Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst nätverk och BBB


PlayerOne

Rekommendera Poster

Hej, ska sätta upp ett trådlöst nätverk på en anslutning från Bredbandsbolaget. Det jag har i dagsläget är en laptop och en laserskrivare. Kommer förmodligen att utökas med fler datorer. Syftet med nätverket är att slippa kablar samt att efter hand ge fler datorer tillgång till internet. Fildelning mellan datorer är inte så intressant.

 

Kan någon ge tips på vad jag behöver för detta? Förmodligen en hub/switch/router? (D-link 614+?) och ett kort i laptopen och skrivaren. Vad ska hub/switch/router? ha för funktioner, hur fungerar det med bredbandsbolagets tilldelning av ip-adresser? Vad jag vet så är det dynamiskt ip.

 

Vad hindrar någon med en laptop att stå utanför dörren och surfa på mitt nät? Vad händer om alla i fastigheten sätter upp trådlösa nätverk med en räckvidd på 100m, krockar det inte på ngt sätt då?

 

[inlägget ändrat 2002-11-05 09:31:12 av PlayerOne]

[inlägget ändrat 2002-11-05 10:12:04 av PlayerOne]

[inlägget ändrat 2002-11-05 10:32:47 av PlayerOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den router som du nämner fungerar nog helt perfekt för ditt syfte. Gällande bredbandsbolaget och deras dynamiska ip så ställer du bara in routern att automatiskt få en ip-adress så löser det sig nog själv.

 

Och för att skydda ditt trådlösa nät så bör du nog kryptera det på något sätt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skillnad på/vad bör man välja av en:

 

"trådlös bredbandsrouter med inbyggd switch" (D-Link DI-614+ http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=215)

 

"trådlös accesspunkt med bryggfunktioner" (D-Link DWL-900AP+ http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=208)

 

?

 

Båda kostar ungefär lika mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är ju att den du antagligen tänker på och skall använda

 

D-Link DI-614+

 

har en router inbyggd som avgränsar ditt inre nät mot det yttre

 

den andra Accesspointen är till för att ansuta direkt mot ett befintligt LAN en sorts förlängning kan man säga

 

/Mats

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-05 15:20:59 av Hyperboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en DI 614+ kopplad mot BBB.

Det är lätt att få igång anläggningen. Sedan kan du kryptera ända upp till 256 bits.

Grannarna har nog svårt att ta sig in i det, i annat fall är betonghus bra på att minska räckvidden.

Du kan med denna Router använda både trådlösa och kabelanslutna maskiner.

Jag har inte kunnat få Multicasting att fungera så PC-TV kan du glömma, om det inte är någon som kan ge ett tips för att lösa detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tipsen! Kommer nog att satsa på en DI-614+.

 

[inlägget ändrat 2002-11-08 08:34:57 av PlayerOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag provar en 3Com Office Connect Wireless och har ännu inte fått den att fungera mot BBB.

 

Eventuellt beror det på att laptopen har en annan inbygd NIC.

 

Dokumentationen är ganska dålig

 

Orinocco laptop Wireless PCcard som installerats i Laptopen har bra kontakt med bryggan, men någon kontakt till BBB:s router går inte att få.

 

Orinocco har bra dokumentation och support program på medföljande CD.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nästan samma fel hos mig men jag kan inte öppna upp mina portar för incommande trafik med min 3comofficeconnect wireless(secure) gateway. Fast det går att surfa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...