Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två datorer - en uppkoppling? hur?


Cissiny

Rekommendera Poster

Hej!

Mina kunskaper om datorer är ganska bristfälliga och nu behöver jag tips :).

 

Min kille och jag ska flytta ihop, vi har varsin dator och kabelmodem (ComHem). Även efter flytten kommer vi att behöva kunna använda internet från båda datorerna.

Hur gör vi, rent praktiskt? Vi funderar just nu på Repotec 4-ports bredbandsdelare. Är det en bra lösning? Eller har ni bättre förslag? :)

 

Stort tack på förhand!

 

Mvh Cissi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej något om denna produkt, men jag har använt D-Link DI-804 och den har fungerat bra. Har inbyggd router, switch och brandvägg vilket gör den säker och användbar. Man kan tex dela filer/skrivare och uppkoppling.

 

Den produkt du uppgav kanske har liknande funktioner, men D-Linken är prisvärd, 618:- på datorbutiken.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Lillen!

 

Jag har sökt lite på nätet, och den produkt du nämner verkar vara bra. Har funderat en del på den.

Undrar dock hur det är, om man skulle koppla in min skrivare (vi har två skrivare, min är nog bäst både kvalitetsmässigt och vad det gäller ekonomi med bläck). Jag har en Canon BJC 8200 Photo, ingen vanlig skrivare tror jag. Kanske påverkar detta vilken bredbandsdelare (eller dylikt) man ska använda?

Likaså... Min dator är rätt gammal (borde nog skaffa ny men det tillåter inte ekonomin just nu), har haft problem med att ansluta saker. (Kan t ex inte ansluta en sladdlös mus).

 

Tack för ditt tips!!!

 

Mvh Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte koppla in en skrivare i en DI-804. Om ni kör med en sådan så måste datorn skrivaren är kopplad till vara på för att kunna skriva ut med den andra datorn.

 

Det finns bredbandsroutrar med printerserver inbyggd, man kopplar skrivaren direkt till routern.

 

Har ingen i huve't just nu dock.

(förslag på en sådan alltså :)

 

 

Å andra sidan OM en av datorerna alltid är på när den andra körs så kan man skippa routern och dela internet och skrivare via den datorn om den har Windows XP eller dylikt internetdelsningsprogram.

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-11-17 19:58:18 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

I det här fallet spelar det alltså ingen roll att jag har en "ovanlig" skrivare?

 

OM man skulle köpa bredbandsrouter med printerserver, så kommer ju två frågor...:

1. Är min skrivare kompatibel? Med vilken router i så fall?

2. Prisläge?

 

Kanske bäst att köra DI-804 i alla fall och helt enkelt ansluta skrivaren till min dator.

 

Några problem som kan uppstå? Hur är det med anslutningar, med tanke på att min dator är lite äldre?

 

Vad det gäller operativsystem så använder jag Windows 98 Plus och min kille har Windows NT.

 

Tack för svaret!

 

Mvh Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först, tänk efter om du vill gå genom dator 1 för att kunna skriva ut från dator 2. I längden kan det bli jobbigt att få starta en dator bara för att kunna skriva ut ett dokument.

 

Om du väljer DI-704, vilket är ett mycket bra val så kan man läsa i specifikationen:

 

Inbyggd skrivarport (parallell, DB-25 hona) 

 

Alltså om din skrivare har en vanlig bred kontakt som sitter i datorn fungerar skrivaren med den. Om du vill kan du ta u skrivarkontakten i datorna och räkna den. Det borde (ska) vara 25 små piggar på den. Gamla skrivare har inte USB-port. I 804:an sitter som sagt ingen skrivarport utan man ansluter direkt till en dator och skriver ut genom den. (man delar skrivaren på nätverket)

 

Angående operativsystem har jag använt win 2000 och 98:an för att koppla in en DI-804 och det fungerade bra. Prisläget på både 804:an och 704:an är ganska bra (600-800 kr). Det du behöver på datorerna är nätverkskort och några nätverkskablar (3 st)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi fått erbjudande om att köpa en begagnad router istället för en bredbandsdelare. Den router vi blivit erbjudna heter tydligen XRT-401.

Så - vad är det för skillnad mellan router och bredbandsdelare? För/nackdelar?

 

Jag kan ju alltså inte ett jota om sånt här. Det handlar alltså om att ansluta två datorer (den ena har Windows 98 Plus och den andra Windows NT) till samma kabelmodem.

 

Vad jag förstår så skulle det (?) vara någon fördel med avseende på IP-adress(er) att använda router istället för bredbandsdelare?

