Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Databaser - Vilken ska jag välja


Tobbe12345

Rekommendera Poster

Hej på er alla!

 

Jag har lite funderingar på styrkor och svagheter på olika databaser.

Jag har själv använt Access till de webbsidor jag har gjort i ASP(VBscript). Men en del folk svär över Access och säger att den inte är nåt bra.

Är det vid högbelastninga som Access viker ner sig eller?

Om man jämför med Interbase är den bättre eller sämre än Access?

Om man ska bygga en enklare e-handels site räcker inte Access till då eller ska man köra med MS SQL?

Kom gärna med egna erfarenheter om olika databaser och vilka för och nackdelar de har.

 

Den sortens sidor jag har tänkt gjort är åt föreningar och små och mellanstor företag.

 

M v h

 

Tobias ”Tokka” Karlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till föreningar och små företag så räcker säkert access till. Det är inte så mycket storleken på databasen utan antalet besökare som är kruxet...

 

Jag kan dock garantera dig att med bra skriven ASP kod så klara en access databas upp mot 100 samtidiga besökare på siten vilket inte är så vanligt för små företag och föreningar.

 

Vill man ha bättre prestanda så är MySQL bra databas för det. (har även hört att filemaker skall vara bra) Vill man ha en riktigt databashanterare så är MS SQL den du skall titta på, den kostar dock en del för internet runt 50.000:-

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.essential.se

Det är väl så att om man har en e-handelsplats som kräver en MS SQL Server så kan man anta att man har en omsättning som berättigar kostnaden.

 

Jag kör Access på min webbshop, den har trots allt inte såå många besökare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...