Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är en Compaq Presario 2700 en bra dator?


inget4

Rekommendera Poster

Är på väg att köpa en Compaq Presario 2700 och undrar omnågon vet nåt om den?

 

Intel PIII-M 1,13 GHz

256 MB

30 GB

Ati Radeon M6 32MB

15,0"

8xDVD+CD-RW

 

Tack på förhand /Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett personalköp? I så fall så brukar man ju inte ha så mycket att välja på...

 

I annat fall, vad betalar du? Och skärmen är väl en TFT? Annars är ju 15" inte så bra...

 

Om du planerar att köpa dator själv så skulle jag rekommendera att du köper datorn i delar och sätter ihop den själv alternativt köper ett paket från din lokala datorbutik (INTE Siba & c/o).

Genom att göra på ovanstående sätt får du en bättre dator för samma pengar som en märkesdator.

 

Återkom med vad den får kosta så kan du säkert få gott om tips på delar här.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Låter inte som något bra val!!

 

köp lösa komponenter och plocka ihop själv, får väldigt mycket mer för pengarna än "fina" butikens konfigureringar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ROTFL ;) Det är ju en LAPTOP hehe

 

Bygg en sån i "lösa delar"...

 

Konfiggen ser bra ut, jag har en Dell Latititude C-610 med i stort identiska speccar, funkar helt ok - snabb, bra bild. Det enda som är dåligt på Dell:en är dom inbyggda högtalarna, men där kanske Compaq är bättre ? Kolla vikt, batterilivslängd och hur den känns att skriva på också.

 

Vad kostar den ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Priset i affären ligger på 27.000 kr. Det är väl där omkring vi hade tänkt oss ca: 30.000 kr.

Så någon har kanske tips på någon annan dator i den prisklassen.

Tycker det verkar bra att det finns både DVD och CD samtidigt i datorn, under lättar med kopieringen

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset verkar ok för dom prestanda, nästa "prestandahopp" hamnar du på 40k+ vilket kanske är lite mycket ? "Känns" datorn bra finns det väl inte så mycket som talar emot den. Toshiba har kanske bäst kvalitetsrykte och IBM har förmodligen dom bästa skärmarna och tangentborden, kan vara värt att kolla upp. Men det blir knappast billigare med dom alternativen.

 

Kollade in Compaqs sida, noterade att den var ganska tung; 3,5 kg, min Latitude väger 2,4 kg fast då är det bara 14,1" TFT på den. Värt att tänka på om den ska bäras med. Finns ännu lättare laptops, Latitude C-400 tex väger nästan ytterligare ett kilo mindre. Ska den vara en "desktop replacement" spelar ju inte vikten någon roll, men då får du å andra sidan en "dubbelt så snabb" stationär för nästan halva priset och kan välja större skärm.

 

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2

 

[inlägget ändrat 2002-04-11 11:00:28 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-P

 

Ehhh... Kom på det lite senare men då var det för sent att radera mitt inlägg...

 

Man ska inte skriva inlägg för tidigt på morgonen helt enkelt... Iaf inte när man skriver så fort att man inte funderar på vad man skriver.

 

/Stefan *rodnar och skäms*

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, den ser extremt vass ut(P4M), riktigt acceptabelt pris också; vi diskuterade jämförbara datorer i annan tråd igår och dom kostade 40-43k kr. 33k måste ses som sensationellt billigt, jämförelsevis. GF4-440 to Go är marknadens snabbaste mobilgrafik.

 

Den är tom 3hg lättare än Compaq:en också, trots bättre prestanda, det enda som på pappret är sämre är minnemängedn som går att ha max 512MB(max 1GB på Compaq) - men vem behöver mer på en bärbar ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Johan

 

Compaq Presario 2700 är ett mycket bra val prestandan ligger på topp och en Intel PIII 1000Mhz med powerstep funkar utmärkt på compaqs datorer. Jag har själv haft en Presario 1700.

 

Andra datorer som är mycket bra och krafulla är

 

1. Dell 8200 - P4, 64mb ddr ATI Radeon Grafik. - bra pris och kvalitet men upplösningen är fast på 1600x1200 så att ikonerna i windows blir mycket små. Drar man ner upplösningen till 1024x768 blir bilden suddig och detta gäller alla TFT skärmar om vi ska vara ärliga.

