakat upp sig, kan man kolla något? Har aldrig haft "problemet" med mina tidigare diskar ihop med XP (och samma pc f ö), knepigt..

 

Mvh Gunnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det glömde jag skriva ovan:

c är primär partition där windows ligger

g är en "sekundär"

h är en primär.

 

Kan DET var problemet, att jag har två primära enheter? Enligt windows hjälp så ska det gå att ha <=4 primära på 1 hårddisk, så.. tjänar jag på att ha >1 primär då jag bara ska ha ett operativsystem inlagt, på c? Eller är det bättre(?) att skapa sekundära, utökade osv?

 

Jag har SP1 installerat för Windows.

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske något fel på hårddisken:

 

Värt att testa i alla fall.

 

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

 

På den sidan finns dels "Drive Fitness Test" som testar din hårddisk.

 

men kolla även in "IBM Feature Tool". Mycket trevligt litet program som ändra hårddisken inställningar så att den är tystare.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi, det kan vara värt att prova.

Verktygen kanske även kan ge svar på varför disken "väser" 3-5s var 10e minut ungefär (ibland oftare och ibland längre/ mycket längre). Enligt IBM support (per telefon) är disken IDLE (ledig) och det är då det låter så ibland (vad den gör exakt fick jag inget bra svar på dock), men jag vet inte, tycker det låter konstigt.. men vad vet man.. (inte mycket om vad som egentligen händer i en disk ;).

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat IBMs verktyg och det är inga fel, körde det mest djupgående testet.

 

Jag har nu märkt att det är samma sak oavsett om jag har öppnat enheten i utforskaren innan eller inte. Dvs om jag stänger utforskaren och sedan öppnar den igen och försöker komma åt h så är det samma sak. Däremot provade jag att skapa en genväg direkt till en mapp på enheten. När jag klickar på genvägen så kommer jag in direkt..

Knepit(!?)

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då spinner vi vidare...

 

Är det en specifik katalog på h som stannar upp eller spelar det ingen roll vilken mapp du öppnar?

 

Många filer på disken eller i katalogen? Trasiga .avi filer kanske?

 

Går processorn i taket eller tar datorn en "paus"? Kolla aktivitetshanteraren om du kan se vilken process som tar all kraft.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är när jag försöker nå enheten h:\ som det blir så här. Enligt aktivitetshanteraren tar explorer.exe uppemot 100% av CPU under denna tid, sedan när innehållet på enheten visas så sjunker CPU till låg nivå.

Det lite konstiga är, som jag skrev senast, att när jag går in direkt på en viss mapp på enheten, via t ex en genväg till mappen, så visas innehållet bums. Om jag direkt klickar på h:\, från den mapp-genvägen, så visas allt perfekt snabbt. "Bakvägen" går alltså bra, men inte "framvägen" ;)

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara önska dig lycka till, för jag har ingen vidare idé vad det kan bero på.

 

Sedan när jag ändå skriver inlägg, så hoppar jag lite från tråden:

Ny dator. Ett hemdatorpaket med nVdia Geforce kort. Jag har läst så många trådar här så jag förväntade mig inte mycket av TV-ut funktionen. Men ärligt talat - det var många gånger värre än jag trott. Jäkla hobbybygge de där drivrutinerna! Men med TV-tool fungerar det hyffsat bra, Undrar bara varför S-video läget inte fungerar... Ska lkura vidare.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...