Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med bildskärmen


ARK

Rekommendera Poster

Hej,

Nyligen lade min bildskärm av för gott. Från att ha visat lite störande linjer i nederkanten som kom och gick, lade skärmen av helt efter en period på några veckor.

 

Plockade då fram en äldre Nokiaskärm som jag haft tillsammans med min tidigare dator. Skärmen fungerade bra en kort tid men jag har nu råkat ut för att vid start av datorn då och då alla skärm inställningar är borta. T ex skrivbordsstorlek är 640x480 (normalt 1024x768), 256 färger (normalt high color),ikonerna omflyttade. Vi något tillfälle var färgen helt bort och vid ytterliggare något tillfälle förblev skärmen helt svart. Vid detta senare tillfälle använde jag inställningsknapparna på skärmen och kunde då uppfatta i menyn som fladdrade förbi 195 hz.

 

Är det även denna skärm som håller på att ge sig elleer ligger felet kanske djupare, hos grafikkortet?

 

Någon som har någon idé?

 

Hälsningar/Anders

 

[inlägget ändrat 2002-09-01 10:43:08 av ARK]

[inlägget ändrat 2002-09-01 10:43:33 av ARK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka inställningar klarar din skärm (kolla i manualen eller sök på Webben)

Om du använder 1024x768 / hig col. vilken uppdateringsfrekvens har du ställt in: Egenskaper för Bildskärm - Inställningar - Avancerat - Bildskärm - där under Bildskärmsinställningar finns Uppdateringsfrekvensen - ställ den ej högre än 85 minst 70.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Just nu är bilden helt ok efter att rättat upp felaktiga inställningar.

 

Enligt manualen motsvaras upplösningen 1024x768 av en maximal bildfrekvens 100 Hz. När jag går in på bildskärmens egen meny för inställningar får jag informationen 60 hz men ingen uppgift om upplösningen på den plats där denna uppgift förväntas. Däremot är skärminställningen i PCn 1024x768(kontrollpanelen). Hittar inget fält för att reglera uppdateringsfrekvensen. Har Windows 98.

 

Hälsningar / Anders

 

[inlägget ändrat 2002-09-01 16:22:49 av ARK]

[inlägget ändrat 2002-09-01 16:24:29 av ARK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har nu funnit att mitt problem uppträder om jag slår på bildskärmen efter att ha slagit på datorn. Alltså enkelt att undvika felet men varför?

 

Hälsningar / Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...