Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Migrera från EX 5.5 till EX2000


Mattis

Rekommendera Poster

Hello,

Tänkt uppgradera till EX 2000 från EX5.5, jag har en NT 4 domän nu men har tänkt göra om till AD senare. JAg hajjar så långt att man måste ha AD på EX 2000 servern för schemat och så. Kan jag sätta upp AD bredvid min NT 4 domän och få det att funka så att mina användare kommer åt Mailservern fast den inte är med i min gamla domän?

Kan en AD domän Coexist med en NT 4 domän?

 

Hejhej

Hur gör man isåfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Smidigaste sättet att uppgradera en NT4 domän till AD är just att installera en 2000-domäkontrollant parallellt med PDC:n. 2000-domänkontrollanten kommer då automagiskt att ta över rollen som PDC. Sen är det bara att fimpa NT4 servern(Man ska dock låta dem synca lite först :) och byta till native mode på 2000 servern.

 

Verkar som du nu har mailservern på PDC:n vilket gör det lite lurigare i och med att det inte bara går att fimpa den burken så där får man ta till en uppgradering av OS:et som garanterat kommer att strula :)

 

//Purre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ne han står som BDC, har gjport det misstaget förrut att låta Exchange servern vara PDC.

Det blir inte så kul om kör PDCn som mailserver också om den får för sig att krasha.huahua det har man varit med om :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem att sätta upp en W2K-domän och köra denparallellt med en NT4-domän.

 

Du kan sätta upp en ny W2K-domän där användarna loggar in och fortfarande accessa NT4-domänen med din gamla EX5.5-server. Trust heter det magiska ordet.

 

Native mode är bara intressant om man inte använder sig av en NT4-bdc. Mixed mode tillåter AD utväxla kontoinformation med NT4-bdc.

 

Men tänk efter lite före innan du börjar och ge varje funktion en egen server. DC och epost bör ligga på egna servrar.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...