Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högljud fläkt !!!


Nike_Boy

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har en fläkt i min dator som har börjat låta högt och brummande, vet ej om det är cpu eller fläkten i nätagget.....

 

Jag fattar att det inte är bra, men kan nätagget gå sönder om man sticker in en penna i fläkten och på så sätt få reda på om det är den som låter illa?

 

Tacksam för svar!

 

Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Penna är INGEN bra idé.

Ta en mjuk plastbit istället, ett litet buntband är perfekt.

Så bromsas fläkten upp långsamt istället för bom tvärstopp.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har varit med om samma problem att någonting i datorn har börjat brumma fast bara när datorn startar och står vid inloggningen. Jätte konstigt?

 

Någon som vet vad det kan bero på?

 

 

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare råkade just ut för det. Vid kallstart av datorn var det någonting som brummade jättehögt men bara ca 30s.

Det visade sig att det var fläkten till grafikkortet.

Han skulle få tillbaka den idag (från firman som sköter supporten) så jag har inte hunnit fråga ifall fläkten hade kajkat ihop eller om det bara hade kommit in skräp i den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Beror på dåliga lager i fläkten. Sådant kan gå över med tiden, faktiskt.

 

Weyland varnade mig för cirka ett år sedan för ThermalTakes fläktar, och lite rätt hade han. Fläkten har oväsnats i cirka två månader (vid boot) men nu är den tyst igen. (Det verkar bara vara något tillfälligt)

 

Visst kan man lämna in grejorna på garantin. (Men det är oftast jobbigare än att låta det bero.. Man bygger ju ändå nya burkar innan grejorna hinner gå sönder.. Oftast..)

 

Ärligt talat har INGENTING någonsin gått sönder för mig innan grejorna blivit obsoleta på grund av den tekniska utvecklingen.

 

8088>80386>pentium133>AMDK6-3@450>Duron900@1100. Som sagt: Grejorna hinner inte bli gamla innan de är för gamla.. (eller hur man nu skall uttrycka det.) 8088 funkade fortfarande när jag testkörde den i somras...

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

CJ Björkdahl skrev:

 

"Weyland varnade mig för cirka ett år sedan för ThermalTakes fläktar, och lite rätt hade han. Fläkten har oväsnats i cirka två månader (vid boot) men nu är den tyst igen. (Det verkar bara vara något tillfälligt)"

 

Rättelse: Det är fläkten på KT133A-kretsen på A7V133-moderkortet som börjat väsna. ASUS har alltså monterat på ett måndagsexemplar.. Får väl ut en ny på garantin, förmodar jag..

 

Det är inget som helst fel på thermaltakes fläkt.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...