Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken bärbar?


SparHawk

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag sitter här och funderar på vilken bärbar man skall välja. Det är svårt. Jag har en Compaq Armada M300 men den skall bytas ut nu. Den är kanonsmidig med sin låga vikt och hyfsade prestanda.

 

Så frågan är skall man prioritera låg vikt(< 2.5), lagom prestanda och lagom storlek på skärm (12,7"-13,3") eller skall man gå på högre vikt( < 3,5) och störe skärm 15" och mer prestanda.

 

En av anledningar till den lättare maskinen är att jag kommer att rese en hel del.

 

Ett av kraven är en CD/CRW/DVD kombo intern eller extern. Den får inte sitta i dockan.

 

512 MB minne. min 1GHZ, 20-30 GB HD, gärna ett bra grafikort om det är kraftfullare maskin.

 

 

Vad säger ni ? Finns det något mitt i mellan?

 

Vad har ni? Vad skulle ni vilja ha?

 

Pris runt 35,000 Sek ex moms.

 

 

 

/SparHawk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör väl mitt standardsvar, jag skulle köpa en Dell. Av den anledningen att du kan speca den nästan precis som du vill på deras website, disk, grafik, skärm etc.

Vad sägs om P4 1.8Ghz, 512Mb, 40Gb 5400rpm, 15" SXGA, ATI Radeon 9000 64Mb, DVD/CDRW combo 24/8/8 för 33.638:- inkl moms?

Har bra erfarenheter både av Dell och Cpq i stora kvantiteter.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

[inlägget ändrat 2002-10-25 10:27:01 av Seb S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på dig,

 

Hade samma dilemma. Jag hade en Acer 360 med PIII 1GHz med 512MB. Var väldigt nöjd med den, skärmen var på 13,3". Nu fick jag chansen att byta datorn, då har man funderat - Ska man ha en mindre dator med sämre prestanda, externa enheter (CD, DVD etc) eller ska man ha lite tyngre dator med mycket bättre prestanda och alla enheter inbygda. Så jag satsade på en Compaq EVO 800c, en kanon maskin, med 15" skärm, P4 1.8GHz (finns med 1.8), 30GB HD (finns med 60GB), 512MB Ram, DVD (jag hade en USB 2.0 ext. brännare sen tidigare) - Allt för ca 25000:- ex moms.

Kan ganska mycket om bärbara, olika märke och dylikt. Hör av dig, om du behöver mer tips.

 

Hälsningar,

Tjalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack!

 

Jag sitter o funderar. Jag var inne på Dells hemsida o kollade, det var då jag blev tveksamm.

 

Hur är det att resa med era burkar ? Dvs bära med dem på flygplatser eller tåg osv.. Kan man ha dem i knät ? Ja ni vet praktiska prestanda problem ?

 

Hur funkar de olika batterierna på de stora burkarna.

 

Tack igen,

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-25 11:56:22 av SparHawk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du kan ju alltid slänga in ett extra batteri i mediabayen. Då borde du få tillräckligt med batteritid.

 

Det är Inspiron 8200 modellen jag har som referens här.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sån Asus L3 via

www.interaq.se

 

den har bra prestanda, bra batteritid!

lite tung ...

 

men funkar perfekt för mig, jag jobbar oftast inte på resande fot (i tåg mm) utan i så fall när jag kommit fram, och då är det inte mycket skillnad mellan L3 och en stationär ...

 

/ j

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, har en IBM Thinkpad T23 (utgående), 2.2kg, P3@1ghz, 512MB, 40GB 4200rpm (går inte välja till snabbare tyvärr), 14,1", en ultrabay som jag har en dvd/cdrw-combo alternativt ett andra batteri i... liten och bekväm, men kraftfull - samt enligt min åsikt det bästa tangentbordet för bärbara som konstruerats :)

 

Jag har den ofta i knät på fritiden, fungerar bra sålänge man inte blockerar utblåset som sitter på vänstersidan. Funkar även i sängen, för starcraft via WLAN alternativt en DVD-titt.

 

Batteritid på melan 2-3h vid normal användning, 5-7h med extrabatteriet (som väger bra mkt mindre än dvd/cdrw-combon). Fläkten är normalt av sålänge man inte anstränger den i knät.

 

Gick på runt 21kkr plus moms exkl. extrabatteri.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

[inlägget ändrat 2002-10-25 14:21:47 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...