Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma åt extern Access databas?


.sun

Rekommendera Poster

Jag har en accessdatabas som jag tidigare kommit åt med följande exempelkod:

 

Set cn = Server.CreateObject("ADODB.connection")

cn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq="& Server.MapPath("mapp/databas.mdb")

 

Nu skulle jag vilja komma åt samma databas, fast från en annan domän, som dock ligger på samma hårddisk som den första. Men då funkar inte Server.MapPath() längre.

 

Jag prövade då att skriva ut i klartext:

 

dbq=C:\inetpub\wwwroot\mapp\databas.mdb

 

men detta gillades inte heller. Har även provat med webbadressen:

 

dbq=http://www.mindomän.com/mapp/databas.mdb

 

men det sket sig. Någon som har något mer konstruktivt förslag på hur jag kan koppla mig mot en Access db som ligger på annan domän?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns en "speciell" ODBC att tillgå (om du har tillgång till servern), men den är inte bra och funkar dåligt.

 

Tyvärr minns jag inte vad den hette eller vart den finns, den är i alla fall inte att rekommendera...

 

Om du ändå vill använda dig av den så finns mer info i något gammalt inlägg (jag har nämligen frågat om samma sak på eforum)...

 

Tipset är dock att kopiera över databasen, eller använda dig av exempelvis MsSQL istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Olle!

 

ODBC löste hela problemet, o det funkar kanonfint. Istf att behöva ange driver eller provider räckte det med att sätta DSN till rätt värde, och sen var det bara att köra på som innan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...