Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa kamera i Japan


query

Rekommendera Poster

En kompis ska resa till Japan om några veckor och han har nu erbjudit sig att köpa en digitalkamera där till mig. Därför har jag så smått börjat kolla runt efter en lämplig modell, men jag skulle gärna ta emot massor av hjälp :)

 

Jag kan tänka mig att lägga ut ca 4000. Vet någon nåt bra ställe för att kolla upp prisnivån på kameror i Japan? Min kompis säger att priserna ligger lite lägre där än här hemma. Dessutom släpps nya modeller snabbare där, vad jag har förstått.

 

Lite allmänt om vad jag tänker mig...

 

- Jag tänker inte ta några bilder för tryck.

- Jag är inte speciellt intresserad av video/ljudfunktioner.

- Det ska gärna gå att ta en hyfsad sekvens med bilder (åker mycket snowboard och vill kunna ta åk/hoppbilder). 5 bilder på 2 sek eller liknande skulle vara trevligt.

- Det ska gärna gå att ta hyfsade närbilder (~30 cm).

 

Nåt mer jag bör tänka på?

 

Jag har kolla lite på Minolta Dimâge F100 och Konica Digital Revio KD-400Z på cyberphoto.se. Dessutom har jag hört att Kodak har prisvärda kameror. Stämmer det? har ni någon speciell modell att rekommendera?

 

Tacksam för all hjälp!

 

TILLÄGG: Har nu tittat litegrann på Fuji FinePix S304 (heter visst också FinePix 3800?) som verkar ha fått bra omdömen. Någon som testat den? Den finns för 5100 på cyberphoto, och den kanske går att hitta ännu billigare i Japan...

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-07 10:15:29 av query]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=353900 - lite högre än vad du tänkt dig men om du vill ta bildsekvenser så kan du kanske behöva lägga lite mer än 4000kr.

 

Men kamerorna lär ju vara billigare i Japan så kanske...

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there’s no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
En kompis ska resa till Japan om några veckor och han har nu erbjudit sig att köpa en digitalkamera där till mig.

Tänk bara på att de kör med 110v i Japan så köper du en kamera med laddare så behöver du även en adapter.

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att de kör med 110v i Japan så köper du en kamera med laddare så behöver du även en adapter.

Ja, en adapter ska jag fixa också.

 

Hur är det med garantier? Gäller globalt?

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Hur är det med garantier? Gäller globalt?

Jag köpte ett kameraobjektiv från Nikon när jag var där. Då fick jag global garanti. Tror att det är så med de flesta stora märkena.

 

Du kan titta på priserna här:

http://www.biccamera.co.jp/ (störsa elektronikkedjan i tokyo) Lite jobbigt dock då de bara skriver på japanska.

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det var intressant information!

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip så kan du ju kolla på svenska priser och bestämm dig för en kamera som kostar 4000. Sen om kameran kostar mer än de 4000 i Japan så är det ju ingen poäng att köpa kameran där för då är det ju inte billigare. Om den är billigare så får du ju tillbaka det som blir över. :)

 

Varning för japanska instruktionsböcker bara. De är obegripliga. ;)

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som en listig taktik! Poäng för den! :)

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med garantier? Gäller globalt?

Tidigare var det vanligt att se japanska utsmugglade kameror i Singapore. De som var avsedda för den inhemska marknaden genomgick inte samma kvalitetskontroll och hade inte någon garanti utomlands. Man fick förfalskade garantisedlar där det stod att garantin gällde i hela världen men i själva verket fick man ingen garanti alls.

I större butiker i Japan säljer man kameror, som har global garanti, till turister. I mindre butiker kan man ofta få kameran billigare, men garantisedeln är förfalskad.

Var försiktig! Titta inte enbart på priset

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände här??

Bara ett klick och så många inlägg.

Går det att ta bort dem?

 

/Lars

[inlägget ändrat 2002-11-07 13:19:12 av LarsSandvik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak att hålla koll på är videoutgången - dvs möjligheten att visa bilder från kameran på en TV via en kabel.

Vissa kameramodeller har bara stöd för en standard (PAL, NTSC osv) och om du tänker använda kameran i Sverige bör den ju ha stöd för PAL. En del leverantörer säljer samma kamera men med olika videoutgång på olika marnader. Tex Canon Digital Ixus med PAL-stöd är i övrigt samma kamera som Canon PowerShot S-100 med stöd för NTSC och dom säljs i Europa respektive USA.

---/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 2 years later...

Vill bolla upp den här frågan igen. Den är 3 år gammla och nu finns det säkert någon som har lite koll på om det lönar sig att köpa i japan framför sverige.

Någon? Prisskillnad?

Om vi tänker oss att jag ber min vän köpa något för 2 000 i japan, vad hade jag cirkus fått betalla för samma pjäs här i sverige?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I somras köpte jag två Nikonkameror i Nagoya:

 

- Ett D70s Kit, alltså kamerahus med ett 18-70 Nikkor objektiv. Dessutom ett 4GB Microdrive minneskort för denna.

 

- En Coolpix S1 + 512 MB SD-kort

 

 

Till D70s medföljde en Loewe Pro ryggsäck inredd för digital SLR m. tbh.

 

 

För ovanstående betalades totalt Yen 150 000, alltså ca SEK 10 500:-

 

 

Kamerornas garanti gäller inte utanför Japan men de levereras med engelska bruksanvisningar.

 

 

Hoppas du med hjälp av ovanstående kan bilda dig en uppfattning om kostnadsläget i Japan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...