 

Vi vill ju helst kunna vara online samtidigt. Kan man ansluta en skrivare (Canon BJC 8200 Photo) så är det en fördel.

 

Flytten närmar sig nu, så vi måste bestämma oss inom de närmaste dagarna...

 

Mycket tacksam för tips!

 

Mvh Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivare kan du inte ansluta till denna. Det finns en typ av brandvägg inbyggd, men den verkar inte alltför modern.

 

Vad beträffar IP-adresser så använder två datorer samma IP-nummer på nätet om ni har denna bredbandsdelare. Så här skriver de:

...allows a single user IP address to be used to provide Internet access to an unlimited number of users.

Detta kan vålla problem ibland eftersom ni har samma identitet på båda datorerna när ni surfar. Vanligtvis, om man bara besöker vanliga sidor är det inga problem, men om man kommer in på lösenordsskyddade sidor kan det uppstå problem om båda är online.

 

Om jag var i denna situation skulle jag köpa en ny router för att få tillgång till skrivardelning och bättre brandvägg. Men vad jag kan se så skulle det tekniskt fungera bra med denna sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack lillen!

 

Hmmm... vi skulle få betala ungefär lika mycket för den nämnda begagnade routern som för en enklare bredbandsdelare.

Det verkar ju inte direkt vara några fördelar med routern framför bredbandsdelaren?

 

Då är kanske trots allt en ny bredbandsdelare att föredra? Då inställer ju sig frågan... Vilken? Inte alltför dyr, vi ska kunna surfa samtidigt... Det händer att vi båda använder lösenordsskyddade sajter. Kan man ansluta en skrivare (Canon BJC 8200 Photo - ganska ovanlig modell tror jag) är det en fördel.

 

Finns det andra lösningar, som inte är alltför dyra? En bra support är ju bra att ha också (även om det här forumet verkar vara fantastiskt bra!!!). Det verkar litegrann som om D-Links support inte är så bra? Hur är det med exempelvis Netgear?

 

Mvh Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av Netgear, men D-link har jag installerat ett par och det är svårt att misslyckas. Manualen är mycket bra och beskriver precis vad man ska göra. Jag skulle rekommendera en D-link 704 om du vill kunna skriva ut från en datorn utan att den är igång. Alternativt en D-Link 804, vilken inte kan användas till utsskrifter från "andradatorn" om inte förstadatorn (den skrivaren är kopplad till) är igång. Det är ju helt beroende av hur ofta ni använder skrivare. Skrivaren har en vanlig 25-pinnars port (tror jag) och det är standard på äldre skrivare, så en ska passa. Netgear har sannorlikt liknande modeller i samma prisklass.

 

Idag är det nästan så att bredbandsdelare är router. Funktonerna har flytit ihop och idag används det till stor del routers eller varianter av dem eftersom de är mer kompatibla än vanliga bredbandsdelare.

 

Mitt råd: Köp en ny och få garanti/support och en bättre produkt. Vet ej vad du skulle få betala för den andra, men runt 600:- som dessa kostar är inte mycket (tycker jag) eftersom det är en engångsinvestering som håller länge - under förutsättning att Du/Ni inte brukar våld mot den om datorn jävlas, vilket de brukar kunna göra ibland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då lutar det nog mot D-Link. Jag har kikat lite på olika modeller, och har lite frågor...

 

D-Link 604 - den är ju billigast, men kunde den räcka för oss? Att kunna dela skrivare är en fördel men inte nödvändigt. Finns det i övrigt funktioner som 604 saknar, men som vi skulle behöva?

 

704P - med denna kan vi väl dela skrivare, har den i övrigt några fördelar jämfört med 604?

 

804 - verkar mera användarvänlig/lattanvänd en 604? Har jag förstått det rätt? :-) Här måste båda datorerna vara på för att man ska kunna dela skrivare, har jag förstått det rätt?

 

804V - har den funktioner som vi skulle kunna använda? Nödvändiga funktioner?

 

Kjell&Company som vi har i stan har 604 (699:-) och 804V (1799:-, lite väl dyr för oss).

 

JMEdata verkar ha 713P (615:-??? rätt pris??), 604 (599:-), 704P (995:-), 804 (695:-, tillfälligt slut?) och 804V (559:-).

 

Kan det verkligen vara sån skillnad på 804V?

 

Vi vill ju helst hamna under 1000:-, så jag förmodar att 604 eller 704P, eventuellt 804 är mest aktuell?

 

Hur är det med scanner förresten, kan vi dela på den också? (Det har jag nog redan frågat, ska kolla igenom svaren igen :-) ).

 

STORT tack för hjälpen!!!!

 

Mvh Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå det här med att vi bägge är online samtidigt, och använder lösenordsskyddade sidor... Båda använder vi webbaserad mail (yahoo/hotmail) exempelvis. Med de nämnda bredbandsdelarna, ställer det här till med problem?

Med tanke på de svar jag fått tidigare, så borde det ju fungera utan problem, men jag ville vara säker på att jag förstått det rätt.

 

Hoppas att ni inte får spader på alla mina frågor, jag är ju totalnovis på det här... :-)

 

Jag är verkligen tacksam för all hjälp!!!!

 

Mvh Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

804V klarar av VPN kopplingar också, ganska onödigt om man inte behöver just det.

 

Har själv vanliga 804 och den fungerar find förutom just skrivare som inte kan kopplas in i den.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scanner får du ansluta till en dator och dela den på nätverket - vilket gör att datorn måste vara igång för att man ska kunna använda den från andra datorn. 804:an och 604:an är nästan lika - skillnaden är att 804:an har en WAN-port vilket gör att du kan koppla ihop flera 804:or och bilda ett större nätverk med mer än 4 datorer. 804:an har brandvägg medan 604:an har parental controll, vilket är en mjukvarukontroll för att hindra barn att surfa överallt (finns andra program som har bättre sådana skydd).

 

Enda fördelen är det du skriver med 704:an - man kan båda använda skrivarna utan att den andra datorn är igång.

 

Både 604:an och 804:an räcker och prisskillnaden däremmellan är liten och personligen skulle jag äta nudlar en dag för att betala de 20-30 :- extra som en 804 kostar.

 

804V är inget jag rekommenderar om ni bara ska ha den till vanligt nätverk. Vanliga 804:an är dessutom enklare att installera.

 

http://www.datorbutiken.com/se har bra priser på 804:an - 618:-

Jag skulle inte köpa 604:an utan betämma om jag vill kunna skriva ut trots att den andra datorn är av??

Om fallet är JA ska du ta en 704 och annars en 804. Med dessa kan jag lova att inga problem med lösenordsskyddade sidor kommer att uppstå.

 

(PS. Vi alla är noviser någon gång)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla Lillen!

 

Jag är oerhört tacksam för din hjälp, och även från andra som hjälpt till i tråden.

 

Därför känns det lite dumt nu... Tiden går ju fort nu, om en vecka bör vi ha datorerna uppkopplade i den nya lägenheten... Alltså, vi kände att vi behövde bestämma oss och köpa bredbandsdelare idag.

 

Jag tog och sökte efter alla inlägg med D-link och Netgear här - det verkar som om dessa är hyfsat likvärdiga i prestanda? (Att det finns likvärdiga modeller). Av forumet att döma drog jag följande slutsatser:

1. De flesta här, som har bredbandsdelare, använder D-link.

2. De flesta D-link användarna är mycket nöjda, dock verkar det finnas ett och annat "måndagsexemplar" med buggar.

3. Flera har bytt från D-link till Netgear pga problem - jag hittade nog ingen som bytt från Netgear till D-link?

4. Användarna, som har haft behov av support, verkar vara betydligt mera nöjda med Netgears support än med D-links motsvarighet.

 

Så - även om de flesta är mycket nöjda med D-link (det verkar vara den mest använda bredbandsdelaren) så fanns det vissa saker som talade emot den. OM vi får ett "måndagsexemplar" så kan vi få problem, framförallt om supporten är bristfällig. Inte minst som vi är glada nybörjare så att säga :-).

 

Valet föll på denna bredbandsdelare:

Netgear RP614GE Router w/Parental + 4p Platinum (655:- hos DatorParadiset - åtminstone tror jag att det hette så?)

 

Som sagt, vi är jättetacksamma för din hjälp! Jag lovar att berätta hur det går, samt om vi stöter på några problem.

 

Mvh Cissi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

 

Lillen_009, en liten rättelse bara.

 

"804:an har brandvägg medan 604:an har parental controll, vilket är en mjukvarukontroll för att hindra barn att surfa överallt (finns andra program som har bättre sådana skydd)."

 

Så är inte fallet. Dlink har glömt lägga med både firewall och parental controll i 604:an, trots att detta står att den ska ha detta.

 

Testen som gjordes av microdatorn var med den amerikanska modellen som har de funktionerna som europavarianten ska ha.

 

mvh//Henke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...