Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför körs de vid uppstart?


Monshi

Rekommendera Poster

Många program lägger in en liten process som ska köras när datorn startas.

 

Varför?

 

De berättar aldrig vad denna lilla process gör och aldrig berättar de att de installerar den. Framförallt går det (nästan) aldrig att i programmet bocka bort att processen ska köras vid uppstart. Och inte brukar jag märka någon skillnad om (när) jag tar bort den.

 

Exempel på program:

WinAmp (WinAmpa.exe)

Quicktime

Realplayer

 

Ser även att Nero lagt till en liten process...

 

Varför?

 

För övrigt - RealPlayer är väl ett av de envisaste programmen man kan installera. Skapar ikoner överallt och vill ta över allt vad gäller musik och filmer.

 

/T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju gå att välja ganska noga vad man vill ha när man installerar (även om jag håller med om att Realplayer är ett otyg). Se till att alltid välja custom install och kryssa bort allt som är förkryssat som du inte vill ha. Saker som snabbstart-funktioner och så.

För mig autostartar ingenting för vare sig Winamp eller QT, Real har jag bojkottat för tillfället.

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Real Player är enkelt att inte få att autostarta. Visa/Inställningar/Startcenter/Inställningar. Ta bort bocken ur rutan "Aktivera StartCenter" så slipper du autostarten. Real kommer förståss att fråga dig om du är säker på att inaktivera.

 

//Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig autostartas inte heller något... längre

Men det beror på lite petande i registret och inte att Winamp plockat bort sin fil eller att QT plockat bort sin. RealPlayer installerar jag inte förrän jag verkligen behöver det.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...