Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortsfläkt...


Bean

Rekommendera Poster

Bytte system för några veckor sedan men behöll mitt gamla GeForce 2 Ultra 64mb grafikkort eftersom jag tänkte att det kunde få duga ett tag till...

 

Nu blir det byte omgående (hehe...) eftersom fläkten på det här förbannade kortet ger i från sig en hög vinande ton som liksom lägger sig "ovanpå" den samlade ljudnivån i datorn och är på gränsen till outhärdlig. När jag stoppar kortfläkten blir ljudnivån markant mer njutbar.

 

Visst kan man kanske byta fläkten på kortet, men det känns ändå som att det inte är värt besväret.

Min "fråga" här är nu vad andra har för tips på ett bra kort med en tyst fläkt och i en "rimlig" prisklass.

 

Jag har hört och läst mycket gott om XFX GeForce Ti4200 (bland annat på www.guru3d.com) och är nyfiken på vad andra här på forumet har att säga.

 

Tusen tack på förhand!

 

Björn W

Helsingborg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se denna tråd

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=337738

 

Du kan ju stoppa i en PCI Slot fläkt...

Som du monterar under grafikkortet den är både tyst och effektiv

http://kylning.com/product_info.php?cPath=77_90&products_id=31&PHPSESSID=7e4d91f306af70d3d7c512821245823f

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-27 14:24:32 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Låter inte alls dumt! Hur är det med ljudnivån på en sådan?

 

Sorry...såg att du redan skrivit det :)

 

[inlägget ändrat 2002-09-27 14:28:02 av Bean]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort kylaren/fläkten och sätt dit en Zalman-fläns istället, inge problem för mig och jag har ett överklockat GF3Ti200 som inte har nån fläkt.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har sett den där Zalman grejen och det verkar ju kanon faktiskt. Är den enkel att installera? Passar fästet i de befintliga hålen eller krävs det modifikationer?

 

[inlägget ändrat 2002-09-27 17:01:37 av Bean]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika Zalmanflänsar och (typiskt!!) så köpte jag den som INTE passade på mitt grafikkort, men det gjorde inte så mycket, ett tunt lager med kylpasta och superlim ute i hörnen så sitter den där den ska.

 

Kolla med ditt grafikkort vilket mått som är mellan fäst-hålen och kolla sen vilken fläns du ska köpa.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...