Dell 8200 kan även fås med Gefore4go

________________________________________

2. Best BEST 5650 Pentium 4

OBS ej P4M (I denna sitter samma processor som sitter i en vanlig stationär dator, därför drar denna dator mycket ström så batteritiden blir bara 90min)

15" sxga+ TFT finns även med XGA (1024x768)

P4 1.7Ghz

128MB DDR Ram

20GB ATA-100 HD

64mb DDR ATI Radeon 7500 mobility

DVD

4xUSB

Firewire

Win XP H.E

pris: 21765kr

___________________________________

 

Bärbar dator, BEST, Cheyenne 14" PIII 1000Mhz med powerstep

 

- 14.1" TFT XGA 1024x768x16M LCD-skärm

- Intel Mobile Pentium III 1000 MHz processor

- 256 Mb PC133 internminne

- 20 Gb U-ATA hårddisk

- ATI M6P 3D accelerator med 32 Mb DDR videominne

- IEEE 1394 Firewireport & S-VHS TV/Projektor/plasmautgång

- 4 x USB, IR, S/PDIF digital 5.1 surroundljudutgång, parallellport

- 1 st PC-card-plats

- Sony Memorystick och Panasonic SD kortplatser inbyggt

- Ny batteriteknik med 5 tim. driftstid och hotswap under drift

- DVD-spelare med mjukvara för DVD-film

- Microsoft Windows XP Professional

 

22995kr

______________________________________-

 

4. Best apache

 

- 14.1" TFT XGA 1024x768x16M LCD-skärm

- Intel Celeron 1000 MHz processor

- 128 Mb PC133 internminne

- 15 Gb U-ATA hårddisk

- USB, IR, ljud in/ut, parallell

- SiS 630T 3D grafikaccelerator med 8-64 Mb videominne

- CD & FDD, all-in-one design

- 56K v.90 faxmodem och 10/100 Mbit Ethernet nätverkskort

- Microsoft Windows XP

- Bärväska medföljer

 

12995kr

 

________________________________________

 

Ska du ha datorn till spel ?? typ som Quake3 m.m ??

ATI Radeon 7500 med 64 mb DDR som sitter i dom flesta värstingdatorer idag(bärbara) får bra poäng i 3dmark2001 - ca 4000poäng i 1024x768x32

 

Om du har fler frågor så är det bara att maila. OBS tänk på upplösningen.

 

xga = 1024x768 (14,1") oftast

sxga = 1280x1024(14,1") oftast

sxga+= 1400x1050(15,0") oftast

Uxga+= 1600x1200(15,0") oftast

 

dessa måtten är defaul och ändrar man dem i windows så blir bilden suddig och grynig. Det finns program som kan fixa det men jag tycker inte att det blir bra iallafall. //Adam Mail om du har fler frågor

 

- How is genral Failure

and why is he keep reading drive c:

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om Toshiba Sattelite5100-201 då. Det är nog den det lutar mest åt nu för min del. Kommentar!

 

http://www.toshiba-dm.com/cgi-bin/frameset?shop=1&url=/products/products.html?componentID=3886

[inlägget ändrat 2002-04-12 13:31:15 av Johan76]

 

Toshiban har på sin skärm:

15,0" aktiv TFT-färgskärm

1024 x 768 med 16,7 milj färger

 

Vad tycker du om det itadam är det bra?

 

[inlägget ändrat 2002-04-12 13:49:15 av Johan76]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

JO, jag tycker dock att denna Toshiba 5100-201 är ett bättre val än Compaq Presario 2700. Den enda som kan hota denna Toshiba 5100-201 är ingen annan än Dell 8200. Men på dell måste man köra i upplösningen 1600x1200 för att få ut maximal skärpa på den 15" stora UXGA+ TFT skärmen detta är klart ett minus på dells datorer. Windows ikonerna blir ju så himla små. En kille på supporten på Dell.se sa att Geforce4 440 go bara fungerade med UXGA+ skärm i upplösningen 1600x1200 men det stämmer inte alls. Så valet är lätt Toshiba 5100-201 är nog det bästa valet på marknaden just nu. Just nu sitter jag framför en HP XE3 PIII 1000Mhz men den ska jag snart byta ut mot en Best 5650 när den kommer med P4M just nu finns den bara i vanlig P4. Men Best är ju inte i samma klass som Toshiba i kvalitet heller. Vi får se.

 

Toshiba är alltid ett klokt val

 

//Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

 

 

om man säger så här vi har en vanlig stationär dator (dell dimension 8200)

med 2.2 ghz 26 mr ram 120 gb hrr

för 15 lök

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...