Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Schemaläggaren och NAV2002


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

Installerade ikväll Norton Antivirus 2002. Allt gick vägen, men jag undrar en sak. Det är att Schemaläggaren dragit igång igen. Där NAV lagt in tidsinställda scanningar efter virus och LiveUpdate.

 

Kan man inte ställa in så att NAV fixar det där utan behöva Schemaläggaren. Den drar väl rätt mycket systemresurser har jag hört, eller det var kanske bara förr när man inte hade så snabba datorer som idag.

 

Jag har alltid stängt av Schemaläggaren tidigare.

 

Kör:

Windows98SE

AMD 1800+

256 mb DDR

 

Tack på förhand för tips! :)

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan man inte ställa in så att NAV fixar det där utan behöva Schemaläggaren."

Stefan,

 

Hittade detta obesvarade inlägg. Jag har också NAV 2002, som ingår i Norton SystemWorks 2002.

I schemaläggaren har jag inaktiverat Norton AntiVirus scan. Symantec NetDetect (LiveUpdate?) har jag valt att köras när datorn startar som schemalagd aktivitet. Alternativet är att manuellt köra LiveUpdate vid varje start, men nu slipper jag det. Detta är allt jag har i schemaläggaren och mindre kan man väl inte ha?

I Norton har jag AntiVirus på autoprotect, vilket är helt tillräckligt.

 

/Max

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Tackar för svar!

 

Detta är allt jag har i schemaläggaren och mindre kan man väl inte ha?

 

Jag har inaktiverat Schemaläggaren helt nu. Utom att Norton lagt sina funktioner där så har inte jag mera där.

 

Jag såg i Nortons logg att när NetDetect låg i Schemaläggaren så låg programmet hela tiden och scannade efter uppdateringar, trots att jag inte var uppkopplad mot internet.

 

Vid tre, fyra och femtiden om morgnarna sitter inte jag uppkopplad på internet :) Då höll NetDetect på som intensivast. Jag vill inte ligga uppkopplad dygnet runt på grund av säkerhetsskäl. Sitter jag inte vid datorn så loggar jag ut.

 

Det är som du skriver att LiveUpdate kan man lika bra sköta själv helt manuellt. Att scanna hela systemet som också låg i Schemaläggaren att göra klockan åtta om fredagkvällarna fann jag rent meningslöst. Autoprotect fixar säkert det där lika bra :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag såg i Nortons logg att när NetDetect låg i Schemaläggaren så låg programmet hela tiden och scannade efter uppdateringar..."

Stefan,

 

Norton ser till att NetDetect lägger sig i schemalagda aktiviteter och den defaulta inställningen är scan var 5:e minut. Detta ändrade jag till scan endast vid systemstart. Men nu har jag följt ditt tips om att helt inaktivera, så får se om LiveUpdate hämtar hem nya virusdefinitioner onsdag/torsdag nästa vecka.

 

/Max

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Jag klickade på LiveUpdate nu under veckan, men fick bara upp att datorn redan har installerade komponenter. Att jag fick prova igen senare. Gjorde så och fick samma svar. En, två dagar senare då alltså. :)

 

Men har de bara uppdateringar om onsdagar och torsdagar så får jag hålla mig till de dagarna. McAfee som jag hade tidigare hade uppdateringar om torsdagar.

 

Uppdaterat:

 

Testade nu och fick hem Nortons senaste uppdatering :D

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

[inlägget ändrat 2002-10-11 10:28:41 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men har de bara uppdateringar om onsdagar och torsdagar så får jag hålla mig till de dagarna."

Stefan,

 

Nya virusdefinitioner hämtas av LiveUpdate skiftet onsdag/torsdag varje vecka. Ibland kommer det dock flera gånger per vecka med LiveUpdate, beroende på hur hög risken är. Tror det inträffade vid något tillfälle att det kom två gånger samma dag.

Nya virusdefinitioner ges annars ut varje dag av Symantec. De går att manuellt hämta hem genom "Intelligent Updater". Läs gärna mer om "Intelligent Updater vs. LiveUpdate" på denna sida:

 

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/download.html

 

Jag har aldrig hämtat hem med "Intelligent Updater", utan låter "LiveUpdate" sköta mitt skydd. Har ännu aldrig fått något virus.

